Hoe komt het dat ik zo makkelijk songteksten onthoud? (psychologie, zie uitleg)

Ik lijk een soort 'gave' te hebben voor het onthouden van songteksten.
Ik kan veel nummers meezingen, nieuw of oud. Ik denk dat het er honderden zijn.
Ik hoor vaker van mensen "jij kent ook echt alle teksten!"
Is hier een wetenschappelijke/psychologische verklaring voor.
Ik snap dat veel mensen liedjes kunnen meezingen, maar bij mij is het wel extreem. Daarnaast vind ik muziek wel erg leuk, maar ik kan totaal niet zingen :) (helaas...)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ongetwijfeld zijn er meerde oorzaken, al dan niet gemixt, mogelijk.
Het kan zijn dat jij gewoon makkelijk teksten kunt onthouden.

Bijvoorbeeld Joodse Schriftgeleerden kenden/kennen de hete Torah uit het hoofd. Hetzelfde geldt voor sommige Islamieten. Zij kennen een traditie bij uitstek om zaken uit het hoofd te declameren. Maar ze moeten natuurlijk ook de gave hebben teksten te onthouden.

In de vroege middeleeuwen waren er rondreizende troubadours, waarvan gezegd werd dat ze vele teksten en melodieën uit het hoofd kenden.

Aboriginals vinden en onthouden hun weg aan de hand van "Songlines", enorme teksten waarin de weg op voor ons duistere manier beschreven staat (oa. hoe iets ruikt...) Ze reciteren/zingen de teksten.

Veel dichters die hun werk declameren, doen dit ook vaak op een manier welke iets weg heeft van zingen.
Je ziet ook vaak dat een dichter zich door muziek laat geleiden. Bijvoorbeeld flamenco is een mooi voorbeeld: hoewel mensen buiten Spanje geloven dat het om de mooie benen van de danseresjes gaat, gáát het in werkelijkheid om het declameren door Spaanse dichters van hun teksten rondom hun gitaarbegeleiding. Dat mondt soms uit in uitschreeuwen van je pijn en uiteindelijk tot erover zingen. Er zijn flamenco cantaores die 1000-den teksten kennen.

Zo komen we op het feit dat taal en melodie kunnen voor mensen een bijzondere betekenis hebben. Bovendien zit er in zowel taal als muziek ritme. Die componenten kunnen maken dat iemand die daar gevoelig voor is èn over een specifiek voor dit onderdeel goed geheugen heeft, talloze teksten in de specifieke context kan herkennen en kan zingen.
Waar een ander geen enkel idee heeft, legt deze persoon kennelijk automatisch de juiste verbanden.

Kortom: was je 1000 jaar eerder in Midden / Zuid Frankrijk geboren, dan was je mogelijk troubadour geworden. Was je in Spanje geboren, dan was je vast een bekende flamenco zanger (cantaor) geweest. Was je volgens joodse of islamitische traditie opgevoed, dan was je wellicht schriftgeleerde geworden.
Misschien is het zinnig om je talent eens nader te beschouwen en kun je er iets mee doen wat je leuk vindt.
Mijn jongste zusje is zangeres: ze leert lange teksten in 5 minuten uit het hoofd, en kent er, net zoals jij, duizenden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mmm... dit zal niet een soort gave zijn. Jouw hersenen functioneren gewoon wat beter of anders dan die van andere. Sommige mensen kunnen totaal geen liedjes onthouden, sommige weer wel. Hier is niet echt een verklaring voor, je kan eens zoeken op google over het 'brein & onthouden'.