Is het iets psychologisch, dat ik op een dag zonder verplichtingen, minder moeilte heb met het wakker worden?

Ik hoor van meer mensen dat ze hetzelfde "probleem" hebben. Het makkelijk verderslapen nadat de wekker is gegaan, maar in het weekend heel vroeg al klaarwakker zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucky you! =)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hetzelfde. Waneer ik bv moet werken ben ik niet uit bed te branden maar waneer ik er niet uit hoef ben ik vroeg uit de veren. Dan wordt ik wakker met de gedachte dat ik lekker ga genieten en ben dan zo blij dat ik er vaak niet meer van kan slapen. Dat ik dan wat brak ben neem ik dan voot lief. Slaap ik echter slecht zoals vaak door de week dan is dat brak zijn ineens heel anders. Vaak lig ik dan te woelen uit ellende dat t wekkertje bijna afgaat en kom er dan geroken uit. Heel irritant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het andersom. Als ik een goede reden heb om op te staan, is het geen probleem. Kan ik nog lekker blijven liggen, dan doe ik dat graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen we eens een keer niet met een groepsreis gingen en we (langslapers) op onze eigen tijdstippen konden vertrekken, bleken we zelfs eerder te vertrekken dan een groepsreis die dezelfde tour deed.

Het beste antwoord

Ja, de kans is heel groot, dat het "tussen je oren" zit. Je krijgt ook altijd een belastingaanslag in een maand als je net weinig geld hebt, de brug gaat ook altijd open als je haast hebt, en het gaat ook altijd net regenen als je je paraplu bent vergeten.

We zijn geneigd, zaken die afwijken van het normale patroon veel beter te onthouden, of er veel meer aandacht aan te besteden, dan wanneer alles naar wens verloopt. Het kan dus best zo zijn, dat je vaak prima doorslaapt als je vrij bent in het weekend, en ook goed uitgerust opstaat als je moet werken. Alleen valt dat niet op, en je onthoudt het ook niet.

Er is ook nog wel een verklaring voor te vinden. Als je 's zondagsmorgens vroeg wakker wordt, en het is al eens vaker gebeurd dat je dan niet meer verder kon slapen, denk je al snel dat het dan nu ook weer niet zal lukken. Dat geeft enige irritatie, en werkt averechts. Het wordt dan een soort self-fulfilling prophecy; je gaat er al vanuit dat je niet verder kunt slapen, en daarom slaap je ook niet verder.

Je komt dan in een cirkeltje terecht, en als je kans ziet om dat te doorbreken, b.v. door het een beetje laconiek op te nemen, heb je een prima kans, dat je voortaan op zondag ook lekker doorslaapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, verdient een plusje. =)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdient 10 extra puntjes. =)

Andere antwoorden (1)

Dat effect zit verpakt in dwang en/of verplichting.
Het is in feite een innerlijk verzet en je zet jezelf dan"uit"
als je de kans krijgt.

Is de dwang weg, dan blijft het innerlijk verzet achterwege en de energie die normaal gesproken opgaat aan stress komt dan vrij.

Je voelt je dan vrolijker en energieker.
Stess is dus een energievreter.

Het helpt mij op te pogen de dingen met plezier te willen doen, het gaat dan beter.

Als je geen "zin "hebt , moet je zin maken.

Dat hoorde ik nogal eens.

Ik had het echter verkeerd begrepen!

Als je geen zin hebt en je poogt een positieve opstelling tav het uit te voeren werk te krijgen (je maakt dus zin)
dan gaat het werk gemakkelijker en beter omdat je het doen MAG. Je jaagt je dan niet in de stress, blijft dichter bij jezelf en dan is hetgeen wat je doet niet meer vervelend.

het vergt wat oefening maar bij mij werkt het goed.

Zo pas je psychologie toe op het probleem van je vraag en heb je minder last van het psychisch effect wat je op een werkdag ervaart.