Kan lesbisch zijn te maken hebben met het gebrek aan aandacht van je vader in je beginjaren?

Ik had ergens iets gelezen over de "seksuele ontdekkingstocht" die kinderen rond hun derde levensjaar meemaken, en dat meisjes dat bij hun vader testen. Stel dat je dat niet bij je vader hebt kunnen doen omdat deze niet aanwezig was, of, daar niet mee om kon gaan. Heeft dat invloed op je seksuele geaardheid?

Toegevoegd na 20 minuten:
Als de vader afwezig is, en een moeder wel, is het dan niet logisch dat meisjes dit dan bij hun moeder gaan "ontdekken"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat slaat echt helemaal nergens op volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt wel heel Freudiaans dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad...
Ritsuka
12 jaar geleden
seksuele ontdekkingstocht, 3 jaar oud, bij je vader? dit klinkt wel heel fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zo is het dus niet bedoeld. Dochters willen met papa trouwen, papa is de beste, "ik wil bij papa zitten" etc. Vaders geven daar meestal wel een grens in, dus echt "seksueel" hoort het niet te zijn.

Het beste antwoord

Wat een stellige antwoorden.
Er was een (toonaangevende!) denktrend in de 70er & 80er jaren die zei dat sexuele geaardheid vooral gebaseerd was op nurture (opvoeding, omgeving). In de jaren 90 is er met alles (dus ook met dit onderwerp) een omslag gekomen, en sinds een jaar of 10 gelooft iedereen opeens weer dat het vooral nature is, biologische facroren. Het hele hersenonderzoek is hot, dus ook in dit geval vind je overal onderzoekjes die aantonen (?) dat het gaat om je hersenen. Over 10 jaar geliven we weer iets anders. Kortom: er zijn geen bewijzen voor of tegen je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

lesbisch zijn komt voort uit je hersens en heeft niets met je opvoeding, omgeving of wat dan ook te maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk maar eens op deze site.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Homoseksualiteit#Ontstaan_van_homoseksualiteit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Je sexuele geaardheid heeft niet te maken met hoe je opgegroeit bent. Hooguit worden mensen die bi-sexuele gevoelens hebben meer of minder gestimuleerd om beide kanten te onderzoeken. De gevoelens die j hebt zijn echter niet door opvoeding bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Homosexualiteit is een aangeboren voorkeur.

Maar laten we er vanuit gaan dat dit een bestaande theorie is, als een meisje aandacht tekort heeft gehad van haar vader, dan is het toch aannemelijker dat ze later op zoek gaat naar een man die ze enigzins wil zien als vaderfiguur en niet op zoek naar iemand van hetzelfde geslacht?

Zover ik kan inschatten is het een onzin-theorie wat je hebt gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook stiekem mijn eigen theorie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, voor de eerlijkheid krijg je van mij een +
Dit kan ik waarderen. :-) (ik maak er wel een goeie vraag van, jij een punt extra)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, bedankt :) Jouw theorie klinkt eigenlijk wel heel aannemelijk ja, thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Ik vind het n interessante vraag, maar ik denk niet dat seksuele geaardheid hierdoor beinvloed wordt. Minder ingrijpend gedacht zou het misschien wel invloed kunnen hebben op sexe-specifiek gedrag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus hoe iemand zich verschillend naar mannen of vrouwen gedraagt bedoel je? Of de eigen identiteit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik het schreef had ik er n bepaald idee bij. Maar nu jij er op doorvraagt is dat zo helder niet meer...
Ik zou het nu zo omschrijven: als je als meisje je vader nodig hebt op je ontdekkingstocht en die vader is er niet, heeft dat invloed op die ontdekkingstocht. Plots schiet me nu te binnen dat het voor kinderen op die leeftijd ook wel eens "een belangrijke opvoeder" kan zijn die ze dan onbewust gebruiken. Het begrip vader moet je in dit verband breder zien. Het kan ook een oom, opa, buurman zijn, die regelmatig in de buurt is en het rolmodel voor "de man" is voor het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha! Klinkt logisch, thanks!
Homosexualiteit is een "afwijking" in het lichaam. Waarmee ik niet wil zeggen dat zij abnormaal zijn. Maar puur genetisch is er een afwijking. Ik weet dat heel veel mensen dit bestrijden, maar je hebt ook mensen die zgn geboren zijn in een verkeerd lichaam. Als jongen worden geboren maar zich als meisje voelen. Al deze aspecten hebben niets te maken met sexuele voorkeur maar een foutje in je genen.