Wat zijn de voordelen van 'geen discipline hebben'?

12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je een ongedisciplineerde + voor deze korte gedisciplineerde vraag ;-) Lekker ongedisciplineerd antwoord hé... Hahahaha Geniet van je leventje zoals het is!
Reddie
12 jaar geleden
Ik heb geen zelfdiscipline.
Ik ondervind alle voordelen van GerdaMaria. Antwoord 7.
Als het moet kan bij mij alles. Midden in de nacht wakker gebeld worden om iemand op te halen.
Iedere dag om 7 uur op mijn werk zijn indien nodig. Maar wel als het nodig is. anders begin ik om 11 uur, en werk door tot 23 uur.
Ontspannen. Houen zo. Ik ben er 66 mee geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Reddy. 66 is nog niet zo oud hoor.
Jij schetst een luxe leven. En de vraag gaat niet alleen over zelfdiscipline.

Antwoorden (9)

Dat je elke dag aan iets nieuws kunt beginnen zonder je bezwaard te voelen dat dat van gisteren, eergisteren, vorige week, vorige maand, een half jaar geleden, 2 jaar geleden... nog niet eens klaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uuiteindelijk nekt je dat echter wel, dus kan het op de lange termijn wel een nadeel worden......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet hoor Marleen, het ligt er aan wat dit ene is, dat je niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij werkt de kop in het zand steken echt niet op langer termijn. met het vergeten van hobbels in de weg ben je keihard aan het ontkennen en dus veranderd er niets. stukje acceptatie, aanvaarding en vooral toepassen gaat dan lastig worden, laat staan dat er een leermoment inzit waaraan je bepaalde vaardigheden nog wat kan aanscherpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is waarschijnlijk erg aangedikt. In letterlijke zin is het niet-hebben van enige discipline voor een werkgever natuurlijk een reden voor ontslag wegens totale ongeschiktheid voor het werk en het niet kunnen aanvaarden van enige leiding.
Dus zo sterk zal Annswer het wel niet bedoeld hebben. Ik ga inderdaad een of twee stappen verder.
Zelf-discipline is het vermogen, om te kunnen doen wat je zelf hebt bedacht en wil uitvoeren. Als dat ontbreekt zit je vol plannen maar zonder actie. Dat is heel frustrerend.
Veel antwoorden gaan uit van het niet hebben van stress: helaas zo zit dat dus niet! "Geen discipline" is heel wat anders dan flexibiliteit.
Want flexibiliteit is het vermogen om het plan te kunnen bijstellen ten einde hogere doelen te bereiken. Dus daar is zeker (zelf)-discipline voor nodig! Maar het is allemaal niet zo scherp. De een heeft veel discipline, en bereikt veel. Maar is vaak rigide. De ander heeft van deze eigenschap wat minder, maar zal vaak wat flexibeler zijn. Je hoeft dus niet volmaakt te zijn, om toch een goed leven te kunnen hebben.
Je vraagt specifiek naar de voordelen.

Als je weinig discipline hebt, en je vind dat niet erg,
dan heb je een lekker en ontspannen leven.

Dan vind je het niet erg...
dat je vaak te laat komt,
dat je veel te dik wordt omdat alles zo lekker is.
dat je op een gegeven moment bijna niet meer kan bewegen omdat je dat zo weinig mogelijk doet.
dat je vaak afspraken niet na komt en dat anderen daar last van hebben.
dat je niet kan stoppen met roken en dat je daardoor eerder dood gaat.
dat je er als een slons bijloopt omdat jezelf verzorgen te veel moeite kost.

dat je maatschappelijk gezien op een zijspoor raakt
omdat je voor een baan en een gezond leven nu
eenmaal discipline nodig hebt.

Dat vind je dan allemaal niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Juist. Je voelt je op je best met een gezonde dosis discipline
Iets kunnen afwerken, ergens voor gaan, het geeft een goed gevoel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens. Weinig discipline hebben is wezenlijk iets anders dan een lage frustratiedrempel hebben.
geen stress en lekker je eigen gang gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voordeel kán zijn dat je veel meer dingen ontdekt.
Het ligt er dan natuurlijk wel aan wát voor discipline je niet hebt. Als je wel begint aan dingen, maar ze niet af maakt, dan kun je veel dingen ontdekken. Zoals verschillende opleidingen, verschillende partners, verschillende banen et cetera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna elke goede eigenschap van iemand kan doorslaan en zo een valkuil worden. Zo kan iemand die met een ijzeren discipline zijn huiswerk maakt, zijn omgeving vergeten en pas beschikbaar zijn, wanneer het huiswerk af is. De flexibiliteit kan te gering worden.

En omgekeerd - als antwoord op uw vraag- mensen met weinig discipline zijn vaak flexibel. Stoppen met waar ze mee bezig zijn en een ander met een helpen? Geen punt, meteen doen.

De bestanden in je computer ordenen en weggooien wat je niet nodig hebt. Dat is niet het eerste waar je aan denkt als je weinig discipline hebt. Gevolg: iemand met vele opruimings-discipline is iets kwijt en komt langs.
Zo ook met het opruimen van je kamer of schuur. Mensen met weinig discipline, mogen hun spullen dan wel niet meteen kunnen vinden, ze hebben vrijwel alles nog.

Mensen met weinig discipline laten zich niet zo gemakkelijk leiden door anderen, ze zijn wat onafhankelijker.

Ze laten zich ook niet zo gemakkelijk opjutten door het werk en blijven daardoor in stress-situaties soms kalmer.

Kortom: wanneer men weinig discipline heeft en zich niet de discipline oplegt om dat zoveel mogelijk uit te buiten, kan men voor zichzelf en de omgeving een waardevolle bijdrage leveren. Het gaat dan om onafhankelijkheid, hulpvaardigheid, stressbestendigheid en zoekgeraakte spullen terugvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord discipel betekent leerling. Discipline is dus 'het intellectueel tot zich nemen van kennis', waarbij, onderliggend, een zekere continuïteit verondersteld wordt.
Daarmee betekent het dus ook: 'het kunnen blijven doen wat je wil'.

Wat is het wat jou afhoudt van te doen wat je wil, Annswer?

Is dat: gebrek aan aandacht of een gebrek aan remming/impulsbeheersing.

Aandacht heeft als tegenoverstelde afleiding en deze zijn nodig om je te richten op een taak, en tegelijkertijd open te staan voor externe prikkels.
Stel je bent aan het fietsen, dan houdt je je aandacht bij het evenwicht. Maar hoor je een plotseling geluid, dan is het fijn als je dat tot je kunt nemen: het is misschien het geluid van je vallende sleutelbos.
Dus je moet een evenwicht zien te vinden tussen aandacht en openheid.

Als je iets aan het doen bent, is het handig als je verleidingen tot iets anders kunt weerstaan. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij aandacht en afleiding.
Ben je aan een opstel bezig, en het lukt niet, en je loopt dan naar de kast om een reep chocola op te gaan peuzelen, dan geraakt dat opstel niet af.
Dus het is handig, als je dit soort impulsen kunt remmen.
Maar niet teveel, natuurlijk.
Je hebt een 'inwendige directeur', die bepaalt wat je moet doen. Je moet naar hem/haar luisteren. Maar besef, dat een goede directeur delegeert en dus de vrijheid geeft om binnen zekere grenzen af te wijken.

Dat 'geen discipline' hebben, is dus overdreven. Het zou op een totale chaos duiden.

Hierdoor komen zaken die met creativiteit worden aangeduid, gemakkelijker voorhanden. Maar ten nadele van de ondersteunende structuur.

Eigenlijk denk ik, Ansswer, dat de mens een sociaal dier is. Het is niet goed, als iedereen een grijze muis is. Juist doordat we samen zijn, kan de ene mens de nadelen van die andere compenseren. In totaal genomen, is de groep dan beter af. En daar heeft zowel jij, als enkeling 'met te weinig discipline', of welke zogenaamde afwijking dan ook, als de groep, het voordeel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil nog een derde punt toevoegen, na de aandacht en de impulsbeheersing, namelijk: het leren van fouten.
De bereidheid daartoe is belangrijk. Sommige mensen lopen weg van hun fouten, en leren er dus te weinig van. Fouten onder ogen zien, kost aandacht. Ook kost het de beheersing over impulsen om naar prettigere dingen te gaan. Daardoor staat dit bovenaan.
Dit alles consequent toepassen is discipline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is misschien niet helemaal een antwoord op de vraag, maar ik vind het wel zeker waardevol. +!
Voordelen van 'geen discipline hebben' zouden kunnen zijn:

Dat je jezelf niet geremd voelt door bepaalde regels en wetten.
Dat je lekker lang kan slapen zonder je schuldig te voelen.
Dat je op onverwachte momenten op onverwachte plekken terecht komt.
Dat je je vrijer voelt dan vele anderen.
Dat je eet als je echt honger hebt ipv op vastgelegde tijden te eten omdat het volgens zogenaamde gedisciplineerden zo hoort ;-)
Dat je de dingen doet op het moment dat jij er zin in hebt om ze te doen.
Dat je begrip kan opbrengen voor anderen die geen discipline hebben.
enz.

Have Fun Any Way & Everyday!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Dat je dit kunt verzinnen betekent dat je ook geen zelfdiscipline hebt. Ik ook niet. Heerlijk. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je niet storen aan conventies is toch wel iets heel anders dan "geen discipline" hebben!! Ik leef ook zo. Maar ik heb ook niet veel verantwoordelijkheden, zoals voor inkomen, of werk, of voor kinderen.
Veel zwervers leven ook zo....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie
Hahaha, zo is dat... en eens je daarmee leert leven dan is ons inderdaad een lang en gelukkig leven gegund... ik ben blij dat jij er ook mee kan leven ;-) @mompoyolo
het ene sluit het andere niet uit... tenminste, zo ervaar ik dat. Bedankt beiden voor de reactie en de heerlijke + Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@itala
Dat ben ik helemaal met je eens, dat het niet altijd even makkelijk is om uit de maat te lopen met de 'rest'... wie die rest dan ook moge zijn ;-) Misschien daarom dat de vraagsteller naar voordelen van 'geen discipline hebben' zoekt en/of ongedisciplineerde 'bondgenoten' zoekt? Je kan eender wat inderdaad ook een ander woordje geven.
Verder denk ik dat je evenveel leert in beide 'kampen' als ik het even zo mag benoemen.
Ik ben als kind behoorlijk gedisciplineerd opgevoed en heb me gedurende vele jaren redelijk gedisciplineerd gedragen. Enerzijds uit angst voor represailles en anderzijds omdat ik als het ware gedrild of gebrainstormd was. Daarna ben ik, in verhouding tot mijn opvoeding, vrij extreem ongedisciplineerd gaan leven.
Van zodra ik ook daar de voor- en nadelen van ontdekt had ging ik zowaar automatisch een middenweg bewandelen. En zoals jij het zelf schrijft, dan ga je volgens je eigen discipline leven.
En als die dan afwijkt van de maatschappelijke norm voor discipline dan lijkt het er voor anderen op dat je helemaal geen discipline hebt. Ik heb dus het beste van beide 'kampen' in mijn voordeel leren aanwenden en zo voel ik me vrijer en daardoor gelukkiger dan ooit en ik trek daardoor ook meer mensen aan die me aanvaarden zoals ik ben.
Want je straalt iets uit wat anderen aantrekt als je Bewust, rustig en weloverwogen je eigen keuzes maakt zonder de anderen aan te vallen op hun soms strakke levensstijl. Lang leve de keuzevrijheid, toch? Liefs en fijne avond nog!
Geen verantwoordelijkheid hoeven dragen.

Daarom is het ook moeilijk om jongeren die geen discipline hebben meegekregen dit nog aan te leren.
Ook volwassenen overigens.

Discipline is moeilijk te ontwikkelen de voordelen van geen discipline hebben veel zwaarder wegen.
Als het je is bijgebracht weet je niet beter en geeft die discipline je een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op langer termijn zitten er geen voordelen aan, maar voor een relatief korte periode kan je fluitend door het leven gaan omdat niets of niemand je wat kan maken.

je kan dus doen waar je zin in hebt, en maling hebben aan regeltjes, wetten, normen en waarden, en wellicht ook andere mensen zonder dat je je er schuldig over voelt.

als men niet in staat is te beseffen dat men verantwoording moet dragen zodat men niet in de problemen. (dan moet het besef er dus wel zijn, wat niet bij iedereen het geval is)

bovendien zijn er meerdere oorzaken te bedenken waarom men geen discipline kan opbrengen, maar vroeg of laat is het een struikelblok als men onder de verantwoording uit kan komen.

zo heb ik een kennis met downsyndroom. bij mijn weten is dit de enige 'optie' om optimaal van het leven te genieten zonder verantwoording te hoeven dragen en hierdoor in de problemen te raken ;-)
hij heeft geen zorgen, geen stress, geen gedram en saaie verplichtingen.
geen gepieker, of dilemma's, maar heerlijk leven op het moment: alles eruit halen wat erin zit en ATLIJD vrolijk! :))))