Het sociaal menselijk functioneren kunnen we ruwweg indelen in drie soorten of stadia:
1. primair of chaos: de wet van de sterkste, zoals in primitieve culturen, ruzies of panieksituaties.
2. Vervolgens secundair of ethos: een van buitenaf opgelegde sociale ordening, zoals in onze hedendaagse maatschappij. Geregeld door afspraken.
3. En dan komt uiteindelijk de tertiaire fase of eros, waarbij elke mens zich spontaan houdt aan de afspraken, zonder druk van buiten, en spontaan steeds verder zoekt naar nieuwe afspraken waardoor het geluk van iedereen van gerealiseerd worden.

Iemand die weinig aanspreekbaar is en primair functioneert is dus iemand
met wie weinig communicatie mogelijk is, iemand die vooral met zichzelf bezig is,
iemand die weinig empathie - of medegevoel met anderen - heeft.
Iemand die niet erg actief is en niet sociaal en ook weinig gevoelens toont.

Maar ook daarin heeft de psychologie weer een onderscheid gemaakt in verschillende types. Kijk daarvoor naar de Kubus van Heymans
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kubus_van_Heymans
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momo, je hebt in de vijfde regel achter maatschappij een gedeelte weggelaten nl.
- en, helaas, in de meeste relaties. Deze ordening gebeurt, van primitiever tot meer geëvolueerde, via fysieke macht, financiële macht en gezagsmacht. -
https://docs.google.com/document/d/1EBRDfY4FVgwgXGDsjztsQ0NcVclLxA7xzBAOBoyzoys/preview?pli=1 Dan krijgt de zin een geheel andere lading.
Wat jij hebt overgenomen zijn beschrijvingen van sociale evolutiefases. Secundair komt overeen met Freuds anale en narcistische neuroses: strevend naar eigen geluksgevoel, met verwaarlozing en soms ten koste van dat der anderen.
De termen primair functioneren, secundair en tertiair functioneren slaan op de manier waarop de communicatie en de samenwerking tussen twee of meer mensen, wordt gereguleerd.
Bij primair functioneren ontbreekt de regulering. Personen die primair functioneren zijn weinig aanspreekbaar, ofwel een gesprek (communicatie) met hen is haast niet mogelijk. Er is geen interactie. Reageren vaak met een enorm redeneervermogen, luisteren niet naar de andere partij.
Zij blijken, ondanks dit soort van functioneren, in andere situaties heel aardige personen te zijn.