Wat maakt het dat je verliefd wordt op iemand?

Mensen zeggen vaak op de vraag "Wat zoek je in een jongen/meisje?" dat ze iemand zoeken die leuk, lief, knap, spontaan en aardig is. Maar ik ken heel veel mensen die dat allemaal zijn en ben niet verliefd op hen. Wat maakt het dat je verliefd wordt op iemand? Heeft dat überhaupt wel met eigenschappen te maken of alleen met aantrekkringskracht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Zeker nu we ons tegenwoordig niet meer door anderen (sociale druk, cultuur, religie) laten vertellen met wie we verkering moeten hebben is verliefdheid het sterkste bindmiddel dat we hebben. De roes maakt dat twee mensen met elkaar willen versmelten, dat ze eigenschappen en liefhebberijen van een partner accepteren die ze normaal als afstotelijk ervaren en dat ze bereid zijn te investeren in een gezamenlijke toekomst. Vrouwen krijgen, als ze verliefd zijn, meer zin in seks doordat het de productie van testosteron stimuleert, terwijl dit bij mannen juist andersom is. Hierdoor blijven zij gefocust op één vrouw en neemt hun drang tot ‘jagen’ af. Verliefdheid laat mannen en vrouwen iets meer op elkaar lijken.
Biologisch antropoloog Helen Fisher heeft baanbrekend onderzoek gedaan naar de verschillende stadia in romantische relaties. Zij gebruikte niet alleen vragenlijsten om de liefde beter te begrijpen, maar tuurde met een breinscanner wat er in de hersenen van haar proefpersonen gebeurde. Zij liet overtuigend zien dat lust, verliefdheid en hechting op verschillende plekken in het brein ontstaan. Ze worden in gang gezet door drie fysiek onderscheidbare emotionele ‘hersencentra’.

Het ‘lustcentrum’ drijft ons vrij willekeurig op zoek te gaan naar seks en spanning, het ‘verliefdheidscentrum’ doet ons onze aandacht voor langere tijd richten op één bepaalde partner en het ‘hechtingcentrum’ zorgt ervoor dat wij lang genoeg bij die partner blijven om voor jonge nakomelingen te zorgen. Deze chemie wordt aangedreven door biologische, toevallige en aangeleerde triggers.
6 jaar geleden
Iemand tegenkomen die op je lijkt qua karakter of juist niet. Het gebeurt allebei. Natuurlijk is er een aantrekkingskracht nodig, je kunt iemands ogen heel mooi vinden of de manier waarop diegene lacht!
In het begin is het vaak uiterlijk of gedrag, daarna iemands ideeën en dan kan het meer worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kom niet om wat vakterminologie heen: Verliefdheid is een prettige vorm van projectie. Je herkent iets wezenlijks in de ander waar je zelf behoefte aan hebt.
Je dicht de ander een eigenschappen toe die een wezenlijke behoefte / een wezenlijk deel van jezelf weerspiegelen. Ongeacht of de ander die eigenschappen ook heeft.
Dat gebeurt pijlsnel en onbewust. Je hebt er geen controle over.