Is hoogintelligentie en hoogbegaafdheid een taboe in nederland?

Waarom vinden hoogbegaafden het lastig om over hen intelligentie te praten en waarom voelen mensen zich geïntimideerd als de ander hoogbegaafd of hoog intelligent blijkt te zijn.

In Amerika vinden ze het meestal geweldig als iemand een genie is of wat wonderbaarlijks kan.

Is dat in nederland anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je positieve dingen van jezelf benadrukt word je in Nederland gezien als een opschepper. In Amerika is het meer gebruikelijk om positief over jezelf te praten. Alhoewel dat daar ook wel meevalt. Het is daar gebruikelijk om anderen te complimenteren over vanalles en nog wat en te benadrukken hoe geweldig je alles vindt. Maar het is niet echt, het is gewoon beleefd, net als je hier iemand vriendelijk gedag zegt.

Het praten over intelligentie is net het zelfde als praten over schoonheid of over hoe rijk of arm je ouders zijn. Je hebt er niks voor gedaan en je zult moeten roeien met de riemen die je hebt. Het benadrukken van het feit dat je extra bedeeld bent met intelligentie of schoonheid of geld is voor anderen vervelend om te horen. Het lijkt of je aan het vergelijken bent, alsof je anderen neerhaalt.

Ik heb een vriendin die 3 hoogbegaafde kinderen heeft en we praten daar vaker over. Dan gaat het meestal over de problemen die dat veroorzaakt en de bijkomende sociale en emotionele problemen die de kinderen hebben. Ik benijd haar helemaal niet. Ik denk dat hoogbegaafdheid voor veel mensen, en zeker kinderen, meer een ziekte is, een handicap dan iets geweldigs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet met je "kop" boven het maaiveld uitsteken is niet voor niets een Nederlands spreekwoord.
We zijn van : 'doe maar gewoon, doe je al gek genoeg'
Ik heb ooit eens een vraag gesteld over de 6-jes cultuur hier in Nederland, wat zo'n beetje op hetzelfde neerkomt. Misschien heb je wat aan de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg mij hetzelfde af:
http://www.goeievraag.nl/vraag/angst-hoog-laag-iq.42691

Het is in Nederland inderdaad gedeeltelijk een taboe. Je mag vooral niet trots zijn op je talent, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch jammer als je gaat onderpresteren omdat je je talenten niet kan of durft te laten zien? Zou eigenlijk eerder denken dat zulke mensen juist gestimuleerd zouden moeten worden omdat ze complexe zaken konden oplossen en daardoor een bijdrage kunnen zijn voor bepaalde zaken.
Ja! Ik verberg het daarom ook al jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je hoog intelligent bent of hoogbegaafd moet je nooit van jezelf zeggen. Laat anderen dat maar bepalen. Praat wel zo dat anderen je begrijpen. In Amerika zijn sowieso veel zaken anders. Ze vinden je ook al geweldig al hebben ze je nog nooit gezien, bij wijze van sprelken. Zo zijn Amerikanen. Geef mij maar de Hollandse nuchterheid: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gemerkt dat ik door mijn inteligentie, mensen kan klempraten, vinden ze niet zo leuk.
Jaloezie zal ook wel een rol kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat in Nederland boven het maaiveld uitkomt wordt afgeschoten... In amerika is het een licence te get rich...

Daarom dat die hoogbegaafden hun begaafdheid willen verbloemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogintelligent betekent dat je op een intelligentietest hoog scoort, en dus bovengemiddeld slim bent.

Hoogbegaafd betekent dat je hoogintelligent bent, en daar ook nog iets mee doet, dus dat je niet alleen bovengemiddeld slim bent, maar ook bovengemiddeld presteert.

Beide kan net zo goed een probleem vormen als ondergemiddelde intelligentie. Voor minder intelligente kinderen zijn er allerlei mogelijkheden van bijles en remedial teaching tot speciaal onderwijs. Voor hoogbegaafde kinderen wordt er de laatste jaren steeds meer bedacht. Deze kinderen lopen vaak de kans zich op school te vervelen, en daardoor rottigheid uit te gaan halen, of ze hoeven nooit ergens moeite voor te doen en leren daarom niet hoe ze moeten studeren waardoor ze en dan later in de problemen komen.

Gelukkig is daar tegenwoordig in het onderwijs steeds meer aandacht voor in de vorm van extra uitdaging en extra lesstof.

Vroeger werd hoogbegaafd als iets goeds gezien, iets om jaloers op te zijn (vandaar ook veel reacties als "niet opscheppen" en "doe maar gewoon") Tegenwoordig wordt het vaak ook als een mogelijke bron van problemen gezien.

Maar ik geloof niet dat het een taboe is, hoewel ik iemand die mij komt vertellen dat hij hoogbegaafd is net zo vreemd vind als iemand die mij vertelt dat hij eigenlijk echt heel dom is.