Zijn mensen hechter in een relatie wanneer ze meer gemeen hebben?

Volgens mijn man maakt het allemaal niets uit. Hij verklaart het zo.
" Mensen die elkaar aantrekken zijn over hetzelfde alleen op verschillende punten." Als de één netjes is in zijn werk dan is de ander dat in school en op die manier vullen zij elkaar aan". Is de één met alles op het laatste moment, dan is de ander dat vast ook maar in andere situaties en daarom kunnen ze van elkaar leren.

Nu vraag ik mij af of dat echt wel zo is. Werkt het echt zo zoal hier boven staat vermeld? Of is het juist bester wanneer mensen meer op elkaar lijken zodat ze een harmioneusere(als ik het zo goed schrijf) band kunnen creeëren omdat ze meer met elkaar gemeen hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

De hechtheid van een relatie wordt bepaald door hoeveel respect je voor elkaar hebt, en of je voor elkaar open staat. Van elkaar verschillen kan aantrekkelijk zijn, omdat je elkaar aanvult. En dingen gemeenschappelijk hebben kan aantrekkelijk zijn, omdat je je dan minder aan hoeft te passen. Maar een harmonieuse relatie kan ook duiden op nonchalance. Lekker veilig, je hoeft je niet te laten zien. En een relatie met veel ruzie kan heel hecht zijn, als beide op een eerlijke manier ruzie maken, dus zich kwetsbaar opstellen en zich niet afsluiten voor de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe weetje nou wat precies goed is? Wie trekt nou wie aan? En wat trekt nou wat aan? Ik kan bijvoorbeeld heel veel respect hebben voor mijn buurman waar ik een relatie zou mee kunnen beginnen. Toch doe ik dat niet en waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, omdat er geen chemie is, denk ik. En dat kun je niet afdwingen. Het is er of het is er niet. Maar die chemie heeft mijns inziens niks te maken met hoeveel je gemeenschappelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met wat heeft chemie dan te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik niet precies, het zou kunnen dat via via geurstoffen onderbewust checken of elkaars immuunsystemen goed bij elkaar passen. Of het is een onderbewuste check op elkaars psychische positie. Bijv. een zwak iemand die een sterk iemand zoekt, en andersom. Volgens mij valt dit alles onder "liefde op het eerste gezicht".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik weer heel vervelend zijn.. Maar bestaat liefde op het eerste gezicht dan wel?
Ik denk eerder dat chemie ontstaat wanneer je die gene heb gevonden die jou aanvult. En volgens mij klopt mijn man zijn benadering dan best wel..
Tenzij jij er andere ideeën op na houd zijn die natuurlijk van harte welkom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, veel mensen zeggen liefde op het eerste gezicht te hebben meegemaakt. Ik zelfs twee keer. :-) Dus dat het bestaat, daar twijfel ik niet aan. Ook al hoeft dat niet te betekenen dat iemand "de ware" is. Wel dat die je erg raakt. Ik denk overigens ook dat elkaar aanvullen betere kansen geeft. Anders ben je samen meer van hetzelfde en sta je samen niet sterker in de wereld dan alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens trouwens.

Andere antwoorden (7)

Wat ik denk is dat het een gezonde verhouding moet zijn tussen overeenkomsten en vershchillen.
Met andere woorden: samen over je interesses kunnen praten en leuke dingen met elkaar doen, maar ook je eigen weg een beetje kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een gezonde verhouding? Welke gebieden zijn goed om overeenkomsten over te hebben en welke juist niet? Welke verschillen zijn goed? ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat geen formule voor, lijkt mij.
Het verschilt per stel. Omdat communicatie in een relatie heel belangrijk is, is het fijn als je met elkaar over gezamelijke interesses kan praten, zodat je precies van elkaar begrijpt wat je bedoelt.
Maar omdat er niet altijd iets is om over te praten, is het belangrijk dat je los van elkaar dingen onderneemt, wellicht dingen waar de ander niet zo in thuis is.
Hierdoor ontstaat weer nieuwe gespreksstof. Wel is wederzijdse interesse daarin altijd een belangrijke factor. Een relatie gaat waarschijnlijk niet lang mee als je elkaar niks te melden hebt, of nooit iets onderneemt.
Het is handig als je samen het zelfde ritme hebt en de zelfde interesses hebt. Daarnaast ook ieder los van elkaar een eigen stuk te leven hebben. Dus samen veel raakvlakken hebben voegd wel een hoop toe in de relatie. Je kunt je ook gaan ergeren als de ene verschillend is,maar je kunt het ook accepteren .Ik denk dat het per relatie toch verschillend is. Er komen ook nog karakters bij kijken die de relatie hecht maken of ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar volgens jou redenering komen we dus op het volgende uit. Wanneer mensen qua karakter bij elkaar liggen , is het beter en leuker de relatie wanneer ze ook nog is raakvlakken hebben waarin ze elkaar herkennen? Dus hoe meer raakvlakken hoe hechter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat heb je mooi samengevat, maar belangrijk vind ik persoonlijk, dat je naast je gezamenlijke dingen ook interesses hebt los van elkaar .Dus het is mooi als je elkaar ook nog een beetje mag vrij laten .(met afspraken en vertrouwen) Wat een klus he een relatie hahha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha! Het valt allemaal reuze mee hoor, maar je vraagt het je toch af soms. Niet dat het bij ons aan de orde is maar af en toe discusieren wij er wel over. Maar ik ben het helaas niet met je eens, want dan blijf je maar zoeken naar beter en beter en weet je nooit wat je heb, of dat het juiste is. Vandaar dat ik denk, er is meer dan dat. Er is een punt waarop dat wordt bepaalt of iemand bij je past of niet. Want ik kan heel goed bijmij partner passen ondanks dat we qua karakter redelijk hetzelfde zijn alleen waarin ze op hele andere manieren tot uitdrukking komen. Wil dat dan zeggen dat ik beter in een relatie kan stappen waarin dat wel hetzelfde is als dat van mij? Dat denk ik niet.. en dus vandaar dat ik vertelde , dat je wel hetzelfde bent maar op verschillende punten en juist dat de relatie leuk maakt. Wanneer je niet van elkaar verschilt heb je elkaar weinig te vertellen en weinig te leren lijkt mij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het maar iets toevoegd in plaats van dat het jou afbreekt dat is het belangrijkste .;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je een voorbeeld of situatie kunnen benoemen wanneer iemand iets bij jou afbreekt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen respect heeft voor mij , mij beperkt in mijn interesses en doen en laten, niet geinteresseerd is in mij als persoon. Als ik mij niet mag ontwikkelen . Mij wil op eisen. Als ik hem niet zou vertrouwen. Als hij mij niet vertrouwd. Geweldadig is. Geen intimiteiten meer met elkaar .Meer weet ik er even niet hoor.
Dit zijn denk ik wel de belangrijkste die mij zouden afbreken. Geluukig is dat allemaal niet zo.
je kan je ook heel erg aangetrokken voelen tot iemand die juist in heel veel dingen anders is,
maar toch heel erg naar elkaar toe groeien en heel hecht worden
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in welke dingen kan deze persoon dan juist heel anders zijn?
Hoe meer ze gemeen hebben hoe beter men elkaar verstaat... En ik zeg je dat als je je partner begrijpt dan kan die niet anders dan verliefd op je zijn... Aandacht is hier het sleutelwoord...

Je man ziet het niet goed... De verschillen zijn er wel, maar ze moeten erkend worden, en dat maakt intimiteit... De overeenkomsten maken het warm en liefdevol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat leidt er toe dat je een ander begrijpt? Aandacht is wel het sleutelwoord , maar dat hoef nog niet te leiden dat je iemand begrijpt. Dus.. valt men uiteindelijk op een partner waarbij men juist overeenkomsten kent of verschillen kent? Stel.. mijn partner is heel netjes en ik ook. Mijn partner is juist netjes in het opruimen van zijn kamer en alles netjes daarin hebben. Ik ben heel netjes in het ordenen van mijn school werk en alles staat daar allemaal netjes. Kan je dan zeggen dat wij een overeenkomst of een verschil hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het zit hem juist niet in de details, maar in afstemming... Dat moet overeen komen, dus zaken als respect, als betrouwbaarheid, eerlijkheid en zulke zaken DAT moet overeenstemmen en daar moet gelijkenis in zitten... Deva en ik zijn in die details heel verschillend, maar op de grote lijn helemaal gelijk aan elkaar...
De vraag van drie dagen terug

http://www.goeievraag.nl/vraag/lijkt-inhoudelijk-hechter-vriendschap.33849
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is groeien mensen in een relatie steeds meer naar elkaar toe tot ze samen een geheel vormen, maar ook los van elkaar nog prima kunnen functioneren, omdat een relatie op basis van afhankelijkheid geen goede relatie kan zijn.
Naarmate je meer naar elkaar toegroeit heb je ook steeds meer gemeen, je krijgt gemeenschappelijke vrienden, en misschien ook wel gemeenschappelijke hobby's. Je krijgt samen kinderen (niet iedere relatie, maar vele wel) die je gemeenschappelijk moet opvoeden.
Als het goed is wordt de relatie dus ook steeds hechter.

Maar het is niet zo dat mensen die veel gemeen hebben, en dan een relatie krijgen een hechtere relatie hebben. Het eerste begin van een relatie is namelijk gebaseerd op heftige verliefdheid. En tijdens een verliefdheid nemen mensen alle onvolkomenheden en verschillen van hun partner allemaal "voor lief".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het eerste begin van een relatie is namelijk gebaseerd op heftige verliefdheid. En tijdens een verliefdheid nemen mensen alle onvolkomenheden en verschillen van hun partner allemaal "voor lief"." Wat dan met de talloze relaties welke hun bestaan aan het internet hebben te danken?
Daar werkt het precies andersom.
En ik geloof dat het een geweldige formule is, met de potentie veel beter te functioneren.
Eerst praten en kijken naar elkaars persoonlijkheid, daarna eventueel een (aantal) ontmoetingen en dán pas volgt de verliefdheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar onvolkomenheden zijn toch niet alleen uiterlijk? Althans, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel met onvolkomenheden, dingen waarin je partner van je verschilt en waar jij je aan ergert, zoals bijv. de rommel niet achter je **** opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar doelde ik zéker ook op.
Als je elkaars interesses en persoonlijkheid kent en op basis daarvan beslist of je elkaar wil ontmoeten, ben je al een grote stap verder dan mensen die (vaak puur om het uiterlijk) verliefd op elkaar worden en dán pas beginnen met onderzoeken wie de ander eigenlijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Novembergrace, ik ben het met je eens. In de eerste fase bekijk je gelijk al of iemand persoonlijkheid heeft die bij je matcht.
@Gootje, leuk gegeven antwoord. Bedoel je nou te zeggen dat het niet uitmaakt of je in het begin al hecht ben door gemeenschappelijke dingen of later. Want uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Als ik het goed begrijp, probeer je dit te zeggen?
Ha, die Agenda;

Dat zie ik niet zo. Een relatie kan juist veel hechter worden door de verschillen; die zorgen ervoor dat je interessant bent en blijft voor elkaar. Voorwaarde is natuurlijk wel dat die verschillen de ander niet tegen de borst stuiten en over en weer gerespecteerd worden.