Wie heeft valse hoop 'uitgevonden' ?

Ik snap niet waarom mensen elkaar of zichzelf valse hoop geven. Hoe kan het zo zijn dat we elkaar of ons zelf eerst heel blij kunnen maken, en dan zo diep kunnen teleurstellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je valse hoop beschouwt als het koesteren van een onmogelijkheid tegen beter weten in, hebben wij dat als mens ZELF uitgevonden.
Helaas komt de klap van de confrontatie met de realiteit dan hard aan.
Dan zijn er twee mogelijkheden, volharden in de waan of je verwachting herijken op de realiteit.
Dat is onze eigen keuze en vertelt iets over onze integriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat we het verdriet nog willen blijven voelen. Daarmee ook de teleurstelling.
Dit wordt ook wel het pijnlichaam genoemd.

Door Eckhart Tolle genoemd en beschreven in o.a. het boek: De nieuwe wereld.

Toegevoegd na 4 minuten:
De tweede bron is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij in de stad is een feestwinkel die al heel lang een "valse hoop" verkoopt. Je kunt er erg veel lol mee beleven op school. Ik weet niet wie hem heeft uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het verschil tussen hoop en valse hoop? Beide zorgen ervoor (of hebben tot doel) dat je een situatie positief blijft zien en je geestelijk overeind blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft valse hoop uitgevonden? Het menselijk verlangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valse hoop wordt uitgevonden door mensen die de waarheid niet onder ogen willen zien, omdat ze die niet aankunnen of er niet over willen praten. Ik heb bijvoorbeeld een ziekte waaraan ik over een aantal jaren zal sterven, ze geven tussen en 5 en 15 jaar. Als ik dat vertel zeggen mensen dat dat voor mij niet geldt want je weet maar nooit en jij bent zo goed en zo sterk en ze geloven er niets van. Want wie zegt er nou: goh wat rot voor je. En ik geef mezelf ook 'valse' hoop want ik heb besloten dat ze er voordat ik echt ziek word (uitgezaaide borstkanker) iets op gevonden wordt want elke dag worden er nieuwe middelen tegen kanker uitgevonden. Dus: 'valse' hoop is soms nodig om te overleven als de waarheid te moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dokters. Een van hun heeft deze zin voor het eerst uitgesproken: ik wil u geen valse hoop geven.