In hoeverre is hechting belangrijk in het therapieproces tussen client en therapeut?

Wanneer je een langdurig en diepgaand proces aangaat met je therapeut moet en zal er enige vorm van hechting ontstaan. Dit zal zeker niet van beide kanten gelijk zijn. Voor een therapeut zuiver professioneel. Voor een client ligt dit vaak veel ingewikkelder. Wanneer je je te weinig hecht kun je te weinig vertrouwen hebben in de therapeut om diegene alles te vertellen. Er is ook het gevaar voor teveel hechten en te afhankelijk worden. Wat is goed/ gezond in deze? Uiteindelijk gaat de client weer zijn eigen weg en ziet de therapeut nooit weer. Wie kan me meer over dit soort hechting vertellen?
Alvast bedankt.

Toegevoegd na 20 uur:
Toevoeging:
Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden! Elk mens is anders en zal ook anders reageren op elke situatie. En zo helemaal wanneer psychiatrische problematiek meespeelt.
Ik denk dat het met hechtingsproblematiek en een onveilige basis helemaal moeilijk wordt. Ik wil niet te persoonlijk worden en weet dat dit onderwerp ook met de therapeut zelf besproken moet worden.Ik ben ook benieuwd naar bronnen of boeken over dit onderwerp. (hechting/vertrouwensband tussen client en therapeut).
Je kunt wel willen dat iets niet gebeurt (bv hechten) maar als je bv een zwaar onderwerp bespreekt en hebt herbelevingen en voelt je heel klein dan kan dat vanzelf gaan. Ik wil niet dat dat gebeurt. Vertrouwen kan dan alleen bestaan bij de gratie van hechting ofzoiets.
Groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh, ja dat klopt. Je schrijft t zelf al uitgebreidt op. Hoewel ik zelf niet over hechting zou willen spreken maar over een vertrouwensband. En idd is het niet de bedoeling dat de client afhankelijk wordt want na de behandeling is het cobtact over. Het is ook veelal eenrichtingsverkeer. De client vertelt heel veel en de therapeut bagenieg niks. Erg ongelijk en er moet dan ook sprake zijn van een WERKrelatue gebaseerd op vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Martine en Moolkeesje,
Zelf zou ik ook liever spreken van een vertrouwensband en werkrelatie. Ik vraag me alleen af of dat altijd in alle gevallen mogelijk is (zie aanvulling vraag).

Het beste antwoord

'Hechting' is een vrij ruim begrip. Ik denk dat je terecht zegt, dat er een zekere mate van hechting zal en moet plaatsvinden.

Ik werk met mensen die hun leven lang teleurgesteld zijn in instanties, therapeuten etc. Daarbij is het opbouwen/herstellen/ontdekken van vertrouwen dus een sleutelvoorwaarde voor elk veranderproces (therapie of niet). De therapie die ik met hen aanga is soms dus zeer intens, vaak heel langdurig, en wordt door een team van behandelaars gedragen. Meer dan eens ben ik met cliënten een half jaar bezig voor ik verder kom dan door de brievenbus naar elkaar roepen. (Waarbij ik dan roep: "ik hoor dat er mensen zijn die zich zorgen om u maken"; en zij daarop antwoorden: "fl#kk@r op, vieze vuile..."vul zelf maar in). 'De therapeutische wereld' is sterk in discussie of dit wel als therapie aangemerkt dient te worden of niet; tenslotte voldoet het niet aan regeltje x of voorwaarde y. Niettemin is het voor een bepaalde groep lastig te bereiken 'zorgenkindjes' de enige tot nu toe gevonden werkzame methode om enige verandering teweeg te brengen. De discussie vindt natuurlijk ook voor een groot deel plaats omdat het een flink dure vorm van zorg is, waarbij het donders lastig is om te verantwoorden aan geldschieters, politici én SBS-kijkers dat het goed is wat je doet. Er worden inmiddels berekeningen gemaakt van de kosten die dergelijke 'zorgmijders' de maatschappij kosten, wanneer ze níet deelnemen aan een vergelijkbaar behandeltraject (kosten als uitkering, ingezette en mislukte hulpverlenings- en justitiële trajecten, vergoeden van schade en problemen door hen berokkend, etc...).

(Eigenlijk van de zotte, om dollartekens te plakken op mensen die onze zorg nodig hebben, maar dat is mijn mening.)

Trouwens, er wordt in de antwoorden nogal gemakkelijk overheen gestapt dat therapeuten ook gewoon mensen zijn. Hechting kun je niet 'aan' of 'uit' zetten; het is dus keihard werken (en soms behoorlijk slopend) om te dealen met de gevoelens die cliënten bij je op kunnen roepen.
En, zoals ik in bovenstaand betoog al aangaf, vertrouwen is belangrijk. Vertrouwen krijgt iemand niet in wat ik uit een boekje geleerd heb, maar in wie ik als mens ben. Therapeut of niet, als ik mijn echte gevoel niet gebruik en eerlijk ter sprake breng, lieg ik en ben ik onbetrouwbaar. Daarmee verlies ik een cliënt (want die gaat voor vertrouwen), of -als hij niet door heeft dat ik 'nep' ben- ik belazer hem.

Hechting kan niet NIET, maar hechting MOET dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hechting in die zin dat de therapeut alles over jou wil/moet weten. Dus jouw familie-banden, vrienden, werk, achtergrond etc. Omdat jij dit allemaal verteld ga je hem/haar vanzelf meer vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me belangrijk, dat de therapeut die hechting niet al te zeer aanmoedigt en dat ook telkens aan zijn cliënt laat weten. Zodat, wanneer de gehele therapie voltooid is, de cliënt weer op eigen benen kan staan.Ik besef, dat dit gemakkelijk is gezegd, want vooral in het begin van de therapie zal de cliënt zich aan ieder strohalmpje vastklampen en een therapeut is veel meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is het belangrijkste dat je uiteindelijk weer op eigen benen kan staan en je je eigen therapeut kunt zijn als het ware mocht het nodig zijn.
als je niet te afhankelijk van je therapeut bent is het goed! je moet een gezonde balans vinden tussen alles aannemen en het eerst zelf onderzoeken. de band moet ook luchtig kunnen zijn. het is fijn als je aan het laatst van je therapie blij kan zijn dat je "genezen" weggaat. wellicht val je dan even in een gat maar kijk je dankbaar op die periode terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vraag me af of er sprake moet zijn van een zekere hechting.

uiteraard moet je elkaar wel mogen (ik zou niet graag mijn problemen willen vertellen aan het type geitenwollensok met vreselijke bril en naar lachje waar ik me aan erger)

er moet dus wel een soort van klik zijn je moet elkaar mogen

vertrouwen is een vereiste als je je problemen op tafel wil leggen zonder dat je je hier bezwaard bij voelt. even de kat uit de boom kijken lijkt mij gezond.

vanuit de client zal de situatie vrouwelijker lijken juist omdat je bloot geeft (letterlijk) waarschijnlijk is dat mogelijk als de therapeut hier niet persoonlijk bij betrokken is maar een professionele houding aanneemt. (met medeleven schiet je niets op bijvoorbeeld, met begrip en handvat waar je mee verder kan daarentegen des te meer)

een bepaalde afstand (zonder hechting) lijkt mij persoonlijk juist makkelijker om met iemand te praten die hiervoor geleerd heeft. (juist door een bepaalde afstand)

ik denk dat als je je therapeut niet meer kan zien als therapeut je je teveel hecht (denk je bijvoorbeeld dat je niet meer zonder zijn/haar hulp kan dat de spijker finaal mis is geslagen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klik moet er zeker zijn ja, en die is er gelukkig ook wel.
Afstand is ook belangrijk. 't Is waar is angst voor heb ja dat als je echt contact hebt gemaakt (en onvermijdelijk toch teveel gehecht hebt) dat je dan niet meer zonder kunt en als het dan klaar is dat je dan niet geholpen bent maar nog dieper zit. Zoiets. Je gaat in therapie juist vanwege oa. hechtingsproblematiek en juist daarop loopt het spaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ladylien,
Wanneer de therapie over hechtingsproblematiek gaat is het juist belangrijk dat de therapeut jou oefent om jouw je eigen 'kracht' te laten ervaren en te vergroten om zo het hechtingsgevoel te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat begrijp ik, dank je
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van de problematiek die behandelt wordt en van de behandelmethode. Dus niet iets waar je hier een kant en klaar antwoord op kan geven.
Bespreek het eens met je behandelaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je je teveel aan het hechten aan een therapeut of tegenovergesteld- kun je je juist niet hechten en daardoor je problemen niet bespreken.
Ik ben zelf ooit verliefd geworden op een fysiotherapeut waar ik onder behandeling was.
Lastige situatie, maar ik heb het bespreekbaar gemaakt en dat luchtte erg op. Hij vroeg me ook hoe dat kon voorkomen worden. Niet dus, het gebeurt gewoon.
Een zekere mate van intimiteit maakt vaak deel uit van de cliënt - therapeut relatie. Je deelt je gevoelens en alleen dat al betekent dat je je openstelt. Je therapeut luistert en stelt zich ook open. Dat is intimiteit... hoe dan ook.

Als het goed is ontstaat er juist een vertrouwensband en veiligheid. Er is een goede site waar je je verder kunt inlezen, ik wens je veel sterkte.
http://www.innerned.org/therapeutencheck2.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor antwoord en site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Ben je je teveel aan het hechten aan een therapeut of tegenovergesteld- kun je je juist niet hechten en daardoor je problemen niet bespreken. "
@ Eleo: Het ging heel lang om het ene: niet kunnen hechten juist om angst voor het andere, en nu er meer openheid en contact is ben ik heel bang voor de valkuil van het andere (teveel hechting)
(het is overigens een vrouw en gaat niet om verliefdheid, maar dat doet er niet toe, het voorbeeld is vergelijkbaar.)
Dank je wel voor je reactie met eigen verhaal en de site!
(ik kan nog geen plusjes geven :-))
Wanneer spreekt men van hechting, je hechten aan je therapeut omdat je zijn client bent, je kan ook meer (worden) zijn dan een client het is om het even wat jij wilt want hierin beslis jij zelf.

Natuurlijk moet je een gespreksband opbouwen, m.a.w. het moet klikken anders help het niet.

Misschien kun je dit boek eens lezen...http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/therapeut/1001004002411677/index.html

Het is weliswaar een roman maar leerzaam...

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/therapeut/1001004002411677/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ligt het eraan wààr je gehecht bent .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Sivan. Bedankt voor de boekentip! Ik heb het een jaar geleden al gelezen, het is wel echt een aanrader voor mensen die in dit onderwerp geinteresseerd zijn en een mooie roman. Heb wel een idee dat het er hier in Nederland heel anders aan toe gaat dan in Amerika als ik dat zo lees. Het zet je wel aan het denken moet ik zeggen. Misschien moet ik mijn psychotherapeute ook eens om studiemateriaal vragen.
Een relatie tussen therapeut en cliënt moet er een zijn van vertrouwen. Het woord hechting mag daar niet in voorkomen. Hechting is eigenlijk binding; dat de één niet (meer) zonder de ander kan. Dat is uit den boze!
Wanneer jij die hechting bij jouw therapeut wel ervaart, zeker na een langdurig proces, is het verstandig een andere therapeut te zoeken, wellicht een van het zelfde geslacht als jij.

De therapie zou gericht moeten zijn op de afname van het hechtingsgevoel en de versterking van de eigen (levens)krachtervaring van de cliënt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hechting staat toch geheel los van het geslacht van therapeut en client? Ik spreek hier niet van liefde of verliefdheid.
Ben het eens met versterking van eigen levenskrachtervaring van de client en dat het niet zover moet komen dat de een niet meer zonder de ander kan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, het staat er in principe los van. Dit is mij in jouw verhaal niet duidelijk geworden en heb dit als mogelijkheid meegenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke bedankt!