Karel, dat is cultuurbepaald.
Het hangt samen met de reden WAAROM men liegt.

Liegen is in onze maatschappij een nogal slechte eigenschap die je populariteit niet echt ten goede komt. Het is zelfs, volgens onze christelijke normen en waarden, een zonde die gelijk staat aan bijvoorbeeld stelen.
Geen wonder dat je je ongemakkelijk voelt en dito gedraagd.

Maar in andere landen, als bijvoorbeeld Thailand, heeft liegen een heel andere waarde.
De Thai gebruiken leugens om conflicten te voorkomen iets wat voortvloeit uit de Thaise cultuur

Thai vinden het acceptabel om te liegen om daarmee een conflict te vermijden. Ze vinden dat het beter is om te liegen dan iemand te kwetsen of te beledigen. Een Thai ziet een leugen ook niet als verwerpelijk, maar meer als een hulpmiddel om problemen te voorkomen.

Er is zelfs een Thais spreekwoord dat, vrij vertaald, zegt: “Als een leugen kan voorkomen dat je iemand verdriet doet, dan is een leugen beter dan de waarheid”.
Je kunt dat raar of hypocriet vinden, maar bedenk dat Thaise mensen ook veel aspecten uit onze cultuur lastig te begrijpen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Door de innerlijke strijd die er gaande is, wellicht.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wellicht is te zwak. waarschijnlijk is beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt iets waarvan je weet dat het niet waar is. Je wilt niet betrapt worden en daardoor ben je minder op je gemak, dit is af te lezen aan je lichaamstaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichaamstaal verraad je meestal omdat je je er niet lekker bij voelt om te liegen. Je durft de ander bijvoorbeeld niet goed in de ogen te kijken vanuit schuldgevoel.

Ook kan het dat je je geen houding weet te geven. Je doet ontzettend je best om "normaal" over te komen, waardoor je juist vreemd over komt. Je krabt aan je neus, je speelt met je haar, probeert niet te lang of niet te kort in de ander z'n ogen te kijken, enzovoort.
Wanneer je erbij na gaat denken hoe je "normaal" kan doen, kom je vaak juist vreemd over, net zoals bij onzekere mensen.

En wanneer je liegt, ben je vaak natuurlijk ook een onzeker mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam liegt nooit... Daarom verraad onze lichaamstaal ons als we liegen... Dat wat we zeggen is vaak gelogen, maar het lichaam liegt nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het lichaam is onderdeel van ons 'onbewuste aspect'. we hebben geen controle over datgene dat automatisch (en dus onbewust) geactiveerd wordt. Niet iedereen gebruikt het zintuig waarmee je dit kunt waarnemen overigens.
Een hoop mensen kun je van alles voorliegen. Mensen zien toch slechts datgene dat ze willen zien. Mensen willen vaak niet weten als er tegen ze gelogen wordt, dat doet nl. pijn. Pijn wordt (onbewust) altijd vermeden!
Dat komt omdat een uiting geuit wordt in verschillende onderdelen. Ongeveer 55% van de communicatie bestaat uit lichaamstaal, 38% wordt geuit door stemklank en slechts 7% wordt geuit d.m.v. woorden. Woorden worden ons bewust aangeleerd, maar lichaamstaal leer je je onbewust aan.

Wanneer je dus liegt wordt ongeveer 55% van die communicatie in lichaamstaal gegeven. De woorden kunnen daarbij bewust worden uitgekozen, terwijl je lichaamstaal onbewust het tegendeel zegt.

Je kunt je lichaamstaal wel overeen laten komen met je woorden, dus ook als je liegt. Maar daarvoor moet je heel heel erg bewust worden van je eigen lichaamstaal.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het houdt dus in dat we allereerst communiceren d.m.v. lichaamstaal. Deze taal geven we kracht en inhoud d.m.v. woorden en stemklank. In ons hoofd hebben we gedachten, deze communiceren het eerst in lichaamstaal. Wanneer je liegt heb je dit al met lichaamstaal aangegeven, daarna komen de woorden. Om te kunnen liegen moet je eerst je lichaamstaal daarop aanpassen en vervolgens deze lichaamstaal kracht bij zetten door de woorden.

Het voordeel is dat veel mensen zich niet bewust zijn van lichaamstaal en het daardoor niet goed zullen aflezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou eens naar Radovan K. moeten kijken als die weer zit te liegen! Dan weet je gelijk,dat deze stelling niet klopt. Of om dichter bij huis te blijven, naar bepaalde politici!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door je hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze lichaamstaal verraad niet of wij liegen.

Onze lichaamstaal verraad of wij een antwoord geven dat ons emotioneel raakt, of in twijfel brengt.

Dat zien wij vaak als dat iemand liegt, maar als iemand zich de leugen eigen heeft gemaakt (dus geen twijfel over de leugen heeft en ook niet emotioneel geraakt wordt door de leugen), zal zijn lichaam geen tekenen van liegen laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die veel liegen daar valt niets aan te zien, zeg maar oplichters van beroep. Alleen bij beginnelingen valt het op. Die schamen zich voor hun leugens. Mensen in het verzet in de oorlog konden ook prima liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met GRB eens.
Wat je laat zien in lichaamstaal is de lichamelijke spanning die je lichaam (onbewust) voelt wanneer je iets vertelt dat niet klopt. Maar ook wanneer je iets vertelt dat je om andere redenen emotioneel raakt. Dit zijn dezelfde signalen die Leugendetectoren meten, bijvoorbeeld variaties in spierspanning en huidvochtigheid bijvoorbeeld. Alleen kan een leugendetector niet de oorzaak van die spanning meten, netzoals je je ook makkelijk kan vergissen bij het interpreteren van lichaamstaal. Misschien dat je denkt dat iemand liegt, maar dat diegene zich eigenlijk alleen maar schaamt, of opwindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt, omdat wij meer gericht zijn op spraak. Wij zijn ons bewust van wát wij zeggen en met een beetje training hóé we iets zeggen.

Echter, onze lichaamstaal zijn we ons niet half zo bewust van.
Een vinger die nerveus tikt, op het klikken van een pen wanneer we ongeduldig zijn, we hebben het soms zelf amper door.

In mijn opleiding wordt mij geleerd dat ik op mijn lichaamstaal moet letten. geloof mij, dan gaat er een wereld voor je open!

Pas als je je lichaamstaal door hebt en beter nog: onder controle hebt, kun je heel misschien over komen als eerlijk, terwijl je toch liegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we ergens toch bang zijn dat iemand voelt of merkt dat iemand liegt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als twee boodschappen tegengesteld zijn, wordt de non-verbale boodschap bijna altijd opgevat als de meest 'ware'. Dat komt vooral omdat liegen in woorden de meeste mensen beter afgaat dan liegen in lichaamstaal. Behalve mensen die geoefend zijn in het beheersen van hun gedrag, zoals acteurs, politici en pokeraars, zijn de meeste mensen zich nagenoeg onbewust van hun lichaamstaal. Zij verraden zich door hun gedrag. Het zou kunnen zijn dat we al zo vaak hebben gemerkt dat lichaamstaal meer houvast geeft dan woorden dat we automatisch aan de woorden gaan twijfelen als deze niet kloppen met de non-verbale signalen.

We kunnen iets vertellen en dat tegelijk ontkrachten door tegengestelde lichaamstaal. Iemand zegt bijvoorbeeld dat hij niet zenuwachtig is voor het tandartsbezoek Ondertussen loopt hij heen en weer door de wachtkamer, trommelt met zijn vingers op de vensterbank en zucht af en toe diep. Wat geloof je nu? Soms komt het voor dat iemand iets vertelt, en ondertussen ontkennend met zijn hoofd schudt. Hij lijkt zelf al te twijfelen aan het verhaal, dus wat moeten wij dan denken? Omdat mensen bij liegen gefocust zijn op de keuze van de juiste woorden, om niet door de mand te vallen kunnen ze onmogelijk tegelijkertijd hun hele lijf in de gaten houden. Als ze letten op hun gezicht, bewegen hun benen misschien nerveus heen en weer. Kenmerkend bij liegen zijn ook de zogenaamde 'micro-expressies' Dit zijn kleine vertrekkingen in het gezicht die de indruk geven dat de emotie die getoont wordt niet klopt bij het gevoel dat je veracht.

Hoewel het zeker waar is dat de lichaamstaal meer waarheidsgetrouw is dan woorden, moeten we wel oppassen met het overhaast trekken van conclusies. Bij het beoordelen van dit soort signalen is het namenlijk belangrijk om te kijken naar het hele gedragspatroon van de persoon in plaats van alleen op enkele tekens af te gaan. Ook moeten we kijken naar de context waarin een bepaalde beweging wordt gemaakt. Zonder dit kan het beoordelen van lichaamstaal een eigen leven gaan leiden.
Vaak worden er ook verkeerde conclusies getrokken aan lichaamstaal. Zo wordt er bijvoorbeeld wel eens gedacht dat iemand die liegt meer aan zijn neus wrijft. Dit is niet altijd waar. Verder is het zo dat iemand die liegt je eerder te veel of te strak aankijkt, dan dat hij je niet in je ogen kijkt. Lichaamstaal geeft veel informatie maar ' lichaamstaal liegt nooit' is een verkeerde veronderstelling.