Welk doel heeft je ego in je leven?

Ons ego wil graag gestreeld worden, we zijn allemaal gevoelig voor complimentjes, we hebben graag allemaal wel eens aandacht en bewondering voor dingen die we doen, kunnen we wel leven zonder ons ego?
Is het niet onze drijfveer in ons leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) interessante en goede vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Déja vu? Wat is er gebeurd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je antwoord gelezen op mijn mail, maar de vraag is verwijderd, was te suggestief, dank voor je antwoord.:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah nog een poging gedaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer een prima vraag , Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga zo door Edd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gave vraag! met nadenk-stof...

Het beste antwoord

Een interessante vraag Ed, ik zal proberen het op een dusdanige manier uit te leggen dat de lezer 'er chocola van kan maken' ;) Daarbij moet ik eerst een andere overtuiging die ik heb beschrijven.

Ik geloof dat iedereen incarneert en reïncarneert met het doel om levenslessen te leren, voor een ieder geldt weer een andere levensles. Sommigen onder ons hebben er al een of meer onder de knie en deze mensen kunnen anderen helpen. Dit gebeurt hoe dan ook, in ontmoetingen waarbij je van elkaar kunt leren.

Met dit als uitgangspunt is het ego nodig om inzichten te kunnen bevorderen bij een ander, de ander iets te leren. Het is echter belangrijk en nodig, je eigen ego vaak te checken en motivaties voor je daden en woorden in alle oprechtheid onder de loep te nemen. Als het ego niet groot genoeg is, kunnen we niet voldoende aan een ander leren/doorgeven. Als het ego juist te groot is, schieten we ons doel voorbij.

Ik vind het heel lastig om uit te leggen, maar het is een absolute overtuiging die ik heb en waarvan ik ook niet verwacht dat anderen er iets mee kunnen. Het heeft een hoger doel en als je dat begrijpt valt letterlijk alles op z'n plek en is het zo logisch als kaas.

En nee, ik heb geen paddo's gegeten :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, Grietje. Ik ben blij dat ik het toch op iemand over kan brengen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doet je ego nu, als ik zeg een heel mooi antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk? Niets, behalve dat het goed voelt als ik iets van mijn overtuiging over kan brengen. Maar dat heeft niets met ego te maken, het groeit niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita, Ik denk niet dat je ego wilt groeien. Je ego is precies goed zo.
@Ed, je compliment is nodig voor Marita. En Marita, mooi omschreven. Daar kan ik me ook in vinden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kwas er effe nie
@ gdan. je vraagt me eem compliment te geven aan Marita
dat doe ik bij deze, niet omdat jij het vraagt, maar omdat ik het meen, ik heb haar een tijdje gemist op g.v. en ben erg blij dat ze weer terug is, zeker bij dit soort vragen.
ik hoop ook echt dat ze nu blijft, het doet me veel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym
Bedankt voor je mooie reactie. @Ed
Dank je wel, ik voel spontaan een blos opkomen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, het wordt een beetje klef zo, ik ben niet altijd een man met veel woorden.
Ik wordt er wel warm van.
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, je hebt geen ego... Jij bent. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi en helemaal mee eens, dankjewel Marita +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth en Pieker, dank jullie wel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord. Jouw uitleg van hoe het in elkaar zit, is heel anders dan hoe ik het zie, maaaarrrrrrrrr de uitkomst komt zo goed overeen met hoe ik in het leven sta. Het is zo mooi en inderdaad zo logisch als kaas, dat ik iedereen jouw wereldbeeld gun! Prachtig en helder. (Het hogere doel, daar kan ik me wel in vinden trouwens.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Marita!

Andere antwoorden (22)

Mijn ego heeft als doel het beste te zijn. Zoveel mogelijk doen, in zo weinig mogelijk tijd, en dan de beste prestatie leveren.
Dus mijn ego heeft een duidelijk doel. Het is een groot drijfveer ja!
Echter moet het niet groter zijn dan mijn lichaam, anders lijkt het me dat het er raar uit ziet ;) Dus niet te groot laten worden!
En we kunnen niet zonder onze ego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft tot doel,om jezelf verder te doen reiken dan je in wezen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is een drijveer in ons leven. Het doel om je ego te strelen is dat je gewaardeerd wordt in het leven .Als je de grond in gestampt wordt kun je een dreun krijgen dat het je zelfvertrouwen kan beschadigen. Daarvoor zijn wij hier niet ,wij zijn hier om een gewaardeerde rol te vervullen .Dat geldt voor iedereen in de samenleving.
De kunst is het ook zelf te voelen om gewaardeerd te worden ,door positief in het leven te staan en ook klaar te staan voor je medemens . Als je voelt dat je gewaardeerd wordt zal je een ander mens ook waarderen om wie hij is en wie hij/zij mag zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo ,who is the minkukelekuuuuuuuuk ,bedankt positieven onder de gv 'ers , ik reageer niet snel op een min ,maar dit vind ik echt onredelijk. Ik heb zeer veel twijfels om dit al nog te plaatsen ,maar doe het toch . ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de vraag of degene die je in de grond stampen, niet ook een onderdeel kunnen worden van het bijschaven van je ego. Oftewel het vormen van jou tot een volledig mens. Als iedereen de ander alleen maar met fluwelen handschoenen behandelt en alle onredelijkheid alleen voor zichzelf gehouden wordt, in hoeverre is dat dan oprecht? Het kan je leren hoe de 'in de grond stampers' in elkaar zitten en daarbij kan je een stuk van jezelf ontdekken op de koop toe! De 'in de grond stampers' hebben niet als doel om je in de grond te stampen, ook al is dat wel de uitwerking. Zij en jij hebben ooit in een ver verleden niet door 1 deur gekund. Wat niet wil zeggen dat daar geen weg voor is.
Het is ook mogelijk dat hun irritatie echt in henzelf zit als gevolg van iets erg vervelends, waardoor ze de wereld zijn gaan wantrouwen, als iedereen dan alleen maar zegt dat ze niet geirriteerd moeten zijn, neemt hun ellende alleen maar toe. Als iedereen om hen heen een liefde veinst, werkt het ook niet. De enige mogelijkheid zit daartussenin. Een hele smalle lijn van oprechte liefde, waarbij de persoon echt een deel uit gaat maken van een andermans hart. Pas dan zijn alle woorden waar, de harde en de zachte woorden. Maar om dat te leren in een wereld als deze, is een grote uitdaging, die we alleen met zijn allen aankunnen. Die tijd komt, omdat we er zo ver vanaf zitten... Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een ander mens laten voelen dat hij of zij gewaardeerd wordt niet veel meer gedaan zou mogen worden in deze wereld... P.s. ik ben niet degene die de min heeft gegeven, want ik vond je antwoord mooi. Het inspireerde me om erop te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow ,ik zit hier met grote ogen je reactie te lezen ,ik dacht nog is dat de minner?? In de grond stampen bedoel ik mee, dat sommige mensen niet taktisch genoeg zijn om opbouwende feedback te geven . Je kunt iemand in 1 klap breken neer sabelen die daar gevoelig voor is.Is lekker makkelijk door onkunde toch? En als je weet hoe je iemand ergens op kunt corrigeren zonder diegene op de persoon te kwetsen en af te fikken ,dat bedoel ik met iemand de grond in stampen . Bedankt voor je reactie Buska.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sterkste bomen staan in de wind!
Die geven niets meer om die wind, want ze weten dat ze toch niet omwaaien, anders stonden ze er niet meer. Laat je dus niet omwaaien door een beetje onnozele wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeeeeee ,ik zal me nooit om laten waaien :-) maar soms een beetje verbaasd. ;-)
Ik denk dat je ego jou hele handel en wandel bepaalt. Hoe reageer jij, en dus jouw ego, op je omgeving. Je ego is je bewustzijn en dat is allesbepalend. Daarom kun je niet leven zonder ego.

Toegevoegd na 3 minuten:
Laat ik er ook even bij vermelden dat ook gewetenloze mensen een ego hebben alleen reageert dat ego niet of niet positief op zijn of haar omgeving. Dit soort mensen willen ook gestreeld worden, aandacht krijgen en bewonderd worden maar de manier waarop ze hierom vragen is niet algemeen geaccepteerd. En dat kan ik me wel voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ed,

Wat een goeie vraag zeg. Ik weet niet een antwoord, maar hopelijk komt er toch wat uit als ik intuïtief ga schrijven. Vandaar dit voorzetje om in de mood te komen.

Ego. Er wordt in de spiritualiteit een overtuiging aangeleerd om het ego uit te sluiten. Omdat het ego je zoveel nare dingen laat doen, die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. Het dient niet je innerlijke zelf. Vaak is het zelf een verdedigingsmechanisme om je je verdriet niet te laten voelen.

Ook is de ego vaak aangeleerd. Overgenomen idealen vanuit de opvoeding. Ook dit is een reden om het ego te laten varen. Om zo dichter bij je werkelijke zelf te komen.

Ego is ook een motivator. Het maakt namelijk dat je blijft doen wat je doet. Je ego wordt gestreeld en je wilt meer. Je gaat er nog meer in zitten, wilt nog meer dat je ego gestreeld wordt. Op een gegeven moment wil je anderen afdwingen om je ego te strelen.

Energetisch gezien, is het een manier om energie te krijgen.

----

Ego brengt je naar de plekken waar je wilt zijn. Ego is een methode om de richting te vinden die voor jouw bedoeld is.

Je hebt ego nodig om de taken te leren die je voor dit leven nodig hebt.

Ego stuurt je. De complimentjes van anderen geven je een positieve impuls dat je op de weg zit die je op moet gaan. Daardoor blijf je gemotiveerd om diepgang in deze weg te vinden.
Als je geen complimentjes meer krijgt, wordt het tijd om je richting aan te passen. Je bent kennelijk niet meer bezig wat je zou moeten doen. Je bent in die richting niet in on top of your game.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar, ieder woord, soms als ik een beetje indut achter mijn laptop en het scherpe er even af is, is daar ineens een complimentje van een g.v.er en ik sta weer op scherp, als ik dan met een oog even hier beneden kijk bij het antwoord van xinix, dat nu langzaam ik beeld komt, dan dreig ik op een ander spoor te komen, maar ik wil daar niet heen, ik voel het als verwarring, als een disillusie, ik wil er ook even niet over na denken.
Ik voel me in jouw antwoord beter thuis, maar toch ,wat xinix soms zegt ,heeft wat meer tijd nodig, heb ik van hem geleerd.
Maar jij zegt, energetisch gezien is het een manier om energie te krijgen, dat herken ik sterk, dat gebeurt er ook met mij, niet altijd, maar wel vaak.
Zo lees ik ook ,dat je ego, je gids in je leven is.
dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het antwoord van XiniX is heel diep. Zoals altijd.
Jammer dat hij helemaal niet meer reageert op zijn eigen antwoorden. Ook logisch wat er allemaal gebeurt. Ik denk dat je het antwoord moet lezen op het diepste van de mens zelf. Bijna op ziels niveau. Dan bestaat ego inderdaad niet. In dit kader zie ik de ego als iets wat hoort net onder ons bewustzijn. We zien het wel dat het er is (soms ook niet), maar kunnen nog niet goed aanduiden waarom we het doen. Een laag nog meer daaronder zit onze verdrukte emoties en nog een laag daaronder zit onze essentie. Onze werkelijke zelf. "Het ego heeft als doel ons een rad voor ogen te draaien… " begrijp ik ook nog niet. Ook XiniX is een mens, dus wie zal er gelijk hebben?
Kan twee dingen betekenen Ed, Of we zijn nog niet klaar om dit te begrijpen. Of XiniX is niet diegene die het ons moet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym
Jouw voorbeeld: "Als je geen complimentjes meer krijgt, wordt het tijd om je richting aan te passen" is de raddraaier!
Het is de bedoeling om naar eigen inzicht te handelen en niet wat de buitenwacht ervan vindt.
Ons ego is gevoelig voor complimentjes, ja, maar hij houdt ons ver van ons echte wezen!
Dus wat het ego ervaart en/of denkt nodig te hebben is illusie, niet van 'wezenlijk' belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was even benieuwd naar jouw antwoord op deze vraag. Heb die inmiddels gelezen. Eigenlijk zeggen we hetzelfde. Het ego geeft ons richting in het begin van ons leven.
Als je je werkelijke richting hebt gevonden (zoals je ziel die heeft willen hebben). Dan pas kan je je ego loslaten. Dat is mijn optiek en mijn versie van dit verhaal. Maar velen van ons zijn nog steeds zoekende. Bovendien zijn er maar weinigen die hun ware doel van het leven weten. Het ego kan ook te groot worden/zijn. Hierdoor is hij meer een afleiding. Als het ego te klein is, is hij ook niet goed (zie antwoord marita).
Dus het ego in de juiste intentie, zal volgens mij je richting geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grotendeels is je reactie gelijk mijn overtuiging.
Je slotzin kan ik niet helemaal plaatsen. Ik denk dat wanneer men zijn ego nog "mee laat spelen/bepalen", je niet je ware zelf naar buiten brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth, het is momenteel nog een open vraag van mij. Maar in mijn optiek bestaat ons zijn in meerdere lagen.
Namelijk eerst ons bewustzijn, daaronder is het ego (soms wel en soms niet te zien), daaronder is een laag waarin we ons pijnen en verdriet opslaan en verdrukken. Daar verder onder ligt ergens onze ziel, onze essentie. Om die onderste laag zichtbaar te maken, moeten wij al ons eigen pad volledig bewandelen.
Dus op het moment dat wij onze ziel kunnen tonen, dan zijn alle bovenliggende lagen opgelost, dus ook onze verdrukte emoties en onze ego. Dit noem ik verlichting. Dit zijn er maar weinigen en ik in ieder geval (nog) niet.
Dus zolang er nog geen verlichting is, zal de ego het beste op de juiste intentie moeten plaatsvinden. En dan helpt ons ego ons ook nog steeds. http://www.goeievraag.nl/vraag/on-bewustzijn-lagen-mens.40364
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym
Ja, klopt. In mijn studie kwam naar voren dat ego een samenstelling is van onze deelpersonen, onze 'ikjes', ahw.
Dus zo bekeken heeft het op zekere hoogte nut op weg naar zelfkennis, en niet te vergeten als hulp in therapie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth, ik heb na mijn ---- verkregen via mijn gids. Ik wist het antwoord niet toen ik begon met het antwoord. Is het in je studie zo dat je ik'jes, gescheiden zijn door de trauma's in het leven? Dus die tussenlaag van verdrukte emoties, die aan het ego, verschillende soorten ego's en wensen geeft in het leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym, wie ben ik om jouw verkregen antwoord tegen te spreken. Nee hoor, het komt misschien dat, zoals jij al eerder aangaf, dat we hetzelfde bedoelen maar er andere woorden aanhangen en omschrijven. De 'ikjes', onze deelpersoonlijkheden, hebben allemaal een taak. En je zou kunnen zeggen dat deze 'ikjes' door onszelf in het leven zijn geroepen om het in voor ons lastige situaties van ons over/op te nemen met de intentie ons te 'beschermen'. Wellicht om ons de werkelijke en harde realiteit, niet nogmaals door te hoeven maken. Voor elke beleefde nare situatie is wel een ikje. Sommigen omschrijven deze 'ikjes' ook wel als ons masker.' In het proces "ken uzelve" is het natuurlijk de bedoeling jouw'ikjes' te leren herkennen en in welke situaties zij naar voren komen. Wanneer ons dit duidelijk is hoeven wij 'hen'bewust of onbewust niet meer "in te zetten". Dan zijn ze niet meer nodig. Wij kennen dan onze opdracht en onze eigen kracht.
Is het nog duidelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuke manier om er tegenaan te kijken. In een andere vorm ken ik het. Maar jouw vorm spreekt me meer aan.
Het ego heeft als doel ons een rad voor ogen te draaien... Want het ego bestaat niet... Dus hoe illusoir kan het zijn?

Jij leeft al zonder ego, want het bestaat niet... Dus je doet het al... Maar de overtuiging dat je er een hebt, dat zit er helaas nog en dat is verrekte hardnekkig, zie ik wel...

Nee is geen drijfveer in ons leven, het is een DOODDOENERD...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ego heeft een beschermende functie. Het ego is er om de gevoelige kern te beschermen tegen kwetsuren. Ik zie het ego als een gulzige babbelkous die mij voortdrijft om te presteren zodat ik 'goed bevonden'wordt door mijn omgeving. Alleen is dit een loze bescherming. Want ik ben goed als ik volledig mijzelf ben.

Als ik me teveel door het ego laat leiden, raak ik steeds verder van de kern, die ik zelf ben. Als het ego helemaal stilvalt zit erachter: het 'zijn'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is je ego gewoon wie je daadwerkelijk bent. Dus zonder alle poespas erom heen van mooie praatjes, en gedrag.
Ego betekent ik. Dus natuurlijk is je ego je drijfveer. In principe is je eigen ik toch waar het om draait. Je moet eerst van jezelf houden voordat een ander van je kan houden. Als er nooit aandacht komt voor je eigen ik/ego, hetzij van jezelf, hetzij van een ander dan verpieter je, en zak je weg in je eigen vergetelheid. Dus je houdt jezelf staande en gaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even nog een keer, het bericht was verwijderd, verplaatst?

Het is goed voor een mens om een compliment te ontvangen, het streelt inderdaad onze ego.
Het is belangrijk om je waardevol te voelen.

Mensen die nooit een compliment ontvangen zich niet waardevol voelen doordat complimenten uitblijven, zijn zeer vaak eenzaam, erg triest, vind ik.

Kijk naar kinderen op school die niet interessant genoeg zijn, zij zijn ook vaak alleen of eenzaam. kinderen die veel aandacht krijgen om welke reden dan ook, zijn vaak populair. In een vroeg stadium onstaat dan al onzekerheid.

Het ego heeft het dus zeker nodig!

Het is zeker een drijfveer in je leven!

Kunnen wij zonder ons ego? Ego= Ik
Zonder 'ík' ben je niet. Ego is een gevoel, een emotie, dus het is een levend deel van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag was verwijderd.
Je ego is de hoofddrager van je karakter, dus alles wat je bent.
Je ego bestuurt je persoonlijkheid en geeft je de drive of de vleugels om door te pakken of los te laten.
Je ego hoeft niet egoistisch te zijn, mensen met een groot en zuiver ego herkennen we vaak snel.
Ego heeft dus ten onrechte vaak een negatieve naam.
Met je ego kies je voor goed of kwaad, kies je voor jouw voordeel of tilt het je boven jezelf uit, als je je altruistisch
opstelt en menslievend bent.
Met je ego kun je ontvangen (of graaien) of geven op alle denkbare manieren en zodoende doorbraken bewerkstelligen.
Met je ego kun je je verplaatsen in een ander en daardoor
mensen helpen zichzelf te begrijpen om een betere keuze te maken.
Je ego is, mits goed ontwikkeld de stuurman van je ziel en de kapitein op het schip wat je lichaam heet, in de oceaan die het leven heet.
Houd dus goede koers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk bestaat het ego niet, het heeft alleen als doel om je te kunnen aarden, en het daar aan ondergeschikt aan te maken.
Want wij zijn allen verbonden als mensen op een hoger niveau.
Maar om toch de illusie te wekken van afgescheidenheid, is er het ego geschapen.
Dus samengevat is het nodig om ons te kunnen ontwikkelen en te groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ego loopt geregeld een deuk op, maar ik ben zo blij dat ik hem heb, ik kan hem overal de schuld van geven, over hem liegen, vertellen hoe groot hij is of hoe klein zonder dat iemand hem ooit gezien heeft en dan toch laat hij mij zo ontzettend goed voelen. Ik zou niet zonder hem willen, laat staan kunnen. Mijn lieve ego
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk geformuleerd! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dag lieve ego
+1
Ons ego is, vooral in het begin van ons leven, nodig om ons een plaats in de samenleving te 'veroveren'. Laten we elkaar geen mietje noemen, we laten zo af en toe, hetzij regelmatig, ons ego profileren om ons in het leven staande te houden. Om ahw te 'overleven'.

Naarmate we leren en inzicht vergaren neemt de noodzaak van ons ego te laten profileren, af. We kunnen het nu op eigen kracht, met erkenning en herkenning van onze werkelijke kracht.

Dank je wel ego, om een periode van onzekerheid te helpen overbruggen. Maar nu heb ik je niet meer nodig. Ik kan het nu zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ego, daar doen we ons hele leven mee Berth.
afnemende profilering, oké.
we kunnen het ego altijd gebruiken
het is onze overleving zelfs vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie en ervaar anders, Eleo.
Zeker, we kunnen het altijd gebruiken, maar wanneer is het nog noodzakelijk... Waar het ego nog veel wordt ingezet is bijvoorbeeld bij het 'ons gelijk halen', te overleven (een periode) enz.
Ons ego zetten we dan in om onze onzekerheid of angst te verbergen.
Wanneer we onze eigen kracht erkennen is deze 'hulp' niet meer nodig, en beter te weten trouwens ook niet.
Dank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord Berth.
hoorde of las jij het boek van dr. Jane Bolte Taylor, het gaat over haar hersenbloeding. door uitval ervoer zij totale eenheid en was hulpeloos als een baby.
egoloos kwam het op mij over.
een 19 min durend filmpje vertelt ze haar verhaal.
dit is de link:
http://www.ted.com/index.php/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eleo, ik heb het filmpje gezien. Interessant.
M.i. wordt daar niet het egoloze bedoeld . Of jij moet de relatie hebben gelegd met ego en je linker hersenhelft. Dat deze juist zijn bestaansrecht heeft bij een goed werkende L.hersenhelft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat fijn dat je het filmpje zag.
idd Bert, wat JBT laat zien, ervaarde, bracht mij op het idee dat het ego onder andere in de hersens zetelt, het bestaansrecht tot uiting brengt.
het ego wordt op verschillende wijzen geïnterpreteerd.
het ego als zelfbeeld, het ik, enfin, ziet http://www.levenskwaliteit.nl/script/18/1818.html
deze lijst vol ego verklaringen.
jij bedoelt de allerlaatste denk ik:
het ego als allerzuiverste innerlijke integriteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant script, Eleo. Fijn om zo met elkaar dit te kunnen delen.
En ja, zo bedoel ik het. Ik las toevallig wat kleine stukjes uit dit scrip. Herkenning vond ik in: "De lijst ego's houd je weg van je enige werkelijke identiteit". De andere is: "....de gevolgen van ego(centrisme) en op het vernietigende effect ervan op onze levenskwaliteit".
Groet.
Het doel van mijn ego, in mijn leven is als een goeie mens sterft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan wat je onder ego verstaat. Daar zijn grote verschillen in opvatting over. Er zijn zelfs theorieen die het ego definieren als de enig echte kern.

Een andere definitie is: het instrument waarmee je je psychische eenheid opbouwt en bewaart. Dit ego is van groot belang om gezond en in leven te blijven. En ja, complimentjes horen bij dat ego. Wie eet er nu alleen gezond en nooit eens lekker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ego is mijn IK, de plek die IK in het leven inneem. Helaas heeft het woord ego vaak een negatieve klank (egoïstisch, egocentrisch) maar dat is maar net hoe je het bekijkt. Zonder ego zou ik niet mezelf zijn.

Mijn ego zegt mij dat ik mezelf mag zijn, dat ik niet JIJ ben of HIJ of ZIJ maar gewoon IK. Mijn ego is niet zo dat ik voortdurend de beste, snelste of leukste hoef te zijn. Daarvoor ben ik bij lange na niet egoïstisch genoeg :)

Waarom zou ik alles beter of sneller moeten doen? Als je je niet haast en rustig aan door het landschap (leven) gaat, zie je veel meer dan wanneer je alleen maar haast hebt. Ik hoef niet zo nodig aan de top (heb trouwens hoogtevrees) Mijn ego is zodanig dat ik op mijn manier van het leven kan genieten met respect voor mijn medemensen.

En dat vind ik veel belangrijker!

It's lonely at the top.... geef mij maar de gezelligheid van de massa die daaronder zit.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan maar lekker gezellig
het ego houdt ons staande en zorgt dat we het leven en de wereld aankunnen Ed. heel handig dus.
ook is ons ego voor van alles gevoelig.
ik zou niet zonder willen.
wel heel mooi hoor, egoloos zijn en je daardoor een enorme verbinding met alles kunt ervaren. er volledig in opgaat zonder ego. dus het ego houden we erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ego is een mooie plant die alsmaar water en voedsel nodig heeft anders gaat hij slap hangen en uiteindelijk bij gebrek aan water en voedsel zou ze kunnen overlijden.
Binnen in de plant die je ego is zit de kern,de pit waaruit ooit de plant is gegroeid, dat is eigenlijk de essentie van de plant, het innerlijk van het ego. Die is ook belangrijk want anders was de plant nooit ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer mooi pieker
Weten jullie wel dat wij helemaal niet in STAAT zijn om objectief iets te zeggen over het ego. Want op het moment dat je dat wil doen, word je alweer beperkt door je eigen ego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het doel van het leven juist je ego op te geven zodat alleen wat overblijft je wezelijke zelf is.
Zoals je was toen je geboren werd.
Het ego is er niet voor niets het is door jezelf gevormd zodat je dat weer af kunt werpen .
Het is niet voor niks dat Jezus zei ,word weer kind en gij zult in het paradijs zijn.

Ego, niks mis mee. maar je kunt er ook verder niks mee.
(wanneer je meer beleven wilt dan alleen het aardse)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooie vraag Ed! +1 ;) ik was toevallig vandaag op zoek naar ego, egocentrisme en egoloos en wat de verschillen zijn wat je eraan kunt doen en ook of het met Spiritualiteit te maken kan hebben, ik vraag me af of je van je egocentrisme af kan komen als je je wilt verdiepen in de Spirituele wereld, ego werkt ook mee aan respect en respectloosheid, hoe meer je aan je egocentrisme werkt hoe meer respect, bewustwording, bezinning, inzicht er in je leven komt, ik stuitte op de volgende site die alles zegt over Ego, Ego-transformatie, Egocentrisme in de samenleving en in je relatie.. zocht een pakkende vraag die ik kon stellen over Spiritualiteit en Ego.. wat doet het met je ego, maar eigenlijk vind ik jou vraag al voldoende..

Boeiend om te lezen... > de volgende bronnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geboden die onze Schepper aan ons heeft gegeven zijn samengevat in de woorden: Heb de Here lief boven alles en heb je naaste lief (want hij is als) als jezelf.

(Geef het even aan als je de tekstverwijzing wilt weten, dan zet ik die in de reactie. Maar zonder dat, weet je deze geboden ook wel, denk ik.)

Het doel van je ego is dus om een manier te vinden waarmee je je medemens kunt liefhebben. De ander liefhebben zoals je jezelf liefhebt. Ook wel verwoord in het (negatieve) spreekwoord: 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'.

Veel mensen, zo niet alle, komen echter niet verder dan alleen zichzelf lief te hebben. Dan mis je dus het doel van je ego. Dat is dus zonde, want zonde betekent: je doel missen.