Is een onderzoek met ingehuurde mensen wel betrouwbaar?

Op onze universiteit krijgen studenten geld om mee te doen aan onderzoeken, volgens mij trek je dan een bepaalde groep aan die zo gek is het voor het geld te doen en krijg je geen evenwichtige verdeling van verschillende personen in je onderzoek; of zie ik dat verkeer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In een goed wetenschappelijk onderzoek stel je van tevoren vast hoe je onderzoeksgroep eruit moet zien, en welke variabelen mogelijk van invloed zijn op je resultaten.

Bijv. sekse, sociaal-economische status, leeftijdfase, schoolopleiding, lijdend aan bepaalde ziekte, aantal proefpersonen, intelligentie etc. Dit wordt meestal gescreend met vragen of testjes.

Neem je een onderzoek alleen af onder studenten, dan weet je dat je in de conclusie alleen iets mag zeggen over mensen in die fase. Onderzoek dat bij alleen mannen is gedaan hoeft niets te zeggen over vrouwen. Als je onderzoeksgroep uit alleen 'witte' Nederlanders bestaat, zegt het waarschijnlijk weinig over allochtonen.
Je moet dus van tevoren weten wat je resultaat mogelijk zal beïnvloeden. Zo zou men dus ook moeten kijken of er bezwaar is tegen het gebruik van geld als motivator. Ik kan me voorstellen dat dat bij de ene vraag minder belangrijk is dan bij de andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

licht er denk ik aan waar de onderzoek over gaat : als het over geld gaat tja,... dan klopt het niet echt
gaat het over bijv. jeugd dan zou dat niet echt uit maken
...denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwillig zullen ze weinig mensen krijgen die willen mee doen aan een onderzoek, vandaar dat ze een vergoeding krijgen aangeboden. Misschien is het doelgroep juist wel jongeren die studeren, dus wie kunnen dit beter beoordelen dan hen die ook nog een goede universitaire opleiding doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem toch aan dat ze niet zomaar klakkeloos mensen van straat plukken om mee te doen aan een onderzoek. Ik doe zelf ook vaak mee aan dit soort onderzoeken, maar krijg dan eerst een vragenlijst om te bepalen of het onderzoek wel bij mij past.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval toch wel, daarom was ik dus wel verbaasd...