Kunnen ogen liegen?

Ik sprak vandaag met iemand die het op dit moment heel moeilijk heeft. Hij lachte maar in zijn ogen zag ik pijn en verdriet.
Een collega van me vertelde ergens droef over te zijn maar haar ogen waren koud en hard.

Dit zette me aan het denken, kunnen ogen liegen? Ik bedoel, je woorden kan je kiezen, je mondhoeken kan je krullen ... kan je je ogen ook beinvloeden???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja en nee...

In mijn optiek zijn de ogen de poorten naar de ziel en de diepste emoties. Ik kan er altijd veel uithalen.
Maar sommige mensen kunnen zelfs hun diepste zelf bedotten, dan zal dit ook niet zichtbaar zijn in hun ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het kan, maar dat mensen het meestal niet doen. Je kunt lachen met je ogen, ook als je niet echt blij bent. Maar meestal bedenken mensen dat niet, en kun je dus aan de ogen zien hoe ze zich echt voelen. Ze noemen de ogen niet voor niets de spiegels van de ziel.
Maar je moet altijd wel voorzichtig zijn met het trekken van conclusies. Want misschien is je collega wel echt verdrietig, maar zijn haar ogen koud, omdat ze zich probeert te wapenen tegen teveel emoties.
Dus ogen zijn belangrijk als je iemands echte gevoel wilt weten, maar je kunt je er ook door laten "bedriegen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ogen an sich kunnen niets anders doen dan kijken.
Het zijn de spiertjes om je ogen die het gezicht een bepaalde uitdrukking geven.
De pupil kan groter worden, of zich vernauwen en dat is alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je heel erg gelijk hebt. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het ook +
Ogen spreken boekdelen. Dit wordt niet voor niets gezegd. Bijvoorbeeld: Je vraagt je vriendin of ze gister dronken was, ze zei niets maar haar ogen zeiden genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ogen kunnen liegen. Ja, je ogen kun je beïnvloeden.
Dit staat wat mij betreft vast omdat er nu eenmaal mensen zijn die echt heel goed kunnen liegen.
Als iemand liegt, bijvoorbeeld iemand zegt 'ja hoor, alles is prima' terwijl de mondhoeken omhoog krullen maar de ogen triest staan, zie je dat meestal vrij snel. Maar dat zie je dan vooral bij mensen die niet goed zijn in liegen.
Ze zeggen het een maar je kunt, door hun gezicht af te lezen, iets anders ontwaren.
Maar er zijn ook mensen, helaas heb ik het weleens van zeer dichtbij meegemaakt, die echt heel goed kunnen liegen. Die zijn er zo goed in dat ze hun hele gezicht in de plooi kunnen houden die op dat moment bij hun leugen past.

Een vroegere vriendin van mij kon bijvoorbeeld heel vrolijk binnen komen huppelen en stak dan vrolijk van wal, haar hele stemming in een tophumeur. Kort daarop kwam er een andere vriendin tegen die ze ergens mee had laten zitten, binnen een paar seconden veranderde haar hele stemming. Ze had zo'n moeilijke week gehad en haar moeder blablabla, haar hele gezicht, lichaamshouding veranderde in verdriet en wanhoop, je kreeg onmiddellijk de neiging om een zakdoekje te gaan zoeken. Die andere vriendin vertrok weer en 'boem' daar was de vrolijke vriendin weer, lachend en bruisend. Deze vroegere vriendin heb ik, nadat ik dit een paar keer heb mogen meemaken, aan de kant gezet, ik vertrouwde haar niet meer.

Dus ja: ogen kunnen, net als mensen, liegen.