Mensen gebruiken verschillende 'afweermechanismen' om zichzelf te beschermen tegen destructieve emoties. Mensen met een ontwijkende gedragsstoornis zijn vaak teruggetrokken en mogelijk ook vaak letterlijk en figuurlijk contact ontwijken. Maar gedrag en gevoelens fluctueren altijd. Kijk maar naar jezelf: je zult nooit overal 100% hetzelfde gedragen. Iedere situatie is anders en het kan zijn dat iemand met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis in bepaalde situaties heeft geleerd, al dan niet bewust, dat arrogantie mensen ook op afstand houdt. Ook arrogantie kan dus in zekere zin een afweer mechanisme genoemd worden ter bescherming en om mensen op afstand houden, wat kenmerkend is voor de angst van iemand met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
denk je niet dat het mogelijk is dat arrogantie helpt om minder onzeker te zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
arrogantie en zelfverzekerdheid zit een verschil in. Arrogantie doet soms overkomen iets van superioriteit overkomen. Arrogantie kan lijken op een overmaat van zelfverzekerdheid, maar duidt naar mijn inzicht eerder op het maskeren van een onzekerheid dan dat iemand daadwerkelijk minder onzeker is. In arrogantie zit een zekere stoïcijnse houding, waardoor men vaak niet erg open staat voor andere invloeden. Je kunt het zien als een soort blokkade, waardoor men vaak ook niet geconfronteerd kan worden met eigen gevoelens, omdat men vaak (te) zelfingenomen is. Men durft soms niet op een eerlijke manier naar zichzelf te kijken, juist uit angst van een stuk gevoel van veiligheid te verliezen waaraan men vasthoudt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat is precies wat ik ook dacht, en daarom kunnen deze mensen ook minder goed met kritiek omgaan.

Andere antwoorden (1)

Arrogant gedrag / arrogantie is eigenlijk altijd een interpretatie van degene die de persoon be/ veroordeeld waarvan de oordelaar vindt dat zijn subject het gedrag vertoont. Veel mensen die onzeker zijn, veel mensen die verlegen zij, noem maar op, worden als arrogant gezien. Wat de (be/ver)oordelaar niet ziet is waaróm die persoon "arrogant" gedrag. Jammer want... je mist heel erg veel van de persoon die je zo beoordeeld: onder andere hoe de persoon ècht is, en niet in zijn arrogante onzekerheids / verlegenheids modus staat.

Kortom: prik door het zogenaamde arrogante gedrag heen en kijk naar de persoon. Vraag desnoods of hij/zij zich ongemakkelijk voelt... je zult verbaast staan hoe leuk mensen zijn ;-)

Bovenstaande antwoorden hiervoor zijn zijn dus ook zeker waar!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps... ingewikkelde 1e zin. En lang. Excuus.
Maar hetgeen ik bedoel te zeggen stáát er wel juist.
Goed lezen aub.
bvd
;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
denk je niet dat het mogelijk is dat arrogantie helpt om minder onzeker te zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha chloee! Dát is precies wat ik hier probeer te betogen.. Kennelijk haal je dat er niet uit. Dan sorry voor mijn slechte verhaal! ;-) Er staat ook een foutje in mijn zin hierboven: "je mist heel erg veel van de persoon die je zo beoordeeld: onder andere hoe de persoon ècht is, 'wanneer' hij niet in zijn arrogante onzekerheids / verlegenheids modus staat." Ik heb veel Spaanse vrienden. Door mensen hier in Nederland worden deze vrienden op 't eerste gezicht vaak als arrogant be/veroordeeld. Spanjaarden zijn trotse mensen. (Nederlanders niet dan??? Laat een buitenlander nooit zeggen dat Nederland een rot land is... ;-) Maar wanneer je Spanjolen ècht kent, blijkt telkens weer dat deze mensen onderliggend erg onzeker en verlegen zijn. Deze ontdekking was indertijd voor mij een reden om de betekenis van het woord arrogantie wat te veranderen. Overigens wil ik niet uitsluiten dat er ook nog een andere arrogantie bestaat, één die vanuit minachting ontstaat. Het resultaat lijkt veel op de door mij bedoelde arrogantievorm. Bij het overlijden van culinair journalist Johannes van Dam las ik wat deze persoon over zichzelf zei: "Ze noemen me weleens arrogant, maar dat ben ik niet. Ik ben pedant, dat is heel wat anders. Iemand die arrogant is, vindt zichzelf beter dan de anderen. Iemand die pedant is, wéét dingen beter en wil dat ook uiten.' Een betweter dus. 'Ook niet. Een betweter is iemand die het beter méént te weten. Ik wéét dat ik het beter weet. Ik ben heel gevoelig voor nuances van woorden. Ik kan me enorm ergeren als uitdrukkingen verkeerd worden gebruikt." - Interview door Mac van Dinther, Volkskrant Magazine, 24 december 2011 Met van Dam ben ik ook allergisch voor verkeerd gebruikte woorden. Maar eerlijk is eerlijk: wanneer je schrijft maak je uit gemakzucht / snelheid van schrijven soms fouten... Ik dus ook veelvuldig!!
q.e.d. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS. lees ook de reactie van Stefgb: hij verklaart nog weer een àndere invalshoek die zeker ook hout snijdt!
Kennelijk zijn er meerdere oorzaken voor één min of meer zelfde uitingsvorm welke als arrogantie wordt benoemd.