Moet je bij een psychiater echt op een sofa gaan liggen...?

... of is dat alleen in cartoons het geval?
Het lijkt me namelijk de persoon op de sofa zo'n onbehaaglijk onderdanig gevoel geven in deze positie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Tegenwoordig zit je gewoon aan een tafel of met twee stoelen vlak bij elkaar maar schuin. (Niet recht tegen over elkaar).

In iedergeval is in de meeste gevallen de sofa erg ouderwets. Vaak lig je /zit je ook niet maar doe je ook samen bepaalde activiteiten. Het is niet alleen maar praten.

sommigen gebruiken de sofa nog wel omdat voor sommige mensen het prettiger is als ze liggen. (rustige houding.. niet de psychiater hoeven aankijken.. wat ook weer 't nadeel heeft dat je makkelijker een leugentje vertelt omdat de psychiater je niet in de ogen aan kan kijken).

Dus het kan nog wel, maar de kans is klein. Daarnaast.. mag je zelf wel bepalen of je zit, of ligt ..of staat! ;)

Toegevoegd na 9 uur:
N.a.v. een reactie, toch maar even extra uitleg over wat ik bedoel met 'niet recht tegenover elkaar'.

Dit werd voor veel clienten als onprettig ervaren omdat je eigenlijk maar één kant op kunt kijken en dat is recht naar de psychiater/psycholoog. dit kan voor clienten , vooral in het begin erg ongemakkelijk zijn. Omdat het vertrouwen eerst moet worden opgebouwd. Daarom wordt standaard aangeleerd (aan beginnende psychologen/psychiaters/MWD’ers/SPH’ers: Om de stoelen in een hoek van 90 graden te zetten.

Zo kun je ook nog makkelijk een andere kant opkijken, zonder dat de client het gevoel van zichzelf krijgt dat het vragen of opmerkingen of blikken ontwijkt.

Uiteraard hangt het van het soort gesprek en doel van het gesprek af, hoe je de stoelen neerzet. Als je echt wil doordringen tot iemand en het vertrouwen zit van beide kanten goed, dan kun je beter tegenover elkaar gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee hoor je kan ook gewoon op de sofa gaan zitten, maar het liggen als dat al kan omdat er een sofa is, zal te maken hebben dat het lijf in een rust toestand komt, waardoor je rustiger bent! En beter kunt praten over emoties en dergelijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me nogal uit de tijd die sofa. Ik denk dat de moderne psychiater vooral zijn client op zijn gemak wil stellen, dusgewoon een makkelijke stoel heeft staan. (evenueel een krukje zoekt als client daar liever op zit
13 jaar geleden
Het hangt van de band met je psychiater af, maar ik zou het de eerste keer dat ik daar was niet doen en ook later niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De psychiaters die a la Freud werkten (ze zijn er steeds minder), lieten mensen op een sofa liggen, zodat ze gemakkelijk in hun binnenste konden graven. De psychiater stelde een vraag, en bleef verder buiten zicht.
Bedoeling was dat de patient zichzelf leerde kennen, en daar beter van werd.
Dit leidde tot eindeloze (dure) sessies.
De huidige psychiaters, voorzover ze met gespreksbejegening werken, soms is het een combinatie van gesprekken en medicijnen, zitten gewoon tegenover je en kijken je al of niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in de jaren 60 van de vorige eeuw bij de psychiater gelopen,maar hij had er niet eens één. Misschien was het toen nog niet in de mode,of was zijn budget niet toereikend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is alleen zo bij therapeuten die werken volgens de psychoanalyse van Freud en/of Jung. Die bestaan nog wel, maar het zijn er nog maar een handjevol.

Toevallig las ik laatst nog een artikeltje over een voornemen van zorgverzekeraars om psychoanalyse niet langer te vergoeden, omdat het bewijs dat de methode ook echt werkt nogal te wensen overlaat.

Onderdeel van de methode is dat de patient op een sofa zit, en de psychoanalyticus áchter zijn hoofd zit, dus uit het zicht. Dat onderdanige gevoel dat je je voorstelt, klopt ook wel: de patient wordt geacht de analyse van zijn onderbewustzijn en de oplossingen van de therapeut kritiekloos te accepteren.

In de bron vind je wat achtergroninformatie over psychoanalyse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft niet op een sofa te liggen, want je gaat eerst altijd even praten en natuurlijk hoef je niet liggend te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die tijd is voorbij. Liggend praten gaat overigens prima. Je bent dan de controle over je zelf een beetje kwijt. Geliefden hebben niet voor niets de beste gesprekken in bed.