Angst voor alle dieren behalve chihuahua’s, hoe kan dit?

Mijn zoontje (3,5 jaar) is zolang ik het me kan herinneren bang voor alle dieren, het maakt niet uit wat. Of het nou een vogel of konijn is. Een hond of een poes. Paard of een geit. De lengte van het dier maakt niet uit hij is gewoon bang. Nu ben ik er achter gekomen dat hij NIET bang is voor chihuahua's, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je zoontje een GOEDE ervaring heeft opgedaan met chihuahua's. Hij is nog te klein om te beseffen welk dier gevaar kan en welk dier niet. Hij zal dus afgaan op zijn gevoel. Hij zal zelfs niet weten waar dat gevoel (angst of vertrouwdheid) vandaan komt. Allerlei signalen worden door hem opgevangen. Het zien van voor hem enge dingen (bijv. tanden of een groot reuzendier), geluiden die hij niet kent, maar ook de signalen van zijn omgeving. Stel, dat hij zich ooit of zelfs een paar keer heel prettig heeft gevoeld op het moment dat de chuahua in de buurt was, dan wordt dat gevoel misschien weer eerder opgeroepen. Als je weet wat hem dat prettige gevoel geeft, kun je het misschien uitbouwen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Voorbeelden van factoren die het voor hem een prettige ervaring hebben kunnen laten zijn:
- zich echt geborgen voelen, zonder iets te 'moeten' met dieren
- iets dat hem destijds niet op het idee bracht om bang te worden, bijv. iets lekkers te eten hebben of een hele leuke omgeving
- misschien vond hij het beestje er wel grappig uitzien of lekker voelen of wat dan ook (kijk eens in die koppies... tja)
- misschien liep er een aardige mevrouw naast?
etc etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien zou je bij een bevoegd iemand eens een hypnose moeten laten doen om er achter te komen waar die angst vandaan komt. Voelt je kind niks van en het kan een hoop ophelderen.

Het kan dat het zich nu weer ten goede gaat keren. Te beginnen met die kleine chihuahua's (moeilijk woord) .
En dan eens een middagje naar de dierentuin of naar de kinderboerderij om te proberen...

En een hard kaft boekje kopen over onze dieren. Met geluid te koop (boekenvoordeelwinkels, paar euro). Om te wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst bij kinderen heeft verschillende redenen; Ten eerste kan er een volwassenen zijn met dezelfde angst, die het onbewust overbrengt op het kind (gedrag). Ten tweede kan een kind angst hebben voor het onvoorspelbare gedrag wat dieren soms hebben en kinderen willen zich nu eenmaal graag in een voorspelbare situatie bevinden.
Een andere reden kan zijn dat ie gewoon niet zo van dieren houdt en dat jullie de dieren misschien te veel opzoeken en dat dus averechts werkt. Nog een reden zou kunnen zijn dat er zich ooit iets heeft voorgedaan, op een onbewaakt ogenblik en dat hem dat angstig heeft gemaakt. Naarmate een kind ouder wordt is er soms maar één positieve ervaring nodig, om zo'n angst weg te nemen.

Waarom hij nu niet bang is voor de Chihuahua kan ook verschillende redenen hebben; de volwassenen om hem heen hebben vertrouwen in dit dier, het dier is voorspelbaar en houd afstand, je zoontje groeit er langzaam overheen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb precies hetzelfde probleem en ben ook bang voor bijna alle dieren maar ik probeer in de buurt van de dieren te komen zodat mijn angst weg gaat. bij mij komt het door dat ik ooit gebeten ben door een hond en waarom ik voor alle dieren bang ben weet ik niet. wel toevallig dat ik ook niet voor chihuahua's bang ben. het werkt wel om bij de dieren te zijn je angst gaat echt over zolang je maar wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klein beginnen en een goudvisje of een muisje kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk zijn deze vertrouwelijke voor hem. ze zijn klein en de chi die hij kent is waarschijnlijk een rustig beestje dat geen gekke enge onverwachte dingen doet.
is de chi van een kennis? ga dan eens wandelen met zijn allen in het bos, hier kom je ook andere honden tegen.
als een kleine chi niet bang is.... :)

een paard is groot en als het briest schrik je je lam als je het niet gewent bent, en geiten doen een moord om aan eten te komen dus die zijn ook eng
ga in ieder geval geen dieren uit de weg, dan leert hij niet dat ze niet eng zijn.

ken je niemand met een hondje dat goed luistert en wat trucjes kan? met het baasje zou je af kunnen spreken op een plek waar je zoontje het leuk vind (speelplaats, park)
niets zeggen tegen je zoontje want het is een toevallige ontmoeting (huhum)
vervolgens met deze persoon aan de praat raken waarbij je een demo krijgt van de truckendoos van het hondje.
laat je zoontje zijn ding doen als hij het angstig vind kijk hij wel.
als je even staat te praten vraag je je zoontje of hij een snoepje wil (deze heb je heel toevallig in je zak namelijk) hij zal dus wat dichterbij moeten komen.
vervolgens vraag je of hij heeft gezien wat het hondje kan en doe jij dit trucje (zoontje ziet, hond luistert en doet geen dingen die ik niet wil of verwacht)

een kinderboerderij in de buurt? gewoon langsfietsen. staan er dieren aan het hek? jij kan ze wel aaien (zoontje ziet dat het niet eng is)

een uitlaatplaats in de buurt? fiets hier eens langs met het kindje op jouw fiets (veilig) doe je dit vaker wil hij misschien zelf wel op zijn fiets en kan je er ook langs.

je zoontje zal niet op slag gek van dieren zijn, maar kan wel leren van jou dat het niet eng is.

zoek geen dieren uit die wild of groot zijn, onverwachte bewegingen maken, of op een andere manier angst kunnen veroorzaken.

stapje voor stapje opbouwen dus.