Veranderd je IQ naarmate je ouder wordt?

Ouder worden in het algemeen, niet van een specifieke leeftijd naar een andere specifieke leeftijd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Veranderd moet natuurlijk verandert zijn, met dank aan Amadea.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K
Amadea
13 jaar geleden
Verandert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk!
Kimath
13 jaar geleden
Je IQ kan ook stijgen naarmate je vaker een IQ test doet.

Het beste antwoord

In de bepaling van je IQ zit een factor leeftijd. Dat is omdat je, als je jong bent, minder hebt kunnen leren en minder ervaring hebt. In feite gaat het om je kennis en kunde gedeeld door je leeftijd.

Dat betekent dat je IQ:
- stijgt als je sneller leert dan dat je ouder wordt.
- daalt als je niets meer bijleert terwijl je ouder wordt.
-gelijk blijft als je gewoon met het gemiddelde meegaat.

In de regel is het zo dat je, als je bejaarde bent, trager gaat worden en in de regel niets meer erbij leert. Dat betekent dus dat je IQ zal dalen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja; je IQ gaat eerst omhoog, en later weer omlaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou je IQ zal waarschijnlijk wel veranderen, maar wel door andere factoren.
Naar mate je ouder wordt sterven hersencellen etc af en kun je ook vergeetachtig worden e.d..

Dus dit zal wel invloed hebben op het IQ (lijkt mij dan).

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je IQ zegt niet zozeer of je slim bent... Een slim persoon gebruikt zijn talenten, wat hij/zij WEL kan..
een IQ is maar een moment opname..
en heeft in je verdere leven nergens invloed op..dus veranderd ook niet als je ouder word..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het IQ van de ouderwordende mens neemt af, zoals alles overigens. Algemene degeneratie of verval.

Prionen (van Proteinaceous infectious particles) zijn deeltjes die ontstaan uit bepaalde eiwitten die normaal onder andere voorkomen in de hersenen. Prionen zijn op een abnormale manier opgevouwen versies hiervan en kunnen in tegenstelling tot het normale eiwit niet meer door eiwitafbrekende-enzymen (proteasen) worden afgebroken. Bovendien hebben ze de eigenschap dat ze bij contact andere moleculen van dit eiwit die nog wel in de normale configuratie verkeren, kunnen bewegen tot het aannemen van de abnormale configuratie. Hierdoor ontstaat een kettingreactie waarbij uiteindelijk al de moleculen van dat eiwit in de cel in de abnormale, niet-functionele configuratie verkeren. Hierdoor gaan aangetaste neuronen uiteindelijk dood, waardoor zieke dieren neurologische verschijnselen gaan vertonen en uiteindelijk ook doodgaan. Of dit het gevolg is van het wegvallen van de werking van het correcte eiwit of van de werking van de foute eiwitten, is nog onzeker.

Het normale eiwit PrPc wordt gecodeerd door PRNP (het Prion Protein gen), dat bij de mens gelegen is op chromosoom 20 (locus 20p13). Door mutaties van het gen PRNP kunnen er door kleine afwijkingen in de gevormde aminozuren prionen (bij scrapie:PrPSc) gevormd worden. In deze gevallen kan de ziekte erfelijk zijn. De schapenfokkerij is bezig om de schapen genetisch scrapievrij te maken.

Lange tijd zijn de prionziekten een groot raadsel geweest: de ziekten bleken experimenteel overdraagbaar en konden daarom tot de infectieziekten worden gerekend, maar het veroorzakende agens was kleiner dan welke bacterie of welk virus ook. Het exacte werkingsmechanisme is ook nog niet helemaal opgehelderd. In 1997 kreeg Stanley B. Prusiner, die al in 1982 dit mechanisme had voorgesteld, de Nobelprijs geneeskunde voor zijn werk op het gebied van prionen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je IQ is het resultaat van een test op dat moment.
Als je bijvoorbeeld veel hoofdrekent in een periode, zul je op dat punt in de test hoog scoren. Doe je dezelfde test 3 jaar later, nadat je 3 jaar nauwelijks gerekend hebt, dan scoor je daar weer lager op, omdat je de handigheid een beetje kwijt bent. Een flink deel van de uitslag wordt bepaald door de snelheid waarmee je de vragen oplost. Die snelheid zal in grote lijnen met de jaren afnemen.
Je IQ zegt lang niet alles over je intelligentie. De mate waarin je e.e.a. traint in die periode speelt een grote rol.
Iemand die intensief brede studies doet naar van alles, zal een IQ test makkelijker met een goede score afleggen dan bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur, die misschien veel intelligenter is, maar niet zo getraind.