Waarom is psychoanalyse waardevol ? Waarom hebben patienten er baat bij ?

Helpt het echt ( bij psychologische problemen , depressie etc ? ) Hoe weet je dat het niet meer problemen oproept dan dat het oplost ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je pas als je het test!
Maar kijk uit!
Je bent al zo goed op weg!

Het beste antwoord

Uitleg: "vorm van psychotherapie gebaseerd op een intensief en langdurig contact tussen de cliënt en de psychotherapeut waarbij de therapeut de vrije associaties van de cliënt interpreteert en verbanden legt tussen huidige psychische problemen en het verleden van de cliënt; uitgangspunt is dat ervaringen uit het verleden onbewust een rol spelen" (bron: http://www.encyclo.nl/zoek.php)

Om te beginnen wil ik stellen dat 'langdurig contact', zoals boven omschreven, m.i. zeker niet noodzakelijk is. Waar de huidige 'zorg' aan voorbij gaat en voorop zou moeten stellen, is dat de 'patiënt' weer zijn levensvreugde terug krijgt en niet onnodig blijven doorspitten tot dat eindelijk één onderwerp tot op de bodem is uitgespit en doorgewerkt. En wat met die andere onverwerkte 'onderdelen'?

Elk mens heeft (onbewuste) driften en handelingen, al dan niet veroorzaakt door een opgedaan trauma. Hijzelf, en deze 'trauma's vormen een totaal. Dit taal is zijn uitingsvorm naar de buitenwereld. Wanneer hij hiermee problemen ervaart, geen levensgeluk ervaart, gaat hij in therapie om dit levensgeluk weer te ervaren.

Jij, de patiënt, kan zelf goed bepalen wanneer jij je levensgeluk weer terug hebt en de wereld weer, maar vooral jezelf, kan ervaren zoals jij dit prettig vind. Accepteer hulp maar 'Luister' naar jezelf.

Toegevoegd na 2 minuten:
3e alinea, 3e zin: taal m/z totaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzettend bedankt Berth. Ik had een vriendin , zij was psychoanalyste , zij heeft mij een beetje aan het denken gezet.
Maar waarom moet alles doorgespit worden want op die manier leg je steeds meer wortels bloot , die weer worteleinden hebben. Steeds verder "dwaal " je in het verleden .
Liever richt ik me op de toekomst. En wat voor een toekomst. Ik denk dat het levensgeluk juist sterker te proeven is door de bewustwording. Dat er meer is , dat je ook een heleboel dingen bespaard zijn gebleven. Dat mensen van je houden. Dat er veel moois is te vinden , in mijzelf, maar ook in de omgang met anderen. Daarom ben ik heel blij met je antwoord. Ook de anderen die hun best hebben gedaan bedankt.

Andere antwoorden (4)

Omdat je dan realiseerd hoe je eigenlijks jezelf vertoond in de maatschappij en wat voor schade je jezelf aanricht. Dit heeft mij toen ooit wel geraakt en ben daardoor uit de put geklomen. Maar dat zal natuurlijk per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychoanalyse is onderdeel van een diagnostische fase. Dat wil zeggen dat er (als daar behoefte aan is of noodzaak toe is) behandeling op volgt.
De uitslag van en uitleg bij de analyse kan helpen het zelf-/ziekte-inzicht te verbeteren. Meestal is dat voorwaarde om te slagen in behandeling.
Maar patienten hebben pas echt baat bij een goede behandeling, die aansluit bij de diagnose (en de wensen van de patient en zo mogelijk meer eisen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit hem vooral in de intensieve aandacht die mensen krijgen. De theorie zelf klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je toevoeging is ook vaak de angst dat men de psyche vaak over slaat. De angst dat er meer zit, dat je er geen controle meer over zult hebben.
Deze angst is vaak de grondslag dat met de psyche overslaat. Maar overslaan betekend ook dat met het blijft volstouwen omdat men het niet probeert op te lossen. Soms is de emmer vol, en ontstaan er psychische en lichamelijke problemen.

In mijn optiek zul je altijd aan de slag moeten gaan met de psyche, hier ligt voor het merendeel de oplossingen. Ja ook het overige opgeslagen troep kom je tegen, en misschien wel eerst voordat de kern wordt geraakt.
Maar als je verlost wil worden van je ongemakken, dan zul je eraan moeten geloven, anders komt het altijd een keertje terug.

De mens is heel sterk. De ene is sterker als een ander. Daardoor is het niet te voorspellen wanneer een breekpunt wordt bereikt.