heeft er iemand ervaring met psychologische mishandeling met als gevolg schizofrenie ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Schizofrenie ontstaat niet door psychologische mishandeling. Eigenlijk is nog niet precies bekend hoe het ontstaat maar er staat in ieder geval vast dat buiten de rol van nurture (opvoeding en omgeving) nature (aanleg /DNA) een hele grote rol speelt.
Het word gezien als een ernstige neurologische ontwikkelingsstoornis, veroorzaakt door een of meerdere genen in combinatie met omgevingsfactoren.
Genetisch onderzoek heeft aangetoond dat schizofrenie deels erfelijk is.
Eigenlijk kun je zelfs zeggen dat zonder die aanleg geen schizofrenie kan voorkomen.
Psychologische mishandeling alleen kan dus nooit 'zomaar' schizofrenie veroorzaken, wel kan het andere psychische problemen opleveren, maar de uitingen daarvan (en eventuele bijbehorende diagnoses) kunnen verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vast staat dat er een gevoeligheid is die aangeboren is, of die getriggert word is een tweede. het is absoluut niet gezegd dat psychologische mishandeling, niet zo'n trigger kan zijn. sterker een eerste psychose komt vaak na een hoop mentale stress. psychologische mishandeling kan dus zeker een trigger zijn. je eerste zin vind ik dus onvolledig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is waar, die eerste zin is onvolledig, het zou moeten zijn: kan niet ontstaan door psychologische mishandeling alléén. De eerste manifestatie van de latent aanwezige schizofrenie word inderdaad meestal getriggert door een periode van stress. Maar dat hoeven niet per se hele traumatische en zware vormen van stress te zijn, een hoge werkdruk kan al voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens dat het een omgevingsfactor is. Ik geloof niet dat zaken echt genetisch bepaald zijn dat zou te simpel zijn. Wel kan ik bewijzen dat deze cultuur dit soort zaken creëert. Het is zo simpel. Menselijke behoeftes worden niet vervuld en dat op psychologische vlak. Vanaf foetus tijd beginnen die behoeftes en daar gaat het ook al vaak fout. Vandaar dat ik psychologische mishandeling zie als het niet krijgen/ontwikkelen van menselijke gevoelens. Het verschil is dat genetische bepaalt een beschreven leven is. Terwijl ik juist dat links laat liggen en zie dat mensen beginnen als een leeg systeem dat opgevuld word door ervaringen zeker die op gevoelsmatig vlak. Ik geloof dus dat bijna alles word aangeleerd bewust/onbewust. Laatste is het meeste geval.
Dit kan je zie als een hond die bedelt. Tis gewoon aangeleerd dus omgeving factor. Er word bijna nooit geen puppy gek geboren ze worden gek gemaakt. Hetzelfde is bij mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel voor je antwoord

Andere antwoorden (5)

psychologische mishandeling is niet voldoende om schizofrenie te verooraken.
het kan wel hepen het te triggeren als iemand het al in zich heeft, de erfeljke invloed s sterk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het de trigger is, kun je het toch een (mede)oorzaak noemen?
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, dat zou kunnen.
maar ook heel andere dingen kunnen de trigger zijn.
de voornaamste oorzaak ligt in de genen.
als een van je ouders het heeft, heb je een grotere kans het ook te krijgen.
als ook je zus het heeft, is de kans voor jou nog weer groter.
meestal openbaart het zich in de late adolescentie, voor vrouwen een paar jaar later.
soms wordt het getriggerd door een heftige gebeurtenis, maar dat hoeft niet, en zo wel, dan kan het van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk snap ik zelf niet meer waarom ik die reactie schreef, nu ik het zo nog eens nalees. M'n reactie klopt op zich wel, maar je antwoord bestrijdt niet dat het geen oorzaak genoemd zou mogen worden of zo. Vreemd...
ik geloof van wel. Dit omdat ik het in een documentaire zag en omdat ik bewust ben van het effect van gevoelens.
Meeste mensen zijn psychologisch mishandelt. Dit moet je zien tussen wat een mens nodig heeft en wat het ervaart.
Het ervaren van gevoelens begint al als foetus dus het creëren van karakter etc begint al voor de geboorte. Nu vanaf het moment dat mensen gevoelens ervaren gaan er vaak 2 zaken fout. Met dit feit ben ik het ook wel mee eens. 2 zaken die fout gaan is het ervaren van gevoelens die je niet hoeft te ervaren denk aan stress, agressie,angst etc. Of je mist de gevoelens die je wel moet ervaren zoals liefde, rust, gebondenheid etc. Dus psychologische mishandelingen kan al gebeuren voor geboorte.

Ik zie de verschillende gevoelens van mensen als de menselijke opbouw van gedrag. Wij zien de wereld door de gevoelens die we hebben. Nu ik geloof dat zoals bij dieren dat wij ook moeten leren omgaan met deze menselijke gevoelens. Het ervaren van gevoelens op een goede manier leid naar stabiel gedrag. Ik kan tot verre detail verklaren waarom het zo is maar daarvoor heb ik hier te weinig schrijf ruimte. Menselijke opbouw kwa gevoelens en de combinatie met bewust is zo krachtig dat het ook goed opgebouwd moet worden.

Ik ken iemand die spreekt met engelen. Zij ouders zijn jehova getuigen dusja ik denk als hij nou nooit het woord engel gekend had met wie sprak hij dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat die persoon vraagt, zal hij misschien antwoorden dat die engelen hem het woord engel hebben geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk niet. Hetzelfde als je een geest hoort. Als je geest niet kent je het ook nooit horen. Er word niks nieuws bedacht want dan zou je ook wijzer ervan kunnen worden. Tis gewoon je eigen fantasie maar dan op hol geslagen. Menselijke psychologie is sterk genoeg om jezelf gek te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ik zie dat jij hetzelfde bedoelt als ik. Ik had je laatste alinea verkeerd geïnterpreteerd.
Schizofrenie kenmerkt zich in bijna alle gevallen door het optreden van psychoses. Dit zijn perioden waarin het contact met de realiteit ernstig is verstoord. Iemand kan erg in de war en angstig zijn, last hebben van hallucinaties en/of waandenkbeelden hebben. Zo kan iemand stemmen horen, denken dat hij Jezus is of bijvoorbeeld het idee hebben dat hij achtervolgd wordt. Psychotische verschijnselen noemt men ook wel ‘positieve symptomen’: ze zijn er wel (= positief) terwijl ze er niet horen te zijn.
Maar een gevolg van psychologische mishandeling lijkt me niet mogelijk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant over dit onderwerp is het boek "voor de poort naar het verleden" van Margriet van de Dungen.
Naar mijn mening kan geestelijke mishandeling - zeker tijdens de opvoeding - tot grote innerlijke verdeeldheid (en erger) leiden, tot en met MPS..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik lees er wel veel over.

Het schijnt dat men met heel veel persoonlijkheidsstoornissen waaronder ook schizofrenie nog niet precies weet of het aangeboren is of door omstandigheden is ontwikkeld.

Of beiden. Het schijnt heel moeilijk te zijn om daar nu precies achter te komen.

Maar ze blijven bezig met breinen te bestuderen en zijn op die manier al wel achter ander dingen gekomen. Bijvoorbeeld lesbisch of homo is aangeboren. Zij hebben een andere hersenindeling (of hoe je dat in de wetenschap noemt dat weet ik niet) dan mensen die hetero zijn.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron, voor die bewering over homo's? Ik denk dat homoseksualiteit ook een groot deel met cultuur en persoonlijk verleden te maken heeft, niet (alleen maar) genen. 2000 jaar geleden bijvoorbeeld was homoseksualiteit heel normaal in bepaalde culturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou op de televisie was er een documemtaire en lieten ze zien dat de een bepaald gedeelte van de hersenen bij homo anders is dan bij een hetero zo ook bij een lesbie. Die mensen kunnen er gewoon niets aan doen dat was in ieder geval duidelijk. Ik zeg dit omdat in sommige geloven homo's en lesbiennes heel erg veroordeeld worden I Wat jij hierboven schrijft is jouw onwetendheid. Je hebt t over genen, maar dat is niet waar ze het over hadden in die documentaire. Genen is iets heel anders dan hersenenonderzoek. Dat het 2000 jaar geleden normaal was dat klopt. En die acceptatie heeft wel weer met cultuur te maken. Cultuur heeft niets te maken met het feit dat iemand homo of lesbisch is, maar de cultuur bepaald wel of het geaccepteerd word
Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo aangevallen voelen. Het klopt dat ik genen even iets te snel koppelde aan hersenen. Mijn fout. Wat je zegt over cultuur, zit zeker ook wel wat in. Maar je bent ook wat je omgeving van je maakt, dat is wat ik zeg en daar zit net zoveel in. Het is niet zwart/wit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan dat ik me aangevallen voel? Ik geef je op een hele normale manier antwoord op je vraag waar de bron is. Het lijkt erop dat je aan het projecteren bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom proberen mensen gedrag als ziekte weg te schrijven. Als het genetisch was allemaal tja dan kunnen we inderdaad niks doen dan gene aanpassen. Maar sorry,
Ik ga niks afschuiven op gene dat is te simpel en bewijzen tis bewijzen dat genetisch weinig zegt. Juist door genetisch e schuld te geven zeg je ook dat die mensen er niks aan kunnen doen. Dit is onacceptabel. Juist omdat het meeste is aangeleerd. Hoe we ons wel moeten gedragen is dan juist vaak niet aan geleerd. Het leren omgaan met menselijke gevoelens word ons simpel weg niet aangeleerd. Of het nu verdriet, liefde, kwaad, depressie zijn tis mij nooit geleerd hoe ermee om te gaan.
Toen me hond stierf voelde ik me 2 weken slecht. Dit is normaal maar tis makkelijker ermee omgaan als je er vroeger vaker bij het gevoel stil gestaan had. Als sterft een x dat wist ik voor ik hem neem de . Toch omgaan met verlies kan worden getraind en uiteindelijk hebben we er allemaal me te maken. Gevoelens ervaren hoeft geen rede tot stoornissen/stress te leiden. Verdriet erover is gewoon normaal dat maakt ons mens.
Kwa homo's, lesbisch etc. Als de natuur dat als normaal acht dan konden ze zich ook voortplanten.
Persoonlijk zie ik het gevoel voor/van liefde puur als nut voorplanting. Hiermee wil ik zeggen dat ik het normaal vind dat mensen verliefd kunnen worden en dat dit langzaam afneemt komt door het feit als er kinderen zijn zou alle aandacht naar hum moeten gaan. Dit voorkomt stress tussen de ouders omdat zij alle 2 hetzelfde doel volgen... kids. Dus liefde vervaagt maar juist meer van mekaar houden komt ervoor in de plaats. Dit is meer dan liefde. Als je van iemand houd heb je meestal al een gevoelsmatige geschiedenis met die persoon. Nut van gevoelens vind je als je naar de natuurlijke wetten kijkt. Ook ik tast veel in het duister maar probeer wel naar antwoorden te zoeken die zaken kunnen verklaren. Gevoelens zijn de bouw stenen van ons gedrag en ik vind het jammer dat we op dat vlak te onervaren zijn. De keuzes die we maken maken we met de kennis van de gevoelens die we ervaren hebben. We kunnen iemands keuze uitrekenen als je de gevoelens geschiedenis weet.
Een mens kan niks nieuws bedenken. We kunnen alleen nieuwe connectie leggen tussen bestaande zaken. Je kan dus geen chocomel verzinnen als je niet eerst melk en cacao gekend hebt. Ik hoop dat men me verschil tussen nieuw en nieuw snapt. Woordenschat komt vaak tekort voor goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dofa: Dat dacht ik af te kunnen leiden uit "Wat jij hierboven schrijft is jouw onwetendheid." Wat ik zei, schreef ik niet uit onwetendheid, maar uit kennis en ervaring. Ik dacht dus dat jij dat schreef, om mijn reactie slecht af te schilderen, omdat je je aangevallen voelde. Goed, het is niet zo. @jtbhunter: De natuur acht homoseksualiteit normaal. Er zijn verschillende diersoorten waarbij homoseksualiteit voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die onwetentheid leidde ik af omdat je genen en hersenen door elkaar haalde. Ik voel me niet gauw aangevallen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk diersoort dan? Alles in de natuur heeft een redenen.
Niet met dier soorten komen waar het voornamelijk jonge dieren zijn. Of dier soorten waarbij dit een vorm van dominant gedrag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koningspinguïn bijvoorbeeld. 1 op de 5 pinguïnparen is homoseksueel. Verder zijn er homoseksuelen bij o.a. bonobo's, makaken, gorilla's, leeuwen, vele soorten vogels. (Bij zowel mannelijke als vrouwelijke homostellen komt het voor dat er eieren worden uitgebroed.) Rammen zijn ook aardig homoseksueel. Soms leven ze in homogroepen. 6-8% zou de voorkeur aan andere mannetjes geven, ook met loopse vrouwtjes in de buurt. Vaak wordt wel gezegd, zoals jij ook een beetje doet, dat het om dominant gedrag gaat. Dat is in een heel groot deel van de gevallen dus niet zo. Het is jarenlang zo omschreven door biologen voor wie homoseksualiteit taboe was. Maar uit nader onderzoek blijkt het dus helemaal niet zo te zijn. http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/dier-en-natuur/13451-homoseksualiteit-bij-dieren.html http://www.scientias.nl/kunnen-dieren-homoseksueel-zijn/9107 (Onderzoek naar homoseksualiteit bij albatrossen. Eenderde is homoseksueel op een eiland.) http://forum.politics.be/showthread.php?t=68453 Als je meer wilt weten, kun je het boek Biological Exuberance van Bruce Bagemihl lezen. Of zoek eens op homoseksualiteit bij dieren op Google, dan kom je veel informatie tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dofa: Ik haalde ze niet door elkaar. Ik maakte alleen even een link tussen die 2, die jij verder in 't geheel niet had genoemd. Mijn excuses voor de ontstane verwarring :P