Ik wil graag een Zen meditatie uitvoeren. Hoe doe ik dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoek een rustige plek op in je huis of tuin (ehm tuin misschien niet met dit weer, maar kan in de zomer wel prima). Ga zitten in een houding die je zonder pijn een tijdje kan volhouden. Er zijn bepaalde houdingen die gebruikelijk zijn, die goed zijn voor de energiedoorstroming in je lichaam. Die zijn voor beginners soms wel moeilijk, omdat je lichaam dat niet zo gewend is. Je kan ook gewoon op een stoel gaan zitten, voeten plat op de grond, rug recht. Dat is als beginner wat makkelijker vol te houden. Dat je rug recht is en je hoofd rechtop is wel belangrijk, als je in elkaar gezakt zit, stroomt de energie minder goed door en is het minder makkelijk om helder en wakker te blijven. En dan: niks. Gewoon zitten. Zijn. Niet nadenken, niet praten in je hoofd, gewoon stil zijn. Het is het makkelijkste dat bestaat, en zo natuurlijk. Maar als je het niet gewend bent, lijkt het moeilijk. Gedachten die de hele tijd op komen, het lukt maar niet om stil te worden, je merkt opeens dat je al weer een tijdje aan het denken bent.... Dat komt iedereen tegen in het begin. En dat is ook niet erg. Je bewust zijn van het feit dát je zit te denken, is al een heel goed begin. Zie het niet als iets dat moet lukken, zie het gewoon als een observatie. 'goh, ik ben vandaag heel druk in mijn hoofd'. Wees trots op jezelf vanwege de inspanning, niet om het resultaat. Stil zijn is iets heel natuurlijks en geen truukje, maar er zijn wel truukjes om je denken uit te zetten. Een van die dingen is om je gedachte niet af te maken. Ik zie zelf denken als een soort praten in jezelf. En net zoals je in het echt kan stoppen met praten, door gewoon halverwege je zin te stoppen en die zin niet af te maken, kan dat met die gedachten ook. Je stopt gewoon op het moment dat je je ervan bewust be....... En dan komt er weer een nieuwe gedachte en dan sto....... En ze stop je gewoon elke keer op het moment dat je merkt dat je weer aan het 'praten' bent. Soms is dat lastig, die gedachte lijkt dan opeens heel belangrijk, je wilt graag nog even erover nadenken, die gedachte even afmaken. Zeg dan gewoon nee, straks, je kan nog de hele dag die gedachte denken, dat kan heus wel 5 of 10 minuten wachten. Wat ook kan helpen, is met je aandacht naar een lichaamsdeel gaan, bijvoorbeeld je voeten of je bekken. Blijf dan de hele tijd daar met je aandacht, en als je merkt dat je afgedwaald was, ga dan telkens weer terug naar dat lichaamsdeel. En weer (lees verder in reactie, mijn verhaal is te lang)

Ga zitten en doe niets...

Ga zitten en doe je ogen dicht. Denk aan helemaal niets.

In Zen zegt men: zit gewoon stil en doe niets, maar...... dat is het allermoeilijkste wat er is, gewoon zitten zonder iets te doen. Als je het eenmaal te pakken hebt, als je een aantal maanden enkele uren per dag zit zonder iets te doen, zal er langzaam maar zeker van alles gebeuren met je. Je zult je slaperig voelen, je zult dagdromen. Allerlei gedachten zullen je gaan bevolken, van alles........

Bronnen:
http://www.osho.nl/Wat-is-meditatie/Za%20Zen.htm

Een techniek die typisch bij zazen (zittende zen-meditatie) veel (maar niet in iedere zendo) gebruikt wordt, is om (in stilte) je adem te tellen. Als je zit, denk je bij de eerste uitademing 1. En bij de tweede uitademing 2. En zo door tot 10. En dan begin je weer bij 1. Het is een oefening die bedoeld is om je in het hier en nu te houden, te zitten in aandacht. En het is wonderlijk moeilijk. Het is helemaal niet raar om bij 3 de tel al kwijt te zijn omdat je ineens in je hoofd een boodschappenlijstje zit te maken (dus bezig bent met de toekomst) of je druk zit te maken over wat je schoonmoeder laatst zei (dus bezig bent met het verleden) in plaats van in aandacht in het hier en nu te zijn. Dat je de tel kwijtraakt, is overigens niet belangrijk. Het gaat om de bereidheid om telkens weer bij 1 te beginnen, dus telkens je aandacht weer terug te halen naar het hier en nu. Wat overigens geen onderdeel is van zen: new age muziek, mantra's, visualisaties, cd's met hele verhalen over innerlijke zoektochten (waarbij je over bospaden loopt een kistjes vindt om jezelf in te vinden) en meer van dat soort wazigheid. Wat in een zendo wel vaak gebruikt wordt is een gong/klankschaal om het begin en het eind van de zazen aan te geven. Dat is niet iets spiritueels, het is vooral gewoon een traditie geboren uit praktische overwegingen. Er is dan ook niets mis mee om een wekkertje te zetten als je een kwartier wilt zitten. Wierook is optioneel. Overigens kan ik erg aanraden om een zendo op te zoeken voor een beginnerscursus, in al zijn eenvoud is zazen niet meteen ook gemakkelijk, vooral om vol te houden. En één keer een zenmeditatie uitvoeren heeft niet zo heel veel nut, het kost wat tijd en praktijk om enig effect te hebben. En voor je het vraagt: dat effect is niet een geweldige geestverruimende verlichtingservaring. Veel mensen denken dat, maar voor zo'n ervaring schijnt lsd meer de aangewezen weg te zijn. Toegevoegd na 4 minuten: Bijna vergeten: anders dan bij veel andere vormen van meditatie is het bij zazen *niet* gebruikelijk je ogen te sluiten. Vaker wordt aangeraden met halfgeloken ogen je blik te laten rusten op een punt voor je op de grond. Al zijn er ook stromingen waarbij mensen met het gezicht naar de muur zitten, die laten hun blik dus rusten op een punt voor zich op de muur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100