Hoe kan het dat men vaak emotioneel word door bepaalde klanken/melodieen uit een nummer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Daar kunnen twee dingen een rol bij spelen.

De eerste (en eigenlijk ook de grootste) is de muziek zelf. Muziek is een soort ' taal' die we allemaal verstaan, zij het de een wat makkelijker dan de ander. Iedereen kan je vertellen of een melodie vrolijk is, of somber, of treurig, of opwekkend.....en die emoties koppel je aan de emoties die je voelt of je roept ze er zelfs mee op. Dat is puur de muziek zelf, en kan je zelfs geheel onverwacht overvallen.

De tweede reden is de herinnering die muziek oproept. Voor twee zintuigen, gehoor en reukvermogen, hebben we een heel slecht vocabulaire (we hebben er weinig woorden voor om het te beschrijven, in tegenstelling tot wat we zien, voelen en proeven) en daardoor worden ze heel basaal opgeslagen in ons geheugen, vaak sterk voorzien van situaties die rechtstreeks te maken hebben met het horen van dat lied of het ruiken van die geur. Ook om die reden kunnen klanken - en geuren - heel sterke emoties terug oproepen.

In het eerste geval gaat het dus om de pure emotie van de muziek zelf, die de klanken in je hersenen oproepen, in het tweede geval gaat het om de gekoppelde herinnering en de emotie die daar bij hoort. Zo kun je heel treurig worden van een heel vrolijk nummer als het toevallig werd gedraaid bij een heftige gebeurtenis, en vice versa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat je door de melodie/tekst geraakt wordt omdat je misschien iets hebt meegmaakt waar het lied over gaat of het lied is gedraaid bij een bijzondere gebeurtenis zoals begrafenis,huwelijk of geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek is emotie en daardoor 'voelen' we muziek, het gaat soms onder de huid. Je krijgt er kippenvel door of de tranen komen spontaan. De één is er gevoeliger voor dan de ander, maar muziek geeft een bepaalde impact.
Daarom is er een bepaalde stijl in muziek die in diverse richtingen gaat. Een spannende thriller is maar half zo spannend als er geen 'spannende'muziek bij gespeeld wordt, een drama maar half zo tragisch en een klucht maar half zo luchtig zonder de 'passende'muziek.
Ik zat ooit met mijn zoon als kleuter, Sneeuwwitje te kijken. Ze lag in haar glazen kist, de tranen biggelend over de treurige gezichten van de dwergen en dan die muziek! Mijn zoontje en ik zaten allebei net zo hard mee te snikken! Ik als volwassene die wist dat het maar een tekenfilm was en hij als kleuter die nog geen besef van de eindigheid van de dood heeft. Het waren dus de indrukken van de beelden en de muziek combinatie erbij.
Sinterklaasliedje gezongen door een ingetogen kindje dat erg onder de indruk is van de Sint,de beelden en het zachte stemmetje en daar ga ik! Dan ben ik dicht aan het water gebouwd hoor. Ik heb niets met klassieke muziek, maar van een zingende viool en een pakkende melodie raak ik ontroerd. Bij het 'ave Maria' krijg ik tranen en kippenvel, mits het door een heldere 'mooie stem gezongen wordt.
Ik denk dat veel mensen ook bepaalde mooie herinneringen hebben bij bepaalde muziek en dit brengt mooie herinneringen terug waardoor ze ontroerd raken.
Muziek doet wat met je en dit is voor iedereen weer anders omdat we niet hetzelfde voelen.
amc
13 jaar geleden
Ik denk aan 2 zaken die er kunnen spelen. Een nuchtere en een spirituele.

De nuchtere verklaring is de herinnering. Dat je plotseling een herinnering krijgt van een emotionele verleden. Dat je eigenlijk weer in een oude tijd zit en die herbeleeft.

De spirituele verklaring is dat elke persoon bepaalde geluiden heeft (trillingen) welke erg goed bij hun passen, of juist niet.
Zo ben ik allergisch van een heel hoog geluid (welke gillende vrouwen soms kunnen doen), waardoor ik erg geërgerd raak en soms boos wordt.
Ook heb ik een hele lage toon waardoor mijn buik erg mee gaat vibreren. Hierdoor kunnen vastzittende blokkades loskomen en daarmee gekoppelde emoties. Na een tijdje in dit geluid gezeten te hebben, voel je je lichter en meer bevrijdt.
In meditatie wordt dit ook wel mantra's genoemd. Vooral als je die zelf zingt dan is die innerlijke vibratie erg voelbaar.

Beide verklaringen hebben een evengrote betekenis voor mij.