heeft er iemand ervaring met psychologische mishandeling met als gevolg schizofrenie ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Schizofrenie ontstaat niet door psychologische mishandeling. Eigenlijk is nog niet precies bekend hoe het ontstaat maar er staat in ieder geval vast dat buiten de rol van nurture (opvoeding en omgeving) nature (aanleg /DNA) een hele grote rol speelt. Het word gezien als een ernstige neurologische ontwikkelingsstoornis, veroorzaakt door een of meerdere genen in combinatie met omgevingsfactoren. Genetisch onderzoek heeft aangetoond dat schizofrenie deels erfelijk is. Eigenlijk kun je zelfs zeggen dat zonder die aanleg geen schizofrenie kan voorkomen. Psychologische mishandeling alleen kan dus nooit 'zomaar' schizofrenie veroorzaken, wel kan het andere psychische problemen opleveren, maar de uitingen daarvan (en eventuele bijbehorende diagnoses) kunnen verschillend zijn.

psychologische mishandeling is niet voldoende om schizofrenie te verooraken. het kan wel hepen het te triggeren als iemand het al in zich heeft, de erfeljke invloed s sterk.

ik geloof van wel. Dit omdat ik het in een documentaire zag en omdat ik bewust ben van het effect van gevoelens. Meeste mensen zijn psychologisch mishandelt. Dit moet je zien tussen wat een mens nodig heeft en wat het ervaart. Het ervaren van gevoelens begint al als foetus dus het creëren van karakter etc begint al voor de geboorte. Nu vanaf het moment dat mensen gevoelens ervaren gaan er vaak 2 zaken fout. Met dit feit ben ik het ook wel mee eens. 2 zaken die fout gaan is het ervaren van gevoelens die je niet hoeft te ervaren denk aan stress, agressie,angst etc. Of je mist de gevoelens die je wel moet ervaren zoals liefde, rust, gebondenheid etc. Dus psychologische mishandelingen kan al gebeuren voor geboorte. Ik zie de verschillende gevoelens van mensen als de menselijke opbouw van gedrag. Wij zien de wereld door de gevoelens die we hebben. Nu ik geloof dat zoals bij dieren dat wij ook moeten leren omgaan met deze menselijke gevoelens. Het ervaren van gevoelens op een goede manier leid naar stabiel gedrag. Ik kan tot verre detail verklaren waarom het zo is maar daarvoor heb ik hier te weinig schrijf ruimte. Menselijke opbouw kwa gevoelens en de combinatie met bewust is zo krachtig dat het ook goed opgebouwd moet worden. Ik ken iemand die spreekt met engelen. Zij ouders zijn jehova getuigen dusja ik denk als hij nou nooit het woord engel gekend had met wie sprak hij dan?

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

Schizofrenie kenmerkt zich in bijna alle gevallen door het optreden van psychoses. Dit zijn perioden waarin het contact met de realiteit ernstig is verstoord. Iemand kan erg in de war en angstig zijn, last hebben van hallucinaties en/of waandenkbeelden hebben. Zo kan iemand stemmen horen, denken dat hij Jezus is of bijvoorbeeld het idee hebben dat hij achtervolgd wordt. Psychotische verschijnselen noemt men ook wel ‘positieve symptomen’: ze zijn er wel (= positief) terwijl ze er niet horen te zijn. Maar een gevolg van psychologische mishandeling lijkt me niet mogelijk.....

Interessant over dit onderwerp is het boek "voor de poort naar het verleden" van Margriet van de Dungen. Naar mijn mening kan geestelijke mishandeling - zeker tijdens de opvoeding - tot grote innerlijke verdeeldheid (en erger) leiden, tot en met MPS..........

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik lees er wel veel over. Het schijnt dat men met heel veel persoonlijkheidsstoornissen waaronder ook schizofrenie nog niet precies weet of het aangeboren is of door omstandigheden is ontwikkeld. Of beiden. Het schijnt heel moeilijk te zijn om daar nu precies achter te komen. Maar ze blijven bezig met breinen te bestuderen en zijn op die manier al wel achter ander dingen gekomen. Bijvoorbeeld lesbisch of homo is aangeboren. Zij hebben een andere hersenindeling (of hoe je dat in de wetenschap noemt dat weet ik niet) dan mensen die hetero zijn. Dofa

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100