Wat houdt inzicht nog over van zelfreflectie?

Uit populaire naslagwerken maak ik op dat zelfreflectie "het overdenken van eigen handelen" is.

Nadenken kan toch ook vooraf? Mijn handelen vertoont toch zeker meer overeenkomsten met het handelen van anderen dan dat er verschillen in zitten!

Voor die overeenkomsten kan ik me wenden tot nadenksels van anderen. Blijkt dat begrijpelijk te zijn voor me, dan krijg ik daar inzicht van. Dat overtreft toch alle vormen van zelfreflectie, of sla ik de plank nou volledig mis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Nee vooraf kun je nooit weten hoe worteltjes smaken, dat doe je pas op het moment dat zo´n worteltje de smaakpapillen raakt...

Zelfreflectie is wetende dat je doet, wetende dat je weet, je kunt het vergelijken met op het toeschouwer zijn van alles wat er met je gebeurt... Dit in tegenstelling tot acteurs, die moeten niet weten wat ze zelf doen, maar ze moeten doen...

Zelfreflectie maakt mensen onzeker, daar houden mensen niet van om zelfreflectief gemaakt te worden... Zet maar eens een camera op iemand, zoals de avatar van Jelle, hiernaast, dat maakt zelfreflectief... Dan voel je je bekeken, betrapt zelfs wellicht... Een acteur stapt daarover heen, die is niet zelfreflectief, want die moet zijn rol neerzetten, die richt zich op zijn rol, en de zelfreflectief persoon richt zich op zijn eigen proces...

Je zit in mijn ogen in de verkeerde richting te denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wortels heb ik al eens geproefd. Dan heb ik toch een redelijk beeld van de smaak? Dus: ik twijfel er niet aan dat ik weet dat ik ze lekker vindt, en mocht ik eens een wortel niet lekker vinden dan lijkt me deze bedorven (of geen wortel).
Zelfreflectie is jezelf afvragen waarom je handelt zoals je handelt, waarom wordt je boos, waarom heb je een hekel aan iemand, wat trickerd dat bij jou en waarom reageer jij daar zo op. door dat inzicht leer je jezelf beter kennen en creëer je de mogelijkheid te groeien.
Natuurlijk vertoond jouw handelen overeenkomsten met dat van anderen, we zijn allemaal mensen. Maar dat wil niet zeggen dat we allemaal hetzelfde reageren op situaties.
Dus zelfinzicht is weten waarom jij reageert zoals je reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zelfreflectie kan je tot nieuwe inzichten komen : het is een onderdeel van je leerproces. (leren in ieder opzicht : opleiding, je leven) Daardoor kan je nieuwe richtingen inslaan, omdat je na zelfreflectie beter weet wat wel en niet werkt voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slaat absoluut de plank niet mis. Wat jij bedoelt is vooruitdenken, dat is inderdaad belangrijker dan zelfrectie. Het vooruitdenken is echt iets wat je moet leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelfreflectie is het analyseren van een opgedane ervaring. Vooraf nadenken is iets wat je alleen met je verstand doet, je emotie is er nauwelijks bij betrokken.

Natuurlijk kun je veel beter je vooraf bedenken wat een bepaalde actie voor een gevolgen kan hebben. Maar soms word je dan toch nog verrast. We kunnen nou eenmaal niet alles van te voren bedenken. De combinatie van zelfreflectie en vooraf nadenken zou natuurlijk de beste methode zijn om zoveel mogelijk te leren.