Waarom heeft het cijfer '0' een 'aantrekkingskracht' op veel mensen?

Getallen met één of meerdere nullen erin vinden mensen vaak 'mooie' getallen. Vaak vinden mensen 2010 bijvoorbeeld even mooi of mooier dan 2211. Waarom is dat?

Voor de duidelijkheid: niet iedereen zal dit ervaren maar ik heb het toch al bij een heel aantal mensen gemerkt en die hebben er geen verklaring voor...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In het algemeen geldt: feiten worden als mooi ervaren als het ankerpunten zijn in je kennissysteem.

Een getal als 1234 zien we als 1000 + 200 + 30 + 4. Die gehele duizendtallen, honderdtallen en tientallen zijn onze ankerpunten. We herkennen ze, en zijn blij een houvast te hebben, en dat maakt dat we die nullen mooi vinden.

Het heeft dus niks te maken met ons 10-tallig stelsel. Als we 9 vingers hadden gehad zouden we immers "gehele" 729-tallen, 81-tallen en 9-tallen gebruiken, en die eindigen ook allemaal op hetzelfde symbool, namelijk het symbool voor niks (nul, dat wij "toevallig" als 0 schrijven).

Dus om je toelichting tegen te spreken: ik denk WEL dat dit een algemeen gedeelde ervaring is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prettig dat toch wel iedereen dat ervaart maar dat wist ik ook niet toen ik de vraag stelde, vandaar die toelichting...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of dat prettig is, maar vraag maar eens aan de mensen om je heen. Zeker een getal dat op meerdere nullen eindigt zal door iedereen als mooi worden ervaren. Daar ben ik van overtuigd. Maar zoals gezegd, overtuig jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik houd van uitgebreide antwoorden met een duidelijke mening, dankjewel!

Andere antwoorden (8)

Wat is er mooier dan een nul. Op school vond ik het alm stoer als je een nul kreeg. Dat getuigde van lef. Nul is puur, zuiver. Nul is alpha en omega.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk omdat het een makkelijk cijfer is om te onthouden...
als ik iets moet onthouden gebruik ik ook vaak een nul erin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik inderdaad ook weleens gehoord. Maar waarom is een nul makkelijker te onthouden dan een één? Ik weet niet wat daarachter zit en ben benieuwd of jullie dat wel weten.
+1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het cijfer nul...gewoon een rondje
met 1 en bv 45 of 739 is moeilijker dan 10 of 40 of 730
een rond getal dat is makkelijker
Als kind leren we op de basisschool al dat het met EVEN getallen makkelijker rekenen is dan met oneven getallen.
Omdat we dit jarenlang ingeprent krijgen, worden dit soort getallen onbewust een beetje favoriet.

Daar komt bij dat de vorm 0 ook een symbolische kracht heeft: Denk maar aan een trouwring, een ketting. Het is de kracht van het eeuwige, want er zit geen begin of eind aan.

Eenmaal volwassen worden de even getallen, de symbolische nul en de eventuele combinatie met een belangrijke datum (bv verjaardag oid) een favoriet cijfer.

Ik heb het zelf ook hoor: Ik ben gek op de 20 bv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies: +
Het gaat dan niet om specifiek die 0, maar het gaat om het mooie ronde getal. Dit zien we vaak als een mijlpaal.
Als je voor iets aan het sparen bent dan is 10 euro een eerste mijlpaal. Dit lijkt echt veel meer dan €9,- of zelfs €9,95.
Bij jaren is het zo dat er bij een tiental een decennium voorbij is, en bij een hondertal een eeuw. Ook vinden we bij leeftijd het behalen van een tiental vaak een reden om de verjaardag iets uitgebreider te vieren. En als je een eeuw bent dan vindt zelfs de burgemeester dat een bezoek aan de jarige inwoner waard, terwijl 99 jaar ook al heel respectabel was
Ook een 10 als cijfer is een echte prestatie. Het kon niet beter.
Er is aan dit ronde getal eindigend op een 0 een waarde toegekend waardoor we graag naar zo'n afgerond getal toewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nul is een circel.
Een cirkel is in de meetkunde een ronde tweedimensionale figuur die wordt gevormd door alle punten die dezelfde afstand tot een bepaald punt hebben.

Van mensen die van wiskunde houden heb ik eens gehoord dat dat het mooiste is wat er is.
En dat iedereen, bewust of onbewust dat zo vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien omdat veel mensen hun leven ook nergens over gaat grapje:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het is perfect als cijfer en tegelijk is het ook geen cijfer. Onverdeelbaar en afgerond tot perfectie, je kan en hoeft het niet uit te leggen. Het is alles en niets en vertegenwoordigd op een associatieve en werkelijk manier alle mysteries en perfectie van ons bestaan. Maar boven alles is het het nul uur, het nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen houden van ronde vormen. Bij natuurllijke vormen voelen mensen zich het prettigst. en natuurlijke vormen zijn niet hoekig. Dat is de reden waarom jij een 0 het mooist vindt. Wanneer er een combinatie met andere getallen gemaakt wordt, gaat vlakverdeling een rol spelen. Hoe verdeel je een vlak op een prettige manier.
Zoek maar eens op de De gulden snede voor vlakverdeling.