Hoe kan het dat er soms bitterheid ontstaat bij mensen gedurende het leven?

Toegevoegd na 5 minuten:
En kan deze bitterheid ook overgaan? is dit een proces waar iemand doorheen gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Iedereen die in het leven staat heeft bepaalde verwachtingen van het leven, vooral als je jong bent en je nog vol van dromen zit.
Het is ook goed om deze dromen te hebben, omdat ze als je er hard aan werkt, vaak realiteit kunnen worden.
Maar niet altijd zal dit lukken, waardoor positivisme zal omslaan naar bitterheid en negatief zelfbeklag.
Even vooropgesteld het is niet goed om bitter en vol zelfbeklag te zitten, omdat je het weg houd van positieve scheppende gedachtes.
Ook is het een mede veroorzaker van allerlei ziektes omdat het niet alleen de geest ondermijnt maar ook het lichaam.
Soms kan verdriet een proces zijn waar men inderdaad doorheen moet, en dat resulteert in wijsheid, meevoelendheid.
Maar verbittering lijdt tot niets, alleen een zelfgekozen en gekoesterd lijden.
En negatief gedrag zal andere negatieve mensen aantrekken, waardoor de cyclus eindeloos wordt, en zich steeds weer zal herhalen.
Los het op, dat is het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

mensen raken gewoon wel eens ergens door gefrustreerd als er iets niet lukt of gaat zoals ze graag gewild hadden/hebben.
En als dit vaker voorkomt dan worden ze wat chagrijnig.

Toegevoegd na 5 minuten:
dat kan overgaan als ze het leven weer wat kleurijker gaan inzien maar bij sommige mensen duurt dit wat langer dan bij een ander

het ligt er ook veel aan hoe diep je in de shit hebt gezeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is iets meer dan chagrijnig of gefrustreerd zijn. Volgens mij is het meer een soort van depressie wat met veel negatieve aspecten uit het leven gegrepen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan ook natuurlijk
maar ik heb ook wel eens mijn dag niet omdat iets niet gaat en dan ben ik ook wat verbitterd het is maar net wat je onder verbitterd verstaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook waar, hoop dat je vandaag een goeie dag hebt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sivan oja vandaag loopt alles op rolletjes
door tegenslag op tegenslag
ziekte, ellende, geldzorgen, en verwachtingspatronen
die niet uitkwamen.

Toegevoegd na 3 minuten:
de bitterheid kan naar de achtergrond verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan waardoor deze persoon met bitterheid is getroffen... er kunnen verschillende reden zijn ...
het kan overgaan, maar daar zal e getroffenen zelf wel hard aan moeten werken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die altijd in de hoek zitten waar de klappen vallen. Mensen die niet van huis uit geleerd hebben om zich te verdedigen of te weer te stellen. Mensen die te schuw zijn om voor zichzelf op te komen. Mensen die door ziekten en andere oorzaken het geld niet hebben om zichzelf uit de put te hijsen.

Als dit te lang duurt en als de klappen hard aankomen ontstaat er verbittering. Als nooit iets lukt, hoe erg je ook je best doet, ga je doom-denken en is alles gedoemd te mislukken.

Ik kan me er iets bij voorstellen. Niet iedereen heeft de veerkracht om zich naar de oppervlakte te vechten zonder hulp.
13 jaar geleden
En natuurlijk heeft je state of mind een grote invloed. Psygische eigenschappen kunnen erfelijk zijn, van buitenaf komen, maar ook puur vanuit je eigen persoon ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben die mensen een ongebalanceerd leven.

Natuurlijk heeft iedereen zijn kansen en zijn tegenslagen, maar diegenen die genoeg veerkracht en inzicht hebben , kunnen de omstandigheden naar hun hand zetten.

Veel problemen ontstaan door verkeerde keuzes. Als je leert *waarom* je die keuzes hebt gemaakt, kan je voortaan voorkomen dat er bitterheid ontstaat.

Als je blij en energiek leeft, en je de zin van het leven leert in te zien , dan is bitterheid grotendeels te voorkomen .

En natuurlijk het fenomeen van deze tijd is dat je zóveel verwacht van jezelf , je kinderen en je partner en dat je álles wilt doen en hebben en het geluk van het kleinere niet meer ziet . Dan ben je niet goed tegen tegenslag bestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet krijgt in je leven wat je verwachtte of het eindelijk verworvene weer veel te vroeg verliest kan er bitterheid ontstaan. Die bitterheid kan ook weer verdwijnen door het verwerven van nieuwe inzichten of doordat je toch nog krijgt wat je totaal niet meer verwachtte.