Hebben mensen meer verstand wanneer ze ouder worden?

Waarom krijgen wij meer verstand naarmate wij ouder worden? Heeft het niet te maken, dat wij mensen, door middel van wat wij allemaal mee maken meer verstand krijgen?
Jonge kinderen hebben misschien wel net zoveel verstand als wij oudere alleen kennen deze nog niet zoveel verantwoordelijkheden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (15)

Nee, dat wordt steeds minder, maar ouderen kunnen dat minder wordende beetje wel steeds beter gebruiken...

Verstand en verantwoordelijkheid hebben niet direct met elkaar te maken...

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar misschien komt wijsheid wel met de jaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft feitelijk meteen al het antwoord op je eigen vraag.
En dat heet 'levenservaring'.
14 jaar geleden
Als je ouder wordt hebt je meer ervaring en meestal wordt je daar verstandiger van :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die ouder worden hebben niet meer 'verstand', maar meer ervaring. Die kunnen bedenken hoe dingen aflopen, en dat kunnen jongere mensen niet. Dit word bestempeld als verstand, maar dat is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezegden hier over spreken elkaar tegen:
het Engelse 'sadder and wiser' komt aardig bij je veronderstelling in de buurt,
het Nederlandse 'hoe ouder, hoe gekker' lijkt hiermee niet helemaal te stroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet meer verstand, maar wel meer kennis, en dus mogelijkheden om hun verstand steeds beter te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het niet gooien op meer verstand.
Als je ouder wordt, heb je meer levenservaring, dit klinkt ook wat vriendelijker :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsheid komt met de jaren, zegt men en niet voor niets. Hoe ouder je wordt, hoe meer informatie je krijgt. Met die informatie ga je weer nadenken, combineren, andere info herinneren en zo heb je in je hersenen als het ware een netwerk. Hoe meer patronen in de hersens gemaakt worden hoe sneller je ze herkent. Het gaat om de onmiddelijke activering vanhet juiste denkpatroon, waardoor de oudere manager bijv. direct voelt;"hier gaat iets mis",en direct de juiste oplossing te voorschijn tovert. Het wordt intuitie genoemd of wijsheid. Hoe meer patronen in het brein, hoe wijzer de kop. Door niet "lui"te worden, dus nieuwsgierig te blijven, geheugen aan te spreken bijv. geheugenspelletjes, kortom je hersenen te blijven stimuleren, kun je ze langer "jong" houden en loop je minder risico vroeg te dementeren.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV helpt ook goed.
amc
14 jaar geleden
Ja, het zet je aan het denken...
Ik denk niet, dat je meer verstand hebt, als je ouder wordt - ik denk eerder, dat de stem van je verstand wat duidelijker spreekt, en zich niet meer het zwijgen op laat leggen door dingen als gevoel, enthousiastme, verliefdheid en andere dingen die je eerder in verwarring brachtten, of die je dingen lieten doen zonder ook maar een seconde te luisteren naar die stem van verstand.

Als je vaak genoeg op de blaren van je impulsiviteit hebt moeten bedenken, dat het welliswaar gewéldig is geweest, maar niet zo erg verstandig, en je hebt je een paar keer met behulp van opheisen aan je schoenveters weer overeind getrokken om weer dóór te gaan, word je wijzer, milder, verdraagzamer, en ja - verstandiger....

Maar je hebt niet meer verstand. Je neemt iets meer afstand, iets meer tijd, om beslissingen te nemen, om de evt. konsekwenties te overzien. Al ben je van binnen nog precies zo impulsief en spontaan als altijd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstand komt met de jaren...

Luister maar hoe deze songtekst luistert, van Bonnie St. Claire:

Als kind kreeg ik vroeger
Vaak van mijn moeder
De allerbeste raad
Bij ieder probleempje
Zag ze meteen: Was het echt of kattenkwaad
En als ik dan weer eens wat doms had gedaan
Zei ze heel lief: 'Trek het jou toch niet aan! '

Want het verstand komt met de jaren
Doe toch niet zo eigenwijs
Je verliest je wilde haren
Want die worden later grijs

Ja, het verstand komt met de jaren
Soms wat langzaam
Soms ook snel
Oh, m'n moeder die schat
Had niet altijd gelijk
Maar verstandig was ze wel

Wat later toen kwamen mijn vrienden samen
Bij ons thuis over de vloer
Je wil niks verliezen
De beste te kiezen
Dat was 'n hele toer
Dan werd ik verliefd of ik liet hem juist gaan
M'n moeder zei steeds: 'Trek het jou toch niet aan! '

Ja, het verstand komt met de jaren
Soms wat langzaam
Soms ook snel
Oh, m'n moeder die schat
Had niet altijd gelijk
Maar verstandig was ze wel

Nu zijn de rollen veranderd
Nu geef ik zelf goede raad
Want ik weet toch al jaren
Veel te goed hoe het gaat

Ja, het verstand komt met de jaren
Soms wat langzaam
Soms ook snel
Oh, m'n moeder die schat
Had niet altijd gelijk
Maar verstandig was ze wel
Ja, m'n moeder die schat
Had niet altijd gelijk
Maar verstandig was ze wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das Alter schützt vor Torheit nicht

Da's andere koek.

Toegevoegd na 10 minuten:
In NL: Hoe ouder hoe gekker,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd er zijn sommige kinderen slimmer dan volwassene waarna ze hele domme dingen gaan doen. Maar het is wel gebruikelijk dat mensen meer weten als ze ouder worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levenservaring maakt je verstandiger als je ouder wordt.Je kunt daarom beter gevolgen van situaties overzien.Als je kind bent, ben inpulsiever en realtiveer je nog niet zo verstandig als je ouder bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben of krijgen niet meer verstand naarmate ze ouder worden, ze worden verstandiger. En daar zit een heel verschil tussen.
Verstandig betekent o.a. oordeelkundig, en dat is waar het om gaat. Jezelf ergens een oordeel over kunnen vormen.
Als je ouder bent heb je meer inzichten die je kunt gebruiken bij het vormen van een oordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verstand groeit terwijl de hersenen ouder worden.
De Amerikaans/Letse hersenspecialist Goldberg heeft ontdekt dat het als volgt gaat: als je ouder wordt doe je meer met je linker hersenhelft. Daar hebben we gedurende ons leven steeds meer patronen en schema’s
opgeslagen die ons in ons leven hebben geholpen. Dankzij dit repertoire kunnen we als oudere nieuwe problemen vlotter de baas worden dan jongeren. We ‘groeien in wijsheid’ heet het. Zo compenseren we andere problemen: geheugenverlies en concentratieverlies. Oude knarren als politici als Breznjev, Jeltsin, Roosevelt en Stalin hebben dat laten zien. Hij is verder overtuigd dat oefenen veroudering kan tegengaan, dat is werken aan ‘Breinfitness’.
Trouw 13-9-07 Pleidooi voor breinfitness.