Hoe verklaar je het gevoel van ongemak als een vreemde precies naast je komt zitten?

Terwijl er verder in een vrij leeg coupé of park meer dan genoeg zitplaatsen beschikbaar zijn, kiest deze persoon er voor om vlak naast hou te gaan zitten. Wat is de psyche die achter dit gevoel van ongemak zit?

Toegevoegd na 48 seconden:
hou=jou (tikfoutje)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hou=jou... asjemenou ;-) Een dikke + voor deze boeiende vraag. Groetjes en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dank je wel :-) Ik volg de boeiende reacties op de voet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel interessante vraag. Deze ga ik zeker volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De romeinen hadden toiletten waarbij je gewoon naast elkaar zat op een marmeren plaat met gaten erin, daar was het een sociaal evenement om naar de wc te gaan, en dit ook nog dicht op elkaar te doen. Vaak met wildvreemden. Dus ik denk dat het gevoel van ongemak vooral bepaald is door wat je gewend bent.

Het beste antwoord

die persoon komt dan in je persoonlijke ruimte.
ieder mens heeft een aantal kringen om zoch heen.
een kleinere kring voor vrienden, familie enz, en een grotere kring voor vreemden.
als de omstandigheden er naar zijn, zoals grote drukte op de markt, dan accepteren wij het dat vreemden in onze persoonlijke ruimte komen, al vinden velen het niet prettig.
is er echter genoeg ruimte, dan verwachten we van anderen dat ze onze persoonlijke ruimte respecteren.
door de bank genomen voelen mensen dit prima aan: daarom voelen we ons ongemakkelijk als iemand zich niet aan deze ongeschreven regel houdt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheelt me weer tikwerk ; het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, goed getypt. Ik had zelf niet zo'n zin om t allemaal op te typen. Thanks.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank allemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het volledig eens met de anderen, dit is het beste antwoord dat gegeven is. Dank voor je bijdrage!

Andere antwoorden (4)

Het kan voor jou intimiderend voelen, juist omdat er verder geen plaatsen bezet zijn en je verder alleen met hem zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat die persoon jouw "confort zone" binnendringt. Iedereen heeft een cirkeltje om zich heen, dat vrij moet blijven wil je je op je gemak voelen. Hoe minder je de mensen kent, hoe groter de cirkel is. Je geliefde en je ouders bijvoorbeeld, kunnen die cirkel helemaal opgebruiken, zonder dat je je oncomfortabel voelt. Maar een vreemde in de trein, de wachtkamer van de dokter o.i.d., moeten afstand bewaren. Zolang ze zich buiten je cirkel bevinden is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is ongeveer hetzelfde als die van Rieneke: gelijktijdig gepost?
Ben het met je eens, dus een plus.
Omdat er (in ieder geval in Nederland) een ongeschreven regel is dat mensen die elkaar niet kennen proberen niet te dicht bij elkaar te gaan zitten.

Maw, laat altijd een stoel ertussen zolang dat kan in de wachtkamer van de dokter, de eerste die dat niet meer kan kijkt zelf ook vaak ongemakkelijk want die heeft dan aan twee kanten vreemden zitten.

In andere culturen is dit volgens mij niet of veel minder sterk aanwezig. Daar kan het zelfs als afwijzing worden gezien als je zo ver mogelijk weg gaat zitten bij iemand

Dus volgens mij is het een cultuurding. Overtreedt iemand die regels voelt dat ongemakkelijk
12 jaar geleden
Dat gevoel kan een reflectie zijn van jouw onderscheid in het algemeen.
Het kan evengoed zijn dat deze persoon (bewust of onbewust) lustgevoelens bij jou opwekt, zoals bij verliefdheid en dat je dat niet direct een comfortabele plaats kan geven in jouw intern bevattingssysteem.
Het kan ook zijn dat de geur van die persoon jou (bewust of onbewust) al dan niet bevalt.

De persoon die vlak bij jou komt zitten kan dat ook om verschillende redenen doen.
Die persoon kan ofwel heel zelfzeker zijn en gewoon uit sympathie vlak bij jou komen zitten.
Die persoon kan evengoed heel onzeker zijn en niet graag alleen zitten en dan zoekt die een soort veiligheid die jij misschien onbewust uitstraalt.

Indien deze vraag betrekking heeft op een situatie in jouw eigen leven probeer dan voor jezelf eens uit te vissen of je gewoon ongemak voelt vanwege algemene onzekerheid of vanwege een gevoel van aantrekking of afstoting tegenover deze persoon.

Er kunnen dus meerdere oorzaken zijn voor een gevoel van ongemak. Doch zoals ik het ervaar en opmerk bij anderen komt het er elke keer terug op neer dat het een weerspiegeling is van onze eigen onzekerheid op één of ander vlak.

Tracht voortaan eens wat tijd vrij te maken om jouw eigen reacties in allerlei situaties te herkennen en te begrijpen en observeer ook heel bewust anderen in allerlei situaties, dan zal je merken dat die anderen altijd iets uitstralen of uitbeelden waar jij nog wat uit te leren hebt.

Het Leven is een verbaal en non-verbaal communicatie spel.
Als je enkel afgaat op hetgeen je in eerste instantie ziet dan kweek je angst en dat vertroebelt ons zicht op wat zich werkelijk afspeelt.
Als kan Glimlachen en genieten omdat je ervan uitgaat dat alles een constructievee reden van bestaan heeft dan geeft dat een gevoel van zelfzekerheid en dan zie je fun én de logica van het spel in.

Dus...
Have Fun Anyway!