Waar begin je met zoeken als je op zoek bent om met een psycholoog te praten?

Als topsporter maar ook in mijn maatschappelijke carriere en sociale leven voel ik mij meestal erg gelukkig. Ik denk alleen dat ik nog gelukkiger kan zijn als iemand mij kan leren om mijzelf beter te begreipen en beter leer om te gaan met bepaalde situaties. als ik dus objectief naar mezelf kijk vind ik mezelf een 7,5, niet slecht maar kan beter. Ik denk dat ik met een beetje begeleiding een beter en gelukkiger persoon kan worden en sneller vooruit kan. Ik zoek wel iemand die mij begrijpt omdat ik denk ik niet als de doorsnee mensen ben. Ik wil graag meer weten over de mogelijkheden in begeleiding voor mijn zelf ontwikkeling. Waar kan ik het best beginnen? Zitten er veel kosten aan en zijn er veel mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken of er een sportpsycholoog te vinden is. Omdat je een topsporter bent is er misschien iemand in de begeleidende staf die je door zou kunnen sturen. Anders kan je wellicht via een huisarts een doorverwijzing krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat een huisarts daar veel informatie over heeft die kent al die mensen een beetje of heeft veel van die folders erover in de praktijk liggen
14 jaar geleden
Een psycholoog kun je makkelijk vinden, wordt vaak ook vergoed, je zou eens moeten navragen bij je verzekeraar en een huisarts kan je doorverwijzen.

Maar ik weet niet of een psycholoog in jouw geval wel de beste oplossing is. Je hebt zo te lezen niet een concreet 'probleem', maar wilt vooral coaching op bepaalde vlakken. Misschien is een mental coach iets voor je, die kan je helpen erachter te komen of er dingen zijn die jou belemmeren in je doen en laten. Die dingen zijn er bij iedereen, alleen heeft niet iedereen er last van of wil ze opzoeken. Dan werk je concreet naar een aantal doelen toe. Kijk maar eens op de links. Of misschien is een cursus NLP iets voor je. Hoe het zit met de kosten weet ik niet. Vaak moet je ze toch zelf betalen, maar misschien kun je via werkgever (als je die hebt) of anders via de belasting (een deel) vergoed krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou inderdaad beginnen bij de huisarts, die kan beoordelen bij welke soort 'hulpverlening' je op je plaats zult zijn en of dit een verzekeringsgevalletje is of niet.

Overigens is niemand een doorsnee mens. Als je het goed kijkt hebben we allemaal wel iets wat 'vreemd' is. NIEMAND is normaal!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via een maatschappelijk werker.
Want die nemen de tijd om jou beter te leren kennen.
En kunnen daardoor jou doorverwijzen naar de beste oplossing voor jouw vraag.

Dat kan een soort van jobcoach zijn of sportpsycholoog of net datgene wat jij nodig zal hebben.

Via een huisarts kan je bij een maatschappelijk werker terecht.

Succes!

+1 voor jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je huisarts weet waar je moet zijn.
14 jaar geleden
Heb veel met psychologen gewerkt en heb daar geen hoge pet van op (goede uitzonderingen daargelaten).
Ik zou liever voor een mental coach kiezen.
Maar wat je ook kiest: kies er een waar ook anderen goede ervaringen mee hebben. De kosten, zo heb ik eens begrepen, liggen tussen de 50 en 120 euro per uur.