Kan je via een hersenscan zien of je bijv. ADHD of schizofrenie of borderline hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Nee dit kan (nog) niet.
Maar de wetenschap staat niet stil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onlangs heb ik mee gewerkt aan een onderzoek waarna ze dus idd op zoek zijn naar bewijzen. Ik heb begrepen dat de resultaten hoopgevend zijn. Vooralsnog is daar nog meer onderzoek voor nodig. Ze hebben toen de verwachting uitgesproken dat de resultaten over 3 jaar gepubliceerd kunnen worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men kan dit nog niet zien op een hersenscan. A.d.h.v. ''symptomen'' beslist men of iemand bijvoorbeeld ADHD heeft. Dit is net zoals iemand met autisme... Ziet men meestal ook pas na lange tijd want men kan het niet wetenschappelijk bewijzen, orthopedagogen, psychologen, ... zullen dit meestal als laatste vaststellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan nog niet, wel kan er via een fmri (functie scan) worden gekeken welke gebieden van je hersenen actief zijn bij bepaalde opdrachten dit wordt steeds vergeleken met andere (controle) groepen...om de verschillen en overeenkomsten te vinden...door deze bevindingen naast elkaar te leggen..wordt er gekeken of het onderzochte (adhd ed) ook vast is te stellen mbv een hersenscan/fmri (is heel wat ingewikkelder natuurlijk dan hoe ik het hier schrijf) Zo zou er wel voorzichtig iets gezegd kunnen worden nav een fmri over de aanwezigheid van dyslexie...een fmri is echter een zeer duur middel om dyslexie vast te stellen ... Maar wie weet zal dat uiteindelijk ook beter inzetbaar worden.