Waar: Bij de psycholoog. Bij verwijzing via de huisarts worden de kosten meestal vergoed door uw ziektekostenverzekering (nazoeken in uw polis of navragen bij uw ziekenfonds). Kosten uiteenlopend in verband met verdere begeleiding.
Vaak is de aanleiding om dat te laten testen het oplopen tegen meerdere problemen in uw dagelijks leven. Het uitzoeken van een psycholoog die op de hoogte is van (hoog)begaafdheid is verstandig.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij een psycholoog. Die kunnen als enige 'officeel' een bewering doen ovr je IQ. Je kunt dat ook in groepssessies doen, bijv. bij de Mensa. Dat kost je ongeveer 40 euro.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als eerste test kun je de 'thuistest' doen op de website van Mensa.nl:
http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest

De vele online IQ-testen zijn doorgaans minder betrouwbaar dan deze thuistest. Als je hiervoor slaagt (of bijna slaagt), heb je goede indicatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De thuistest van www.mensa.nl is alleen een indicatie of je eventueel hoogbegaafd zou kunnen zijn. De uiteindelijke toelatingstest van Mensa is een speciaal ontwikkelde IQ-test die aangeeft of je hoogbegaafd bent of niet (ontwikkeld op o.a. het zien van bepaalde verbanden die hoogbegaafden wel zien in korte tijd maar anderen niet). Als je de thuistest en de toelatingstest van Mensa haalt kun je vrijwel zeker stellen dat je hoogbegaafd bent

Als je precies wil weten hoe hoog je IQ is maar ook je algemeen kennisniveau, waar je kwaliteiten liggen etc. dan zul je naar een testpsycholoog moeten gaan.