Waarom is gevat zijn, voor sommige mensen irritant?

We komen het allemaal wel eens tegen, je geeft een gevat antwoord of reactie, sommige liggen bijna blauw van het lachen terwijl andere geërgerd weg lopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt me ook af dat mensen die vaak gevatte opmerkingen proberen te maken het schandalig vinden als een ander het doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag Ed plusje

Het beste antwoord

Mensen die gevat zijn, zijn dit vaak regelmatig. Hierdoor hebben ze regelmatig de aandacht.
Degenen die hier niet mee om kunnen gaan zijn meestal degenen die zelf graag de aandacht hadden willen hebben, maar net niet op het juiste moment de juiste toon weten te vatten.
Daarom gaat het ook vaak om jaloezie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat ze niet weten wat ze moeten zeggen, ze staan met hun mond vol tijden.

Of ze zijn jaloers dat ze niet met zulke slimme goeie reactie's kunnen komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
het is tanden ipv tijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ze hebben waarschijnlijk het gevoel in de maling gehouden te worden en/of voelen zich niet serieus genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel mensen zonder humor... Of met een ander soort humor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad ik ben zelf ook graag als het even kan van het bijdehande, maar er zijn mensen bij wie je voorzichtig moet zijn of ze gaaan je woorden uit verband halen en er iets negatiefs van maken !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze zich de mindere gaan voelen en niet adrem kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het ligt ook vaak op welk moment je het zegt.
Sommige mensen die moeten eerst goed wakker zijn voor ze zo,n gevat antwoord begrijpen.
Andere zijn niet zo snel van begrip.
Ga je langer met elkaar om ,dan snappen ze het sneller.
Weer andere voelen zich misschien gekwetst om dat ,een normaal iemand die weinig geleerd heeft toch zulke goede gevatte antwoorden kan geven.
Terwijl ze er weinig voor hoeven doen,het schiet er vaak zo uit.
Ik mag zoiets wel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was je maar moderator, Eef!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens+1
Ja, dat is het risico van het vak. Wie grappen maakt kan verkeerd begrepen worden. Het is niet te vermijden. Maar durf ook eens naar jezelf te kijken, sommige grappen zijn wel heel gemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan gebeuren!
+1
Gevat kan natuurlijk leuk zijn. Maar ik kan me voorstellen dat er ook grenzen aan het 'gevat zijn' zijn. Als je telkens weer 'op de hak' wordt genomen kan het op een gegeven moment voor de persoon in kwestie irritaties opleveren. Dan heb je nog een categorie personen die hier perfect op kunnen anticiperen en kan je er op wachten dat iemand uit zijn/haar dak gaat. Gevat is soms leuk maar moet niet ontaarden in pesten of treiteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+1
Dan is het hun soort humor niet. Overigens: met gevat zijn moet het niet gaan omdat je zelf leuke dingen zegt en je lachers op je hand krijgt. Maar als je iets leuks wilt zeggen mag het bijdragen aan de sfeer in het gezelschap op dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat gevat zijn soms kwetsend is voor andere groepen mensen.
Echte milde humor kwetst niet, en maakt moeilijke momenten makkelijk. benadeeld niet, en helpt ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets verteld waar je zelf nog mee bezig bent in je hoofd, waar nog emotie en/of gevoel aan vast kleeft, wil je via het vertellen verder komen met het oplossen (deze mensen vertellen voor zichzelf niet voor de ander).
Mensen die het horen en erdoor geraakt worden en er over willen nadenken raken op dezelfde manier verbonden.

Mensen die gevatte opmerkingen maken zijn op een andere manier met het onderwerp/gesprek verbonden (losser, luchtiger,horen naast wat er bedoeld wordt ook wat er letterlijk gezegd wordt, zijn meer op elkaar gericht) ze kunnen door de opmerking en het eventuele gelach van anderen het denkproces van de bovenstaande groepen dusdanig verstoren dat deze geïrriteerd raken (zeker als er ook nog emoties aan het onderwerp hangen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen reageren ongunstig op een gevat antwoord, omdat dat dan meestal hun vraag niet oplost.
Ze kunnen zo gefixeerd zijn op de oplossing, dat een verstoring van hun serieus zijn ze als het ware wakker schrikt en ze dan een soort ochtendhumeurtje hebben.
Het hoeft met afgunst of gebrek aan gevoel voor humor
op zich niets te maken hebben.
Sommige mensen bijten zich vast in een probleem en zijn verstoord als anderen dat even niet in de gaten hebben.
Je zou het misschien wat autistisch gedrag kunnen noemen en mogelijk kan de betreffende persoon daar dan ook last van hebben.
Omdat ze er dan eigenlijk niets aan kunnen doen (het is niet verwijtbaar)kun je er het beste maar wat rekening mee houden. Via verdere waarneming zie je dan wel of er sprake was van een bad mood of dat de persoon in kwestie op dat punt weinig gevoel voor humor heeft.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat als sommige mensen een mop vertellen (of een gevat antwoord geven) ik af en toe ook even niet in de gaten heb waar het over gaat of zelfs wat de humorfactor is. Dit komt oa. voor als ik antwoorden voor GV schrijf.
Ik put dan uit mijn kennis en poog dat zorgvuldig te doen.
Komt een ander dan met een gevatte opmerking, dan moet ik van interne processen overschakelen op externe gebeurtenissen en dat duurt doorgaans enige seconden , of bij een aangrijpende vraag enige minuten.
Dat leidt er toe dat mijn antwoorden wat meer humor zouden mogen bevatten, daar werk ik echter aan.
Sommige mensen hebben een wat tragere moodswing of haast geen en kunnen anderen dan ook vaak niet volgen.
Vrijwel nooit (schat ik) is het jaloezie, daar heb je een zekere gevatheid voor nodig (jaloezie vergt immers ook veel fantasie en inbeelding) die de mensen die hier beschreven worden juist wat missen.
Tja ED , geen mens is hetzelfde, maar dat weet jij ook als geen ander, denk ik.
Het allerlastigst is, als er een mop vertelt in een groep en je bent de enige die hem niet snapt of er de humor niet van inziet (zoals ik heb met racistisch getinte humor).
Je ligt dan even buiten de groep.
Maar als mensen sick jokes vertellen, wil je dan op dat moment wel bij die groep horen?......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is gevat op een gegeven moment. Vaak is gevat voor de hand liggend en als je dat van tevoren inziet is het irritant. Mede is het irritant als het een normaal gesprek in de weg staat. Maar dat is een kwestie van serieus doorzetten.