Hoe kan je anticiperen op de ziekelijke narcistische narigheden van een narcist?!

Gegeven dat je ooit een gezin hebt gesticht maar na jaren narcistische gevangenschap van bent gescheiden. Het probleem ligt in het feit dat je je kinderen niet meer om je heen kan hebben vanwege de narcistisch uitgeoefende geestelijke mishandelingen en/of manipulatie waaraan de kinderen en de gescheiden ouder worden blootgesteld.

Dus: hoe kan ik zonder geestelijk oorlogvoeren een relatie met mijn kinderen opzetten?!

De rechter heeft op gronde van foutieve info bekrachtigt dat de kinderen bij de verkeerde ouder zitten en dat andere ouder ze niet mag zien voor zover ik dit begrijpen moet. Ik ben dus niet direct betrokken bij dit probleem.

Ik dacht, ik leg het gewoon voor, hoewel de situatie toch wel de nodige complexiteit bezit.

Relaties halen het beste in de mens naar boven zeg ik altijd maar met een verbitterde glimlach/overpeinzend cynisme.

Helaas is humor niet goed werkzaam in deze situatie.

U wordt bij deze alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Om beter te kunnen anticiperen op een erge vorm van narcistisch gedrag; speciaal in gevallen als er kinderen in het spel zijn, waardoor totaal vermijden van persoonlijk Kontact onmogelijk blijkt, is het goed om iets meer van dit soort narcisme te weten te komen.
Van het narcisme dat zover gaat dat men het als een geestelijke mishandeling kan beschouwen moet men de paradox van deze karaktertrek proberen te begrijpen.
-Narcistisch paradox.
Een narcist straalt een zeer sterk gevoel van zelfvertouwen en eigenwaarde uit, maar... hebben vaak onbewust juist weinig gevoel van eigenwaarde. Men compenseer dit door zich beter of belangrijker dan anderen te beschouwen.
-Hebben vaak een onderontwikkelt inlevingsvermogen en ter bescherming tegen kritiek heeft de narcist weinig aandacht voor de mening of gevoelens van anderen.
-Een narcistisch persoon is ongeschikt voor het uitoefenen van een functie, waarbij anderen dienen te worden beoordeeld.

Door dit goed te begrijpen vindt u misschien zelf een betere manier van aanpak om toch in alle redelijkheid een relatie met de kinderen op te bouwen.
Kinderen worden in zulke situaties vaak opgestookt, uitgehoord, bang gemaakt, onware verhalen vertelt, zien dingen die er niet zijn, waar ze zelf in gaan geloven, schromen zich nergens meer voor als ze hun gelijk maar kunnen krijgen, zijn kunstenaars om je beste vrienden tegen je op te zetten enz. enz.

Laat dit alles klinken als muggengezoem in je oren.
Door zelf geen slecht te spreken, wel te zwijgen en nooit met woede ergens op in te gaan, is de enige kans dat de kinderen het verschil gaan inzien en komt het allemaal ter zijner tijd vanzelf goed. Denk en beslis altijd met liefde aan de kinderen in gedachten; zo krijg je de beste ideeën.
Relativeer het wezen der dingen voor jezelf met humor wat aan anderen niet is besteed.

Ik zit momenteel in het buitenland te typen op een vreemd toetsenbord. Ik moet stoppen. Kijk straks in Holland wel wat ik er van gebrouwen heb. Succes beste heer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Alhoewel ik dit enkel heb gevraagd vanwege dat een bekende van mij in de gestelde situatie zit hoop hiermee effe wat tips te kunnen verschaffen.