Zoek een rustige plek op in je huis of tuin (ehm tuin misschien niet met dit weer, maar kan in de zomer wel prima). Ga zitten in een houding die je zonder pijn een tijdje kan volhouden. Er zijn bepaalde houdingen die gebruikelijk zijn, die goed zijn voor de energiedoorstroming in je lichaam. Die zijn voor beginners soms wel moeilijk, omdat je lichaam dat niet zo gewend is. Je kan ook gewoon op een stoel gaan zitten, voeten plat op de grond, rug recht. Dat is als beginner wat makkelijker vol te houden. Dat je rug recht is en je hoofd rechtop is wel belangrijk, als je in elkaar gezakt zit, stroomt de energie minder goed door en is het minder makkelijk om helder en wakker te blijven.

En dan: niks. Gewoon zitten. Zijn.
Niet nadenken, niet praten in je hoofd, gewoon stil zijn.
Het is het makkelijkste dat bestaat, en zo natuurlijk. Maar als je het niet gewend bent, lijkt het moeilijk. Gedachten die de hele tijd op komen, het lukt maar niet om stil te worden, je merkt opeens dat je al weer een tijdje aan het denken bent.... Dat komt iedereen tegen in het begin. En dat is ook niet erg. Je bewust zijn van het feit dát je zit te denken, is al een heel goed begin. Zie het niet als iets dat moet lukken, zie het gewoon als een observatie. 'goh, ik ben vandaag heel druk in mijn hoofd'. Wees trots op jezelf vanwege de inspanning, niet om het resultaat.

Stil zijn is iets heel natuurlijks en geen truukje, maar er zijn wel truukjes om je denken uit te zetten.
Een van die dingen is om je gedachte niet af te maken. Ik zie zelf denken als een soort praten in jezelf. En net zoals je in het echt kan stoppen met praten, door gewoon halverwege je zin te stoppen en die zin niet af te maken, kan dat met die gedachten ook. Je stopt gewoon op het moment dat je je ervan bewust be.......

En dan komt er weer een nieuwe gedachte en dan sto.......

En ze stop je gewoon elke keer op het moment dat je merkt dat je weer aan het 'praten' bent. Soms is dat lastig, die gedachte lijkt dan opeens heel belangrijk, je wilt graag nog even erover nadenken, die gedachte even afmaken. Zeg dan gewoon nee, straks, je kan nog de hele dag die gedachte denken, dat kan heus wel 5 of 10 minuten wachten.

Wat ook kan helpen, is met je aandacht naar een lichaamsdeel
gaan, bijvoorbeeld je voeten of je bekken. Blijf dan de hele tijd daar met je aandacht, en als je merkt dat je afgedwaald was, ga dan telkens weer terug naar dat lichaamsdeel. En weer (lees verder in reactie, mijn verhaal is te lang)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
terug. En weer terug. Telkens als je afdwaalt, geen probleem, je gaat gewoon weer terug met je aandacht. Gewoon voelen hoe het voelt bij dat lichaamsdeel. Maar niet voor jezelf beschrijven of analyseren hoe het voelt, nee alleen daadwerkelijk voelen. Zo'n aandachtspunt, een punt dat volkomen stil is, kan helpen.
En als er gedachten zijn, dan zijn er gedachten. Dat ze steeds weer opkomen is normaal, je hoeft er niet tegen te vechten. Je hoeft ze niet weg te duwen, je hoeft alleen maar ze niet actief af te maken. Dat is genoeg, op een gegeven moment komen de gedachten steeds minder terug, wordt het rustiger in je hoofd. Dat gebeurt vanzelf. De ene dag wat meer, de andere dag wat minder. Geniet van de stilte! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar hoelang moet je mediteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je lekker zelf weten :) Hoe langer, hoe stiller je wordt... maar eventjes 5 minuten tussen twee dingen door, doet je ook al veel goeds, maakt je heerlijk gefocussed. Mij helpt het goed bij mijn huiswerk. Ik zou als beginner beginnen met 10 minuten ofzo. Je hebt altijd wel een moment van de dag 10 minuutjes tijd, en als je mediteert, is 10 minuten al een zee van tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet speciaal zen, wel een heel mooie algemene uitleg van meditatie. En dat lijkt me het belangrijkste onderdeel van de vraag. +1

Andere antwoorden (4)

Ga zitten en doe niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet er niet een of ander mantra uitgesproken worden om in een bepaalde "flow" te komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen flow, ik heb die nog nooit ontdekt of gezien... En mantra´s hebben niets met Zen meditatie te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, dan is dat zeker een ander "soort" meditatie. TM?
Zen is dan toegankelijker, want je hoeft niet duur te betalen om een mantra (Ooooooohhhhhhmmmmmmmmmmmmm, o.i.d.) toegewezen te krijgen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee, mantra's leiden alleen maar af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar vroegen ze jaren geleden al behoorlijk veel geld voor. Met mijn eigen momenten "rust" per dag, sla ik me ook goed door het leven. En van het uitgespaarde geld ben ik lekker op vakantie gegaan :-)
Ga zitten en doe je ogen dicht.
Denk aan helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Zen zegt men: zit gewoon stil en doe niets, maar......

dat is het allermoeilijkste wat er is, gewoon zitten zonder iets te doen. Als je het eenmaal te pakken hebt, als je een aantal maanden enkele uren per dag zit zonder iets te doen, zal er langzaam maar zeker van alles gebeuren met je. Je zult je slaperig voelen, je zult dagdromen. Allerlei gedachten zullen je gaan bevolken, van alles........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een techniek die typisch bij zazen (zittende zen-meditatie) veel (maar niet in iedere zendo) gebruikt wordt, is om (in stilte) je adem te tellen. Als je zit, denk je bij de eerste uitademing 1. En bij de tweede uitademing 2. En zo door tot 10. En dan begin je weer bij 1.

Het is een oefening die bedoeld is om je in het hier en nu te houden, te zitten in aandacht. En het is wonderlijk moeilijk. Het is helemaal niet raar om bij 3 de tel al kwijt te zijn omdat je ineens in je hoofd een boodschappenlijstje zit te maken (dus bezig bent met de toekomst) of je druk zit te maken over wat je schoonmoeder laatst zei (dus bezig bent met het verleden) in plaats van in aandacht in het hier en nu te zijn.

Dat je de tel kwijtraakt, is overigens niet belangrijk. Het gaat om de bereidheid om telkens weer bij 1 te beginnen, dus telkens je aandacht weer terug te halen naar het hier en nu.

Wat overigens geen onderdeel is van zen: new age muziek, mantra's, visualisaties, cd's met hele verhalen over innerlijke zoektochten (waarbij je over bospaden loopt een kistjes vindt om jezelf in te vinden) en meer van dat soort wazigheid.

Wat in een zendo wel vaak gebruikt wordt is een gong/klankschaal om het begin en het eind van de zazen aan te geven. Dat is niet iets spiritueels, het is vooral gewoon een traditie geboren uit praktische overwegingen. Er is dan ook niets mis mee om een wekkertje te zetten als je een kwartier wilt zitten. Wierook is optioneel.

Overigens kan ik erg aanraden om een zendo op te zoeken voor een beginnerscursus, in al zijn eenvoud is zazen niet meteen ook gemakkelijk, vooral om vol te houden. En één keer een zenmeditatie uitvoeren heeft niet zo heel veel nut, het kost wat tijd en praktijk om enig effect te hebben. En voor je het vraagt: dat effect is niet een geweldige geestverruimende verlichtingservaring. Veel mensen denken dat, maar voor zo'n ervaring schijnt lsd meer de aangewezen weg te zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijna vergeten: anders dan bij veel andere vormen van meditatie is het bij zazen *niet* gebruikelijk je ogen te sluiten.

Vaker wordt aangeraden met halfgeloken ogen je blik te laten rusten op een punt voor je op de grond. Al zijn er ook stromingen waarbij mensen met het gezicht naar de muur zitten, die laten hun blik dus rusten op een punt voor zich op de muur.