Hoe komt het dat een traumatische gebeurtenis in een aantal gevallen blijft etteren?

Waarom gaat het niet weg? Op een gegeven moment zou het toch "over" moeten zijn.
Sommige dingen blijven iemand gewoon jaren en jaren achtervolgen.

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
Je bedoelt PTSS en PTSS achtige klachten?
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ja dat. Maar ook dat mensen veranderen door het trauma. Bijvoorbeeld dat ze niet voor zichzelf opkomen of minder goed over zichzelf denken.
Antoni
een jaar geleden
@HeerVoldemort, mogelijk komt dat door een soort zelfbescherming. Een betrokkene wil het gebeurde nooit meer opnieuw meemaken, en herbeleeft het daardoor steeds in gedachten, juist om herhaling ervan in het echt te voorkomen. Als het ware is de betrokkene steeds weer extra alert om zo een nieuwe trauma-gebeurtenis niet te laten plaatsvinden. Maar dat is allemaal maar een vermoeden van mij.

Antwoorden (1)

Je herinnering verandert deels bij elke keer, het wordt erger, of beter of wordt deels vergeten.
De magische vijf G’s, je trauma/gevoel hoeft niet te kloppen met je huidige situatie.
Rationeel weet je dat er nu geen monsters onder je bed wonen, als kind was dat anders.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dit antwoord verdient geen min, omdat het een extreem belangrijk aspect noemt: je herinnering verandert bij elke keer dat je er mee bezig bent. Daarom werkt EMDR, en daarom zijn veel andere vormen van herbeleven gevaarlijk.