Was ik erg anders geweest als ik in Afrika was opgegroeid?

Ik bedoel daarmee.. dat mijn ouders daar op jonge leeftijd naar toe waren verhuisd en ik daar was opgegroeid. Zal ik daardoor erg anders geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afrika is een werelddeel - geen 'land'.....Deze vraag is net zo min te beantwoorden als : als ik in Amerika was opgegroeid...
Alleen al het enorme verschil tussen bijv. Kenya en Nigeria, of Zuid-Afrika, en Soedan....

Het beste antwoord

Ja zeker, De omgeving vormt je... Dus als je ellende om je heen zeg steeds, was je veel meer betrokken dan nu...

Daarbij neem ik zomaar even aan dat je nu dus niet in en door ellende opgegroeid bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik vermoed van wel. Bij mij komt de vraag op hoe geïntegreerd je ouders in Afrika zouden zijn geweest. Er vanuitgaande dat dit in sterke mate het geval is, dan zal
je toch ook wel als een 'echte' Afrikaan geleefd hebben, want de invloed van je culturele omgeving is bepalend voor de ontwikkeling van je persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leven vormt je. in afrika zou je hoogst waarschijnlijk andere ervaringen opgedaan hebben dan hier. die ervaringen zouden je dan ook anders gevormd hebben dan hoe je nu gevormd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeer waarschijnlijk wel. Je ouders zouden de nederlandse normen en waarden hebben meegenomen en onbewust de zuid afrikaanse normen en waarden daartegen hebben afgewogen. Dat zou dan sowieso grote invloed hebben op hoe ze je opvoeden. Ik woon al ruim 15 jaar buiten Nederland in verschillende landen en ben er van overtuigd dat mijn kids nu een heel andere kijk op de wereld hebben dan ze hadden gehad als we in Rotterdam waren gebleven. Ik kan dat vooral merken aan leeftijdsgenootjes van ze uit Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarin merk je dan precies verschil?
interesse vraagje..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan klink ik zo als de trotse vader ;-) Maar goed, vooral een veel internationaler kijk op alles, genuanceerder in het poneren van hun mening en die ook goed kunnen onderbouwen. (Ikzelf ben waarschijnlijk nog echt Nederlander en schiet dus vanuit de heup.... (Eerlijkheidshalve hebben ze ook op internationale privé scholen onderwijs gehad.)
Je leefomgeving beïnvloedt je gedrag in grote mate. Mensen uit totaal verschillende leefomgevingen/culturen reageren ook op totaal verschillende manieren. Je past je instinctief aan aan de omgeving waarin je verkeert.