Als je met schizofrenie de meerdere-persoonlijkheidstoornis (MPS) bedoelt of dat iemand aan psychoses lijdt, kan het zijn dat de persoon (en) dit zelf niet weet(en).
Echte psychoses zijn niet van echt te onderscheiden en -als blijkt dat je zo een psychose doorgemaakt hebt- zeer beangstigend, je twijfelt dan heel erg aan alle wat/wie je zelf bent, als je er achter komt dat je de ze psychose hebt doorgemaakt.
Door een onjuiste combinatie van voorgeschreven medicatie heb ik dat ongenoegen eens aan den lijve ondervonden, ik kon alleen aan de inhoud van het gebeuren afleiden dat bepaalde zaken niet klopten maar dacht dat ik mijzelf daarin vergistte.
Omdat ik naderhand met hulp goed kon reconstrueren heb ik kunnen concluderen dat er sprake geweest was van een psychose, wat mij mentaal zeer aangegrepen heeft.
Ik ging ook aan dingen twijfelen waarbij dat niet gerechtvaardigd was en het heeft best moeite gekost om
mijn balans weer te hervinden.
Dus kan het heel goed zijn dat mensen die een psychose doormaken , zich dat zelf niet bewust zijn.
Dat daaruit hachelijke situatie kunnen voortvloeien hoeft geen betoog.
Het is dan ook zeer belangrijk om bij (het vermoeden van) psychoses en MPS professionele hulp in te schakelen.
Mede daarom ben ik een sterk tegenstander van stoffen (drugs) of situaties(hypnose) die aangrijpen op de werkelijkheidsbeleving van de mens.
Ik weet dat de vreemde gebeurtenissen van dit moment
voor geestelijk stabiele mensen al lastig is, de waan van de dag speelt ons soms al parten genoeg en op Prinsjesdag is weinig wat het lijkt.
Dus sommige mensen weten niet dat ze schizofreen zijn en voor de rest zou ik zeggen , geloof niet alles wat je meent te horen en te zien en laat je niet meesleuren in massahysterie maar gebruik je (gezonde) verstand en
probeer zaken van meerdere kanten te bekijken, dat helpt
je om zekerder in het leven te staan, ga -vooral bij belangrijke zaken en beslissingen - niet af op een informatiebron maar toets zaken, dan valt ook (zelf) bedrog vaak wel door de mand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het hangt van de mate van de ziekte af. Er zijn mensen die een lichte vorm van schizofrenie hebben en er zich bewust van zijn dat als zij zich niet houden aan hun strakke patroon van medicatie dat ze dan 'overmand' kunnen raken door stemmen of wanen.

Soms hebben mensen een hele periode last van psychoses, en dan weer een tijd niet. Anderen zijn alleen maar 'in de waan'.

Bovenstaande omdat ik vroeger een schizofrene kennis had.
Op de onderstaande link staat heel helder (what's in a word...) uitgelegd wat je kan verwachten, wat het verloop is, en wat er aan gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige wel, anderen niet. Het hangt er van af hoe de persoon zich ontwikkeld heeft voor hij schizofrenie kreeg, zijn opleiding en intelligentie, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra de diagnose is vast gesteld, kan het nog jaren duren voordat men het "weet". Dit heeft niet met de ziekte te maken maar met het accepteren ervan. Want mensen die schizofreen zijn of een psychose stoornis hebben zijn ontzettend intelligente slimme mensen. Ze zijn vaak ook hoogbegaafd. Dus als ze uit de ontkenningsfase zijn en het accepteren dat ze anders zijn dan weten ze dat zeker wel.
Ik heb zelf o.a. ook een psychose stoornis NAO, en heb een cursus gevolgd met een groep mensen die schizofreen waren of psychotisch