Heeft aangeleerde rechtshandigheid invloed op je creativiteit?

Ik ben van nature links, maar heb op de basisschool rechts leren schrijven.

Zover ik weet is het zo dat linkshandige mensen vaak zeer creatief zijn.

Heeft aangeleerde rechtshandigheid hier invloed op, omdat je toch geforceerd een andere hersenhellft moet gaan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, dat heeft het zeker... Ik ben ook linkshandig en ze wilde mij ook rechtshandig maken in de eerste klas van de lagere school, zo heette dat destijds... Maar ik kreeg problemen, maar ik moest rechts schrijven het hele jaar... In het tweede jaar mocht ik links gaan schrijven en toen ging het goed met me... Ik kon het niet hebben dat het schrijven in de linkerkant van mijn hersenen moest gebeuren... Ik werd er gek van... Maar gelukkig mocht ik terug naar de goede kant voor mij...

Je kunt nooit vergelijken, als... What if jezelf afvragen is onzin... Maar de creativiteit die ik in XiniX waarneem is er wel degelijk... Anderen kunnen daar van mening over verschillen, maar ik ervaar die toch sterk...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Je hebt er gewoon iets bij geleerd!
Je natuurlijke constructie is hierbij onaangetast gebleven.
Verbindingen tussen beide hersenhelften zijn misschien zelfs versterkt.
Jouw creativiteit zal er niets onder te lijden kunnen hebben.
Ben je ooit weer linkshandig gaan schrijven?
Lukte dat?
Zo ja, dan weet je dat
omdat er aan de ene kant iets werd gestimuleerd,
dat niet inhoudt dat er aan de andere kant iets 'afgaat'.

Ikzelf ben ook linkshandig,
echter binnen in de hersenen zijn inmiddels
- niet door oefening overigens-
beide helften geheel samenwerkend.
(wat niet inhoudt dat ik ook rechtshandig kan schrijven of iets dergelijks)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dit heeft geen negatieve invloed op je creativiteit. Het kan wel een positieve invloed hebben.Het is gewoon een kwestie van oefenen en oefenen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt weet je niet beter en is het best handig om allebei je handen goed te kunnen gebruiken. Ik ben in elk geval als rechtshandige al blij dat ik heb geleerd met de vork links en het mes rechts te eten.
Bij een officieel etentje zit je tenminste niet voor aap. Ik heb het echt moeten oefenen want wat ben je dan onhandig. Dat merk je dan pas. Als je coördinatie links zo goed is als rechts,heb je hier nooit problemen mee. Er zijn niet voor niets bij het voetballen veel jongens aan het oefenen om zowel links als rechts te kunnen schieten. Als je dit onder de knie hebt, ben je wel gewild!Ook je hersenen worden gestimuleerd en verrijkt met weer een extra gebiedje.
amc
14 jaar geleden
Rechtshandige mensen zijn ook heel vaak creatief...

Trouwens, niemand is 100% links of 100% rechts. Er zijn een aantal criteria waarnaar gekeken wordt en zo kan het inderdaad zijn dat je voornamelijk links bent, terwijl je rechts hebt leren schrijven.

Maar je natuurlijke aanleg verandert echt niet door dingen die je aanleert. En je zou jezelf alsnog kunnen aanleren links te schrijven... altijd handig als je eens een arm breekt....

O ja, en als het goed is gebruiken alle mensen allebei hun hersenhelften.... die hebben n.l. verschillende functies.