Is het mogelijk om geen enkele gedachte in je hoofd te hebben en zo ja hoe?

Ik bedoel niet m.b.v meditatie of wanneer je bijna slaapt, maar gewoon tijdens bezigheden aan helemaal niks hoeven/moeten denken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Je hoofd leeg maken zodat er geen gedachte meer zijn, is een van de moeilijkste dingen.
Zeker zonder meditatie.
Echter het kan wel, ik doe het zelf wel eens en hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt.
Ik ben al jaren bezig met het geven van sessie's en juist door deze ervaring wordt het steeds makkelijker.
Ergens moet je een knopje omzetten en na het omzetten van het knopje , heb je nog keuze hoe ver je wilt gaan.
Als het lukt komt er een bijzonder prettig gevoel bij, soms zo fijn dat je de neiging krijgt het zo maar te laten en niet terug te komen.
Alleen hoe je dat moet leren?
Er in vertrouwen dat je het kan, alleen of je dan gewoon nog door kan gaan met stofzuigen betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik kan het wel, door een denkbeeldige cirkel in je hoofd te zien, en elke gedachten die naar binnen wel keihard eruit meppen, je ogen moeten wel dicht zijn, want visueel geven we automatisch een mening over voorwerpen enz.

succes

Toegevoegd na 10 minuten:
ik mag niet reageren vandaag, maar dat "meppen" doe je door als er ook maar iets te binnen schiet, sla je het weg door met je ogen in de richting van de gedachten te wijzen, de gedachten komen van alle kanten namelijk.

succes Xinix de alwetende..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ESVW...Hoe doe je dat dan dat meppen? Ik wil het graag leren van je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je leert het me niet? Hoe kan ik nu de alwetende zijn als ik je vraag iets uit te leggen, dat snap ik ook al niet... Ja mag me ook persoonlijke berichten sturen hoor, dat mag je toch wel?
Ja dat kan, heel goed en jij kunt dat ook...
Ik zal je het haarfijn uitleggen...

Er is een gedachte en dan een andere, dat klopt toch in je beleving? Maar tussen die twee is er even niets, en dat zag jij niet... Het was maar even, anders bleef die eerste steeds hangen toch? Dus die stilte viel je niet op...

Jij hebt dat ook, en jouw vallen de stiltes tussen de gedachten niet op...

Als bij jouw een trein voorbij rijdt, dan zeg jij: Hé een train... Ik zeg dan: Wagon, niets, wagon, niets, wagon, niets... Dat is nu het verschil...

Ik kan heel goed NIET denken, want je hersenen vergroten daar waar je me bezig bent... Ik ben met niets bezig, dus dat wordt groter... Je jij bent heel druk bezig met denken, dus dan snap je al wel wat er in jou ervaring gebeurt...

Vandaar...

En dat ik niet denk, dat kun je wel zien aan al die onzin die ik hier neertyp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer jezelf een groot zwart vlak te visualiseren.
Dit werkt ook als je wilt gaan slapen en je hebt teveel gedachten in je hoofd.
Bij iedere afleiding weer focussen op dat grote zwarte vlak. Uiteindelijk zal het lukken en is je hoofd leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is jouw nog nooit gelukt, nog nooit... Of vind je als je 30 seconden geen gedachte hebt, dat het al gelukt is?
En daarna is het net weer zo´n ratjetoe als daarvoor of niet? Heb je al eens succes gehad en een heel uur geen gedachten met JOUW methode?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt als een mooie tip, ik ga het eens proberen 's nachts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix, ja, dit is mij weleens gelukt, maar dan voor het slapen gaan. Ik heb dan altijd veel te veel gedachten in mijn hoofd, want dat heb ik altijd. Overdag ben ik er niet mee bezig dat ik geen enkele gedachte in mijn hoofd wil hebben dus hoef ik het niet te proberen. Maar als ik ga slapen is het handig om mijn hoofd wat op te schonen, en dat lukt op deze manier. Je kunt niet zeggen dat het niet is gelukt, want je kent mij helemaal niet. Probeer het eerst en oordeel dan.
Overigens: ben jij niet degene die altijd zegt dat je antwoorden bedoeld zijn door de vraagsteller en alleen door diegene begrepen hoeven te worden? Wie weet heeft de vraagsteller er wel iets aan.
Ja dat kan best
Om het ontstaan van het ego te verduidelijken moet ik wel net doen alsof tijd werkelijkheid is en dus doe ik net alsof er een verleden bestaat. In werkelijkheid zijn we allemaal in de tijdloze eeuwigheid (dus ook nu) veilig en vredig in de Christus, in het paradijs, één met God. En 'ík' besta ook helemaal niet als op zichzelf staand individu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als nare dingen je bezig houden en het blijft maar tollen helpt het om een dagboek bij te houden..Je schrijft dat gene werkelijk van je af .Zodra je er last van hebt kun je het dus opschrijven.Er zijn altijd wel gedachtens en is het onmogelijk om geen gedachtens te hebben.Je kunt je wel regelmatig ontspannen dit wel blijven oefenen en aan prettige dingen denken ,of te consentreren op een bepaald punt bijvoorbeeld tv kijken of een goeie film.Of het lezen van een boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik kan mijn gedachten helemaal uit zetten.
Het is ook heel moeilijk om uit te leggen hoe je zoiets doet.
Het is een beetje het gevoel van ineens niet meer ademen of heel erg schrikken..alleen je hartslag voelen.
Het vergt enige oefening, maar het kan ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes dat is heel bijzonder dat je dat zo maar kan.
dan zou je ook zo in trance kunnen raken, want je bent dan al halverwege.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt Ed.
Ik kon dit altijd al 'zomaar' , zonder meditatie, ik zit hier en schakel zo mij gedachten uit, vreemd eigenlijk ..
Ik dacht voorheen dat iedereen dat gewoon kon :)