Hoe kan het dat wij gevoelsmatig aanvoelen wanneer we de beste keuze hebben gemaakt?

Ja.. niet alleen met dit onderwerp maar ook op andere vlakken voelen wij al gauw snel aan wanneer iets wel of niet bij ons past. We kunnen ook gauw een conclusie trekken wanneer we de beste keuzse voor ons zelf hebben gemaakt.

Vaak is dit ook altijd de beste keuze geweest hoe kan het dat wij dit gevoelsmatig allemaal kunnen aanvoelen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dit allemaal niet te zweverig..juist totaal niet.

Er is namelijk een onderzoek geweest naar het aankopen van huizen. Mensen maken onbewust de beste keuze, dat bedoel ik. We weten zelf wanneer iets wel of niet bij ons hoort en of dat wel of niet de beste keuze is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden zijn niet zweverig dat maken mensen er van die het niet kunnen begrijpen,
We nemen bewust en onbewust iedere dag beslissingen op ons gevoel. Vooral de vrouwen zijn hier goed in. We praten over de zelfde dingen, bij het binnen komen van een vreemd huis spelen nog veel andere dingen mee, of het wel of niet goed voelt, dat is pas een zweverig onderwerp, dat laat ik maar hier weg.

Het beste antwoord

Je onbewuste maakt deze keuze voor jou. Het onbewuste deel van je brein werkt als het ware op de achtergrond continu mee. Om jou te kennen te geven wat je moet doen stuurt het een sensatie (gevoel, emotie) je lichaam in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet iedereen voelt alles aan. Sommige wel en andere niet. Mensen die altijd van alles aanvoelen zijn mensen met HSP.

Het aanvoelen van mensen, dieren en dingen.

Misschien (her)ken je ze wel, de mensen die "alles" lijken te voelen en dwars door je heen kijken. Natuurlijk kunnen ze niet letterlijk weten wat je denkt of voelt, maar ze kunnen direct aanvoelen wat je stemming is en je soms nog eerder en beter begrijpen dan je jezelf begrijpt. Deze mensen noemen we HSP-ers.

Iedereen heeft een bepaalde gevoeligheid, maar bij HSP-ers is deze fijngevoeligheid zo sterk dat zij onmiddelijk andere mensen aanvoelen. Dit gebeurd vaak onbewust.
Hooggevoelige personen kunnen een kamer binnenlopen en direct aanvoelen wat de stemming is. Zij ervaren als het ware de emoties of het verdriet van anderen. Zij nemen onuitgesproken conflicten waar, zijn zich bewust van een bepaalde stemming en van vriendschappelijke gevoelens of haatgevoelens van de aanwezige personen. Ook voelen ze vaak dat iets niet klopt, maar echt verklaren kunnen ze dat niet.

Dit alles kan een bron van informatie zijn, maar het kan ze ook in de war brengen omdat het ze overweldigt en ze er niet mee uit de voeten kunnen. Het is daarom belangrijk voor een HSP-er inzicht te krijgen in welke informatie belangrijk is en welke niet. Omdat lang niet alles bewust binnenkomt en bewust wordt verwerkt, weet een HSP vaak dingen zonder te beseffen hoe hij of zij dat weet.

Vaak raakt een HSP dan ook overprikkeld doordat ze zichzelf makkelijk identificeren met anderen. Hun gemoedstoestand is sterk afhankelijk van hoe anderen zich voelen en gedragen.
Ze kunnen als strategie om zichzelf te beschermen ook afstandelijk worden, ze voelen zich dan moe en leeggezogen. Soms voelen ze zich niet geaccepteerd en dit kan ze erg eenzaam en verdrietig maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gave veel dingen gevoelsmatig aan te voelen is niet uit te leggen en ook niet te verklaren.
Hooguit kunnen we het hebben over het zesde zintuig.
Een tot nu toe onbekend zintuig dat niet uit te leggen waarnemingen kan doen.
Het blijft hierdoor een veelbesproken onderwerp.
Voor de een de hemel in geprezen , voor de ander vertrapt.
Er is veel onderzoek naar gedaan, maar ook daar is niet veel uitgekomen.
Toch zijn er duizenden meldingen van waarnemingen die niet verklaarbaar zijn.
Ooit komt er een tijd dat we weten hoe het allemaal zit.
Behalve bij de mens komt het ook in het dierenrijk voor.
Het is dus niet iets van de mens alleen.
Het vooraf kunnen waarnemen van gevaar bij dieren is bekend, zelfs de hommels in de natuur zoeken al een schuilplaats onder een blad voor het gaat regenen.
En ook wij zijn een onderdeel van deze natuur, we maken alleen de fout alles te willen verklaren, te bewijzen en te onderzoeken, in plaats het te acepteren zoals het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, vooral voor je laatste zin.
Dat is volgens mij gewoon je innerlijke gids.Wanneer je op een goede zender zit met deze gids zul je automatisch dat doen wat goed voor jouw is.Luister je er niet naar dan zul je zien dat alles gaat zoals je het niet wil.
Luister naar jezelf dat is het mooiste en meest leerzame wat je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer niet zweverig te zijn.

Neem nu de leugendetector. Die meet jouw lichaamstaal. Als jij liegt, ga je zweten, je hart gaat sneller kloppen en je voelt je opgelaten.
Als je de waarheid vertelt dan wordt je rustig en relaxed.

Dit is een onderdeel van je gevoel. Je kan zelf aanvoelen hoe je je voelt als je een keuze gemaakt hebt. Vooral als je de keuze nog moet maken.
Bedenk de ene mogelijkheid en probeer die te visualiseren. Luister dan naar je lichaam. Wordt je opgelaten en onrustig, of juist rustig en relaxed.

Dit kan je ook doen met vragen over jezelf, of angsten waar ze vandaan komen vanuit je verleden (was ik 10-15, 15-20).

Hier is ook een behandelmethode voor bedacht, genaamd touch for health.
http://www.touchforhealth.nl/
Ook wel, je lichaam is krachtig bij de goede keuzes, en het lichaam is slap bij de verkeerde keuzes. Wordt gemeten via spierkracht.

Je lichaam en dus ook je onbewuste geest weet alle antwoorden.
Je hoeft alleen maar op te letten.

Mensen maken de juiste keuze omdat die keuze ze rustig en relaxed maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het 'innerlijke weten', zesde zintuig, gids, intuïtie... geef het maar een naam. Niet te begrijpen soms en al helemaal niet te verklaren. Maar dat laatste hoeft ook niet, het verklaart zichzelf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie: een van de mooiste zintuigen die je hebt.
Niet bij iedereen even goed ontwikkelt maar bij iedereen basis aanwezig.
Dit zintuig zorgt ervoor dat je aanvoelt of iets goed is of niet, en des te beter je er naar leert luisteren,des te fijner het is.
Je redeneert niet met je verstand, maar je neemt waar met je gevoel, je voelt de uitstraling, de energie, is het goed is, het slecht, past het bij me...op grond daarvan kun je heel vaak zeggen zonder het te beredeneren: dit is ok en dit niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar !
In de Advaita Vedanta benoemt men dat als "Er wordt geweten".
Maar vaak wordt je keuze versluierd door verhaaltjes in je hoofd, praatjes van anderen, ideeën over wat "men" "behoort" te doen etc.