wanneer wordt iemand ontoerekeningsvatbaar verklaard?

bijvoorbeeld bij Breivik, wordt hij door verschillende psychiaters onderzocht, en ze komen met verschillende verklaringen, de een zegt wel dat hij ontoerekeningsvatbaar is, de ander niet. zijn hier richtlijnen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De DSM geeft veel richtlijnen voor het diagnostiseren van bepaalde psychische aandoeningen.
En een geestelijke stoornis op het moment van delict kan zorgen voor een ontoerekeningsvatbaarheid.
De moeilijkheid zit hem er nu ook in dat de concrete feiten en gedragingen van Breivik goed moeten worden geanalyseerd, en of deze eventueel wijzen op een stoornis.

Grensgevallen kunnen liggen tussen de uitvoering van een slechte kwaadaardige ideologie (niet ontoerekeningsvatbaar) en bijvoorbeeld paranoia (achtervolgingswaanzin etc).

Wanneer heb je nog controle over je daden en voer je met je volle verstand de daad uit (je had de daad op dat moment ook niet kunnen doen). En wanneer was je het overzicht van je gedachtes en handelingen kwijt en ben je totaal overgeleverd aan je gedachten.

Ik heb nog een artikel bijgevoegd waar ook nog wordt gespeculeerd over de toestand van Breivik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn ongetwijfeld richtlijnen of wetenschappelijke standaarden voor, maar de menselijke persoonlijkheid is enorm complex. Bovendien is Breivik duidelijk een uitzonderlijk geval die niet in een hokje past, en hij werkt niet mee met het onderzoek.