Zijn wij meester over onze hersenen, of zijn onze hersenen meester over ons?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de vraag waar het 'wij' zich dan bevindt..! Dat is nog ongedefinieerd.
Als het zich in de hersenen bevindt, kan de vraag namelijk niet. We kunnen dan niet meester over onszelf zijn, dat lijkt paradoxaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag heb ik ook gesteld. Hij is een uur of vier/vijf blijven staan en is toen verwijderd door een moderator onder het mom dat hij 'verwarrend' was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, er zijn veel subjectievere vragen gewoon blijven staan. Dit zijn juist vragen die het leven boeiend maken. Punt van mij trouwens +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeievraag.
ik wou deze vraag een tijdje geleden ook stellen maar ik wist het niet goed te verwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie het eigenlijk als dat mensen hersenen zijn en een lichaam besturen.
wat een rare gedachte eigenlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter te verwoorden als: Zijn onze zielen meester over onze hersenen of is het andersom? Want "wij" is inderdaad nogal verwarrend :P Goeie vraag trouwens :D

Antwoorden (23)

Alles word vanuit de hersenen gedaan, dus ik zou zeggen hersenen zijn de baas over ons..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het met braddock eens....de hersenen zijn baas over ons. Laat ik een voorbeeld nemen.....als ik een liedje in mijn hoofd heb zitten en dat vind ik een kl...te lied en wil dat niet krijg ik het er niet uit. Als ik een probleempje heb of iets persee wil maar niet kan en wil er niet meer aan denken kan ik die knop niet omschakelen en beslissen er niet meer aan te denken....de gedachten blijven tegen wil en dank toch in je gedachten zitten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de hersenen meester zijn over ons. Alleen al gezien het feit dat mensen allemaal een verschillend IQ hebben geeft aan dat de hersenen bepalen in hoeverre wij beperkt zijn. Wij kunnen het dan doen met de capaciteit die we hebben. In dat stukje zijn wij misschien meester,Wij zijn meester over onze gedachtes, mits je geen geestelijke stoornis hebt bv. Wel mooie vraag btw :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het goed is zijn wij meester over onze hersenen omdat we het prima vinden zoals onze hersenen hun werk doen. helemaal meester zijn we nooit.

in andere gevallen kunnen de hersenen de overhand hebben (manische depressie bv)

bij ADHD bv kan je last ondervinden van de manier waarop je hersens je leven beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel gebeurt in onderbewuste processen en daar hebben we niet zoveel over te vertellen, maar we kunnen wel degelijk beslissingen nemen.
Zo zullen onze genen zich voort willen planten, maar we kunnen er bewust vanaf zien, door in een klooster te gaan of anticonceptie te gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat laatste betekent natuurlijk weer niet dat wij meester over onze hersenen zijn; meester zijn suggereert een soort van almacht en dat is een mens sowieso niet gegeven en als het een beetje tegenzit moet je maar afwachten wat onze hersenen nog voor ons willen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij zijn onze hersenen.
onze hersenen zijn wij.
het is niet iets wat je kan scheiden.
dus noch hersenen, noch wij, kunnen heersen over elkaar.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)
Rieneke1
13 jaar geleden
reistebrein, lach je me nu uit, of lach je me toe?
het is een simpel antwoord misschien, maar wel hoe ik denk dat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lach je niet uit of toe, ik geef je een knipoog.
De hersenen zijn grotendeels opgebouwd uit automatische reacties, en dat zijn WIJ?
Grappig genoeg, ben ik het met je eens, die wirwar van reacties is inderdaad waar wij de wij in vinden.
Dat vond ik een knipoog waard :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, wij zijn wij, en niet los te zien van onze hersenen.
niko
13 jaar geleden
helemaaaal eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ wat mij betreft het beste antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de hersenen bepalen ook functies in ons lichaam waar wij totaal geen controle over hebben. Ik bedoel bv na een hersenbloeding ben je vaak halfzijdig verlamd. Wij hebben daar geen invloed meer op dan. Bepaalde emoties en gevoelens die we van onszelf graag anders zouden ervaren. maar toch bepaald worden door de hersenen, zo ook je pijngrens en ga zo maar door. Ik denk dat allemaal meegerekend, de hersenen in totaliteit meester zijn over ons :-)
niko
13 jaar geleden
@Mokummer,
dat zou betekenen dat als ik een wrat zou hebben,zonder dat ik dat gewild heb,dat die wrat meester over mij is.nee de wrat is een deel van mij,net als mijn hersenen.mijn hersenen dat ben ik,mijn wrat dat ben ik,en ik denk dat ik de baas daarover ben.en ik ben,wat ik denk.:-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het iets anders opgevat dan ik het bedoeld heb, maar wel weer leuk om ook deze visie mee te krijgen :-) dank je voor je reactie!
niko
13 jaar geleden
ok,:-)
Wij zijn baas over ons lichaam. De hersenen maken daar deel vanuit. Als zijn allerlei processen die automatisch lijken te gebeuren maar deze zijn het resultaat van evolutie. Wij zijn zo slim dat we deze processen ondergeschikt hebben gemaakt. In dat zelfde kader valt ook onze overleving bv ademhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hersenen zijn eigenlijk onze computer, er wordt informatie in opgeslagen, berekeningen gedaan, situaties ingeschat, dus voor een deel zijn we er wel baas over.

Voor een ander deel, bepaalt ons karakter voor een deel hoe deze processen verlopen.
Bepaalde karaktertrekken, de goede maar zeker ook de slechte, overtroeven onze hersenen en staan we soms zo goed als machteloos.
We weten ( met onze hersenen) dat we zo zijn, hebben er soms hekel aan, dat we zo zijn, maar kunnen er niets, of niet voldoende , aan doen.

Dan is er ook nog ons onderbewustzijn, dat gaat al helemaal zijn eigen gang, zonder enig overleg, doen we dingen op de automatische piloot, waar we niets van weten, vaak niet eens aan denken.

Dan zijn er nog onze reflexen, die in geval van nood, ook al hun eigen gang gaan zonder enig overleg, daar zou trouwens ook geen tijd voor wezen.

Dan moet er ook nog ergens onze intuïtie vandaan komen, ook al zo iets waar we niet over na denken, maar op het gevoel beslissen.

Om dan later als we slapen, het hele zootje nog eens door elkaar te rommelen, door vaak onmogelijke of ongewenste dingen te gaan dromen.

Zijn we weer wakker, dan kunnen onze hersenen ook nog zorgen voor creativiteit, ook al zo een raadsel, waar dat precies vandaan komt en is het er niet als we het nodig hebben, dan staan we ook machteloos.

Alles bij elkaar ziet het er voor ons persoonlijk niet erg florissant uit, maar rekening houdend met al deze zwakke punten, lijken we toch nog steeds aardig de baas te zijn over onze hersenen, want als ik niet op "geef antwoord" druk, komt het er niet te staan!
En is er niet ergens een vervelend karaktertrekje, of een onderbewustzijn aksie, die me niet laat drukken op antwoord geven.
Dus druk ik nu!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, mooi verwoord Ed. AL zou het me niets verbazen als bepaalde mensen niet op 'antwoord geven' durven drukken uit angst voor afkeuring voor het antwoord.
En deze angst, hebben ze hoogstwaarschijnlijk liever niet.
Affijn, klik! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goedkeuring van het antwoord, weg angst, klik ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je lef LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ elsemarijn38, hebben wij werkelijk de keuze om aardig of rottig te zijn? Denk je dat een verschrikkelijk rottig persoon er ECHT bewust voor kiest om zo te zijn?
Dat is een discussie punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reistebrein: dat is inderdaad nog niet zo makkelijk, echt bewust ervoor kiezen aardig danwel rottig te zijn. Ons verleden heeft ons deels gemaakt en daar hebben we niet altijd de gewenste invloed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee invloeden op ons gedrag, de belangrijkste is ons geërfde karakter, de tweede zijn de omstandigheden, dus een slecht mens is niet slecht, maar het zit helaas in zijn genen, erg moeilijk te accepteren, maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reistebrein, ben het met je eens,een rottig persoon zal er zelf nooit voor kiezen, niemand wil bewust rottig zijn.
daarom kan ik deze mensen wel vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel aanwijzingen dat genetische aanleg mede een rol speelt. Dat wil echter nog niet zeggen dat een slecht mens per se wat aan zijn genen "mankeert". Het kan een combinatie van factoren zijn, het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar het kan ook zomaar het een of het ander zijn. Daarvoor weten we nog veel te weinig.
Kristal
13 jaar geleden
En toch,
over de computer gesproken,
er zijn ook manieren om je hersenen te herprogrammeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, vroeger had ik een buurman, die vrijgezel was, die man was vreselijk, zocht altijd ruzie met al zijn buren, begon over de kleinste dingen, een bal die over het hekje ging, wortels van mijn bomen die onder het hek naar zijn tuin groeiden, kinderen die in onze tuin aan het spelen waren, als zijn postduiven moesten binnen komen, weggeschoven sneeuw die iets op zijn pad lag en ga zo maar door, het ging vaak om niets, op den duur heeft hij me meerdere keren met de dood bedrijgt, mijn vrouw en kinderen van alles verwenst enz. enz.
Later hoorde ik dat zijn vader nog erger was geweest en die zijn vader( zijn opa dus) zat meer in de gevangenis dan hij thuis was, dus was het een erfelijke karaktertrek.
Ze hadden altijd ruzie en vechten in het cafe.
Een goed mens, dus met een goed karakter, zal nooit een slecht mens worden.
De een is verlegen en onderdanig, de ander wil altijd voorop lopen
Een karakter bijschaven en er mee leren leven, is het hoogst haalbare.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal, zeker, daar zijn programma's ( cursussen, workshops, therapieën) voor, je kunt een andere manier van denken aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me dan afvraag Ed, bij die buurman en zijn voorouders: je concludeert dat het DUS een erfelijke karaktertrek is. Maar als deze mensen generatie op generatie geleerd hebben zo te handelen, bij wijze van spreken vanuit de wieg, dus zo zijn "geïndoctrineerd", dan is het voor hun "normaal" gedrag.
Ik vind dit een moeilijk punt hoor, want in aanleg zal er waarschijnlijk ook het 1 en ander (misschien later ook aanwijsbaar) anders zijn.
Wat ik me ook afvraag is, of een mens, die in aanleg "goed" is, door een "foute" opvoeding en levenservaring "goed" blijft.
Het lijkt me, dat dit ook niet onderzocht kan worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, dat verhaal bewijst niets over erfelijkheid. Het kan ook gewoon zijn dat de omgeving (het gezin) van die mensen een dusdanige invloed op hen heeft gehad. Wellicht een combinatie van factoren, zoals ik al zei, maar niet per se.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik Widar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ben er weer, ( visite) toch blijf ik bij deze mening, kijk zelf naar je ouders, je lijkt vast wel op een van hun, en heb je kinderen dan zie je veel weer terug in je kinderen.
Ons karakter bepaalt voor een groot deel wie we zijn ,zijn je ouders muziekaal of artistiek, dan is de kans groot dat jij dat ook bent.
kan een van je ouder goed zingen, dan kan jij dat misschien ook, maar soms heb je van allebij je ouders een deel.
Hoe vaak zie je niet dat het ene kind op de vader en de ander op de moeder lijkt, en dan bedoel ik niet uiterlijk.
Onze genen bepalen voor een groot deel ons karakter.
bijna altijd gaat het van vader op zoon en van moeder op dochter, maar een enkele keer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WendyH In hoever lijk jij op je moeder? ( misschien vader) een goed mens blijft altijd een goed mens, een slecht mens is zo geboren, dus kan je het hem eigenlijk niet kwalijk nemen, moeilijk he?
Met mensen die b.v. een overgewicht hebben, kan je ook vaak weer terug vinden in een deel van het karakter. een aangeboren deel, hoe je daar mee omgaat is ook aangeboren, anders zou er toch geen enkel probleem zijn?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alles maar op die genen moet afschuiven, nee zeker niet, we hebben nog altijd een eigen vrije wil, wel is deze bij de een sterker dan bij de ander, ook een genen kwestie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik niet moeilijk hoor ;-) Slechte mensen probeer ik te vermijden.
Je schreef zo resoluut "dus was het een erfelijke karaktertrek." Ik denk, dat opvoeding en levenservaring, daarnaast, een enorm grote rol spelen.
Ik zit hier erg om je te gniffelen ;-)))
Aanleg, hoe je met zaken omgaat en de wilskracht zijn zeker belangrijk. Maar ook de opvoeding en de levenservaring vormen je.
"Een karakter bijschaven en er mee leren leven, is het hoogst haalbare." schreef je. Daar ben ik het grotendeels mee eens. Je kunt alleen veel bijschaven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als alles zo afhankelijk van genen zou zijn, dan vraag ik me toch echt af waarom ik en 2 van mijn 3 broers toch zo erg verschillen. Ben ik dan toch geadopteerd? :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom vermijd je de slechte mensen?
Ben je bang van ze.
Denk je zelf niet sterk genoeg te zijn.
Beter was begrip voor ze te tonen, ze zijn zelf slachtoffer van zich zelf.
Moeilijk he?
Misschien dat je het ooit begrijpt.
ja , je gniffelen begrijp ik, je had ook boos kunnen worden, was een gokje.
Wel erg goed bedoeld hoor.
De vraag heeft ook met jou te maken, meer dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ga je er vanuit, dat ik bang ben of denk niet sterk genoeg te zijn, geen begrip heb of het moeilijk vind?
Ben ik me totaal niet van bewust?
Absoluut niet boos, en je bedoeling was me volkomen duidelijk.
Je maakt me wel erg nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, het is net zo als twee planten kruisen.
de zaailingen hebben dan de eigenschappen van de vader of van de moeder ( komt het meeste voor)
Of ze hebben het van beide ouders( komt minder voor).
Of ze hebben het van de beide ouders en ergens nog iets of veel van generaties er voor. In de bloemen en planten kweek, proberen ze tegenwoordig vaak de eigenschappen van de originele wilde soort terug te kruisen in de gekweekte soort.
B.V. een gekweekte soort, geeft grote bloemen is een sterke plant ,maar geurt niet, de wilde soort echter geeft kleine bloemen, valt snel om, maar geurt geweldig lekker.
Met een beetje geluk, krijgen ze na heel lang proberen een soort met grote bloemen, sterk en een lekkere geur.
Telkens weer zien we in de natuur de erfelijke eigenschappen, van de voorouders geheel of gedeeltelijk terug komen en bij de mens is dat niet anders. Herken je bij je broers geen eigenschappen van een van je ouders, dan zou het uit een vorige generatie kunnen komen en een heel enkele keer, iets totaal nieuws, soort mutatie dus en ook dat nieuwe wordt bijna zeker weer doorgegeven aan nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy ik ging er niet zo maar van uit dat je bang was en niet sterk genoeg, het was een vraag.
je schreef dat je slechte mensen vermijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik weet hoe genetica werkt. Ik weet ook dat genen (deels) ons karakter bepalen. Het enige wat ik wil zeggen is, dat er veel meer bij komt kijken dan genen alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, okee, heb ik je verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Widar, dat is ook het moeilijke hier, vaak weet je niet wat de ander wel of niet weet en ga je dingen uitleggen die ze weten, maar zeker, er komt wel meer bij kijken dan alleen maar de genen, als je het gewoon slecht treft in je leven b.v heb je het er maar mee te doen, als je gezondheid het laat af weten wordt het ook al anders, maar hoe je daar weer mee omgaat, heeft weer met je genen te maken, dus ja, het leven is een spel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy, dacht al zoiets, je hebt er overheen gelezen.
Fijne dag verder he, maak er wat van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er niet overheen gelezen Ed ;-))
Blijft de vraag waarom je dit schrijft "De vraag heeft ook met jou te maken, meer dan je denkt."???
Jij ook een fijne dag! Is je vijver al klaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die is klaar, dus geen stress meer voor de vissen.
verder kan ik je niet volgen, je wilt me iets vertellen, maar zegt niets, dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je niet iets vertellen, maar ik dacht jij mij.
Vanwege dat je schreef dat die vraag meer met mij te maken heeft dan ik denk. Dat volg ik effe niet.
Maar misschien is dit een Babylonische Spraakverwarring, of zijn mijn hersenen meester over mij ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ja nu snap ik je, ik heb gezegd: de vraag heeft ook met jou te maken, ja als je het zo stelt zie ik het ook.
Ja een geval van spraakverwarring, is al even bezig zie ik als ik het terug lees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-))))
Wij kunnen meester zijn over onze hersenen, mits we dit meesterschap aankunnen.
De hersenen zijn de rekenkamer van onze ziel en ons bewustzijn, om signalen te vertalen in gevoel en beelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen handelen ,dwars tegen onze hersenen in . Dus je bent de baas over je hersenen. Zie het als 'n auto . Die auto brengt je met zijn potentieel ergens naar toe . Maar JIJ bepaalt WAAR NAAR TOE .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wanneer je dwars tegen je hersenen inhandelt, zijn het dan niet jouw hersenen die er dwars tegenin handelen?
Ik snap overigens niet waarom er hier 2 minnen staan, vind het een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik associeer "wij" en "handelen" ook met onze hersenen, dus de hersenen zouden dan inderdaad tegen zichzelf in gaan. Ik vraag me dan ook af wat precies "wij" en "handelen" is in dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reistebrein,Het zijn mijn hersenen die er dwars tegenin handelen. Maar dat onderstreept dat we meester zijn over onze hersenen.Ik mis het duimpje uit de 2e alinea.Leuk bedacht jouw naam !
Jij bent je hersenen, je hersenen zijn jou. Als je je hersenen in een ander lichaam plaatst, dan ben jij dat lichaam geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een nieuwe vraag op zich, of dat wel zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens mij zijn we het zelfs daar nog niet over eens in de wetenschap. Er zijn toch nog geen hersentransplantaties geweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel, jawel.
1tje met een aap, maar die kon zich niet bewegen omdat de zenuwen niet aan elkaar gehecht konden worden of zoiets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel lastig, kon het arme aapje nog niet laten weten of hij het echt wel was.
Het ikje is een resultaat van brein activiteit. Er is dus geen ik die apart staan van de hersenen.
Je ervaart een plaatje (beeld) om je heen met een ik gevoel daarin. Vergelijk het met een navigatiesysteem. Het plaatje is gebouwd rond het ik gevoel.
Beiden worden opgewekt door de hersenen. In feite zijn ze niet niet meer dan breinactiviteit (electrische stroompjes).
De hersenen zijn dus niet meester over ons, want er is geen ons wat apart staat van de hersenen. En om dezelfde reden kunnen wij ook niet meester zijn over onze hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hersenen zijn nog best mysterieus hoor, het is nog onduidelijk waar het bewustzijn zich werkelijk bevind. Ook is vastgesteld dat er in de hersenen in principe onvoldoende neuronen bevinden om het hele bewustzijn te huisvesten op basis van puur de elektrische activiteit.
Beiden...het ligt eraan of je er aan toegeeft, je hersenen geven seintjes...

Ratio en emotie doen samen hun werk, dus bepalen zij samen wie wat waar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel. Boeddhisme zegt dat alles vanuit de hersenen bestuurd word en dat valt te trainen. Zo weet ik dat er een monnik was die boven op een berg een wak in het ijs sloeg en een record had van 32 lakens drogen met zijn eigen lichaamstemperatuur. En ander verhaal is dat ze eens een monnik aan een hart slag monitor hadden gezet. Die man verlaagde zijn hartslag tot onder de 10 meen ik. Daarna verhoogde hij het tot normaal niveau. Dit is allemaal te trainen maar probeer het nooit zonder professionele toezicht.

Als je denkt dat alleen die monniken tot extreme zaken kunnen gaan dan heb je het ook mis. Dit is gewoon een Nederlander.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof

Meester over je hersenen is eerst leren omgaan met je gevoelens. Dit is een leven wijze of style. Een manier van denken en doen dat we allemaal kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen dat onze hersenen ons zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide, je hersenen zijn een onderdeel van jezelf. Het zijn geen twee losstaande onderdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: lees het boek "Wij zijn ons brein" van Dick Swaab eens? Daar staat heel mooi en duidelijk in beschreven hoe wij met onze hersenen zijn verweven en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn meester over onze hersenen, behalve als de hersenen niet meer werken of zijn beschadigd.

Uit ervaring - cva gekregen
http://ik-na-cva.skynetblogs.be/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hoogste 'Ego' is de baas over onze hersenen.

Voordat de incarnatie plaatsvindt, hebben we zelf bepaald wanneer en waar wij zullen incarneren. Ieder kiest voor zijn (of haar) levenslessen en levensdoel de voor hem/haar juiste plek en de juiste mensen uit, waar hij (opnieuw) ter wereld komt. Voorafgaand hebben we heel helder wat onze taken en doelen zijn voor het komende leven. Wij kiezen vooraf onze ouders en zelfs onze eigen naam (namen), weliswaar niet letterlijk, maar wel voor wat betreft de frequentie / trillingsgetal. Waar, het geslacht en als wie je incarneert, is met name afhankelijk van je taken en doelen in het leven. Dit geldt natuurlijk ook voor de benodigde hersenen, die nodig zijn om dat doel te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hersenen zijn de baas, want eerst was er het ei en daarna de kip
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eckhart Tolle heeft hierover wel geschreven, en hij zegt : wij zijn niet ons denken, ons denken is een instrument. Zolang wij onze gedachten niet beheersen, zijn wij er slaaf van en zullen we de Verlichting niet bereiken. In meditatie kun je vanaf een afstandje naar je gedachten leren kijken (zelf ook gedaan-werkt idd zo) en wie is dan die ik? Dat moet dan toch jij zijn, als die gedachten iets anders zijn?
Boeiende theorie. Maar moet je dan ook zo naar de hersenen kijken, als instrument van het Zelf? Interessant om je gedachten eens voor in te zetten.....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersenen zijn niet in het lichaam aanwezig zoals een uitgeprepareerde walnoot, maar ons lichaam is doortrokken van de neuronen die contact maken met de hersenen. Er is ook zoiets aanwezig als een lichaamsbeeld in de hersenen, waarin elk stukje lichaam gerepresenteerd wordt in een hersengebied. We hebben ook nog de zintuigen waarvan de essentiele gedeeltes ook weer zenuwcellen zijn.

Dan is er nog de hormonale beinvloeding over en weer tussen de hersenen en het lichaam. De hypofyse zet aan tot bijvoorbeeld de productie van geslachtshormonen, maar de geslachtshormonen zetten op hun beurt weer aan tot bepaalde gedragingen.

Het is dus niet zo dat je de hersenen gescheiden kunt zien van het lichaam. Zintuigen en een lichaamsbeeld zouden misschien gesimuleerd kunnen worden en ook het toevoegen van hormonen behoort nog tot de mogelijkheden. Bij die simulatie begin je denk ik al wel wat van de individualiteit te verliezen, want het verkrijgen van een ander lichaamsbeeld is tamelijk ingrijpend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Goed gereedschap is meestal het halve werk.
-Zolang de hersenen geen afwijkingen hebben en je ze zelf bewust voedt met bruikbare gegevens waar jij helemaal achter staat; ben je jezelf meester.
-Het denken en het handelen vanuit de hersenen ben jij en niemand anders.
-Klakkeloos informatie opslaan waar je zelf nooit de moeite voor hebt genomen of deze juist is, maken dat je minder jezelf bent.
-Alleen jij bent verantwoordelijk voor de virussen of spam die je toelaat in jouw virtueel harddisk.
-Door de moeite te nemen om bewust de spam te controleren die je met de geboorte hebt meegekregen en deze te deleten, is het mogelijk jouw persoonlijk virtueel geheugen op te schonen. Alleen zo kan de mens meer een beetje meer mens worden en is het beroep doen van zo ben ik eenmaal uit den boze.
-Je bent pas meester over jezelf als je helemaal jezelf bent zoals je dat zelf wilt.