Hoe kun je aan een blinde en tegelijkertijd die doof is (dus blind en doof geboren) een kleur uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een blinde een kleur uitleggen is wel mogelijk, maar lastig ; tenslotte kennen ze het begrip kleur niet. Maar je kunt wel uitleggen of een kleur hard of zacht is, warm of koud, fel of op de achtergrond, en daar kunnen ze best een aardig plaatje van maken - zij het dat het er ongetwijfeld heel anders uitziet dan wij ons voorstellen.

Bij een doofblinde zul je dat niet met woorden maar met het handalfabet moeten doen. Zelfde verhaal ; je kunt het gevoel en de uitstraling van een kleur uitleggen, maar ze nooit het plaatje geven zoals wij dat zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de film Mask (1985) liet Rocky (Eric Stoltz) verschillende kleuren voelen aan een blind meisje. Als ik me goed herinner, gaf hij haar bijv. een ijsklontje om 'blauw' mee aan te duiden, en iets warms voor rood. Zij was niet doof, hij kon dus vertellen welke kleur hij bedoelde, maar ik vond het een hele goede manier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vertellen welke kleur het is, zou natuurlijk met het handalfabet moeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als alles dezelfde kleur was, dan konden wij ook niet zien. Kleur is een verschil in de weerkaatsing van het licht. (misschien kan deze blinde wel iets zien van donker en licht?? sommige blinden kunnen dat).
Verschil in weerkaatsing van het licht, wat alles om ons heen lichtere en donkerdere tinten geeft, zodat er een onderscheid is.
Er zijn ook dieren die zien enkel zwart/wit, dat is dus echt alleen het verschil tussen donker en licht en de nuances die er tussen in liggen en dat noemen we grijs.

Wij kunnen ook 3 kleuren zien. Rood/blauw/geel . Ons bloed is bijv. rood, de zon is geel en de hemel is blauw.
Als we die drie kleuren mengen, krijgen we weer een heel nieuw scala aan kleuren. Net zoals we met onze 26 letters een heel woordenboek kunnen maken door ze te steeds anders neer te zetten.

Zo maken ze dus onderscheidt in wat we zien en kunnen we dingen herkennen aan hun kleur en kunnen we bepaalde kleuren mooier vinden of intenser beleven als andere kleuren. Sommige kleuren hebben een warme uitstraling, zoals rood en andere zoals blauw een koude uitstraling.
Op die manier kun je kleuren dus niet alleen zien, maar ze ook als een gevoel beleven.
net zoals de vorm die iets heeft. Die vorm kan je voelen met je handen. Die geeft ook onderscheidt in alles om ons heen en kan ons dingen laten zien.

Alleen als nu alles exact dezelfde kleur was, dan konden we die vormen niet zien, maar enkel voelen net als die blinde.
En diepte, dat kan je ook zien door de lichtval.