Ik heb een vraag over de werking van mijn onderbewuste. Soms, voor een belangrijke dag, zet ik de wekker op, bijvoorbeeld 6:03.

Die 3 minuten maken natuurlijk niets uit. Toch wordt ik de volgende ochtend om 6:00 sharp wakker, van zelf blijkbaar.

Gisteren avond, in bed, deed ik hiermee een experiment. Om 23:30 visualiseerde ik mijn wekker; ik nam het plaatje in mijn hoofd en stelde me mijn wekker voor zoals hij is; 23:30. Vervolgens besloot ik dat ik om 4:30 vanzelf wakker wilde worden (mijn wekker zelf stond om 7:00). Met die gedachte en mijn wekker gevisualiseerd in mijn hoofd deed ik er, gevisualiseerd, elke keer een kwartier bij. Elke keer dat ik dat deed, stelde ik dat kwartier ophogen visueel voor in mijn hoofd. Net zo lang, tot ik bij 4:30 kwam, wederom in mijn hoofd. Eenmaal bij 4:30 stelde ik mij voor dat ik klaar wakker moest worden. Dit heb ik heel erg up-front in mijn gedachten gehouden. Vervolgens ben ik heerlijk in slaap gevallen.

Vanmorgen werd ik plots klaarwakker (ik schrok niet oid, ik werd gewoon heel snel wakker). Ik checkte de wekker en het was exact 4:30. Daarna ben ik niet meer in slaap gevallen want ik was hier redelijk verbaasd over geraakt zodat ik er over bleef nadenken; ik ben maar in bad gegaan. Wel moest ik continue lachen om de onmogelijkheid hiervan of juist het onvoorstelbare toeval.

Hoe is dit mogelijk? Blijkbaar is mijn onderbewuste in staat om exact de tijd bij te houden of zo. Is hier onderzoek naar gedaan? Want ik vind het erg frappant...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker kan dat ; ik wordt al jaaaaren een minuut of twe, drie voor mijn wekker wakker. Toch zet ik hem voor de zekerheid, want een helemaal waterdicht systeem is het niet.

Maar vlak intussen ook niet uit hoe vaak je 's nachts in die hele korte momentjes dat je wakker bent, stiekem even op je wekker kijkt. Dat dringt niet echt door tot je bewustzijn, maar wel voldoende om er alert op te zijn. Dagen dat ik op een rare (vroege) tijd uit bed moet, kijk ik onbewust om de haverklap naar mijn wekker en wordt dan ook probleemloos een minuut of twee voor de wektijd wakker. Maar......met een wekker zonder lichtgevende cijfertjes in een donkere kamer is dat VEEL moeilijker.

Probeer het maar eens met een klok op de gang, of die je pas kunt zien met het licht aan. Dikke kans dat je 'interne wekkertje' dan al heel wat minder nauwkeurig loopt, OF, als er veel vanaf hangt, bijna helemaal geen oog meer dicht doet uit angst je te verslapen.

Je onbewuste houdt dus niet zozeer zelf het verstrijken van de tijd in de gaten, maar zorgt ervoor dat je - zelfs in je slaap of de wat wakkerdere momenten in je slaap - alert gefocussed blijft op de wekker.

We hebben wel een interne klok die ons verteld wanneer het tijd is om te eten en te slapen, maar die loopt net iet helemaal synchroon ; uit experimenten blijkt dat ons natuurlijke ritme om en nabij de 25 uur per cyclus is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens ben ik er in de loop der jaren zonder horloge sowieso behoorlijk op getraind om ook overdag te weten hoe laat het bij benadering is, tot mijn eigen verbazing meestal op een kwartier tot vijf minuten nauwkeurig, OOK in het weekend. Hoe dat werkt snap ik ook niet, maar het werkt wel. Misschien zijn we normaliter overdag teveel afgeleid om het ritme van de tijd bij te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Elk lichaam heeft een eigen klok, je biologische klok. En ja, daar kan je de tijd mee bij houden. Net zo goed als dat je weet wanneer het etenstijd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb dat zelf ook heel vaak meegemaakt. Op alle mogelijke tijden heb ik moeten opstaan. Maar het gaat een enkele keer ook gruwelijk mis. Dus daarom, toch maar die wekker erbij.
Maar het werkt heel vaak heel goed die visualisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek: het slimme onbewuste van Ab Westerhuis daarin vind je vast het antwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ap Dijksterhuis bedoel ik. Lees hier de samenvatting:
Samenvatting van 'Het slimme onbewuste'
Waarom helpt nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen? Waarom vinden we een liedje dat al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten leuker dan een liedje dat we voor het eerst horen? En hadden Mozart en Einstein een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste dat hen tot genieën maakte?

We plaatsen het bewustzijn op een voetstuk, zien het als de kroon op de evolutie en denken dat het ons onderscheidt van andere dieren. We denken dat het ons verstandig en rationeel maakt, dat het de baas is in ons brein en dat het ons gedrag stuurt.

Ons onbewuste daarentegen zien we als ondergeschikt. Het is niet meer dan een hulpje van het bewustzijn. Freud zag het als als een vergaarbak van ellendige herinneringen en dierlijke driften die door het bewustzijn beteugeld moeten worden.

'Het slimme onbewuste' laat zien dat deze zienswijze onzinnig is en dat het onbewuste juist alles stuurt. Ons onbewuste bepaalt (met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens. Ap Dijksterhuis weet op verbluffend heldere wijze duidelijk te maken hoe het menselijke brein werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeuren komt me bekend voor.
Ik kan volledig zonder wekker, die heb ik dus ook niet.als ik op een bepaalde tijd wakker moet worden. gebeurt dat op de minuut nauwkeurig.
Blijkbaar werkt de biologische klok zeer nauwkeurig, je kunt NIET van het aantal hartslagen uitgaan, want die klopt veel te onregelmatig.
Op enig moment dacht ik, de tikkende klok zorgt voor de secondensynchronisatie.
Klok verwijderd, geen probleem , nog steeds op de minuut nauwkeurig.
Hoe ons onderbewuste dat doet, weet ik niet.
Ik hoef er niet zo mijn best voor te doen, de wens om op een bepaalde tijd wakker te worden is voldoende.
Enige tijd geleden gebruikte mijn vrouw een wekker omdat ze eerder op moest.
Ze had de wekker wel ingesteld maar niet geactiveerd.
De wekker ging niet af.
Om 1/2 7 zei ik tegen haar, moet je er niet om 1/2 zeven uit?
Ik was net wakker en merkte dat ze doorsliep.
Nadat ze opgestaan was , ben ik verder gaan slapen.
Voor mijzelf stond mijn wekker om 8 uur....
Er zijn best veel mensen die dit "hebben ".
Hoe de biologische klok zijn nauwkeurige tijdbasis genereert is niet bekend, hij is alleen wel erg betrouwbaar gebleken.
Frappant isd het zeker , ons onderbewustzijn kan veel meer dan ons verstand heb ik gemerkt.
Daarom laat ik mijn onderbewustzijn omstoeien met vraagstukken waar ik met mijn verstand niet uitkom, omdat er dan veel onbekende variabelen zijn die "geschat "moeten worden.
Als het antwoord vanuit mijn onderbewustzijn opborrelt,
"de AHA Erlebnis " krijg ik het vlijmscherp voor de geest. Dat is meestal 's nachts en ik ben dan klaarwakker en zeer helder.
Ik onthoud het dan en weet alles ook de volgende dag nog.
Gebruik je onderbewustzijn maar goed, het kan je enorm helpen.
Training heeft invloed dus oefening baart kunst.
Geweldig zo een "coprocessor"die naar mijn mening de andere 95% van de hersenen benut, omdat ons verstand maar 3-5% schijnt te benutten.
Waarom iets met moeite via 5% hersenen doen wat je letterlijk slapend met 95% hersencapaciteit op kunt lossen.
Ergens een nachtje over slapen is dan ook een zeer goed advies, zeker als je vanzelf op tijd wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het .. heb ploegendiensten gedraaid een week vroeg een week laat en het was geen enkel probeem om zonder wekker op tijd wakker te worden.
Zelfs niet om 3 uur in de nacht.. maar als je echt geen wekker zet zorg en dan wel voor dat je altijd op tijd naar bed gaat anders gaat het zeker een keer mis.
Later heb ik dit nog een jaar lang gedaan terwijl ik gewone uren had om mezelf te dwingen genoeg rust te nemen.
Je moet wel anders verslaap je je .. het heeft me veel goed gedaan en ik heb geleerd beter naar mijn lichaam te luisteren.