Is er een benaming voor mensen met een psychologische "afwijking" die nooit iets afmaken?

Ik heb zelf de "afwijking" dat ik (bijna) nooit iets afmaak.
Dit terwijl ikzelf eigenlijk een pietje precies ben. Is dit een bekend gedragspatroon in de psychologie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Antwoorden (8)

Je kunt het geen afwijking noemen. Het heeft te maken met perfectionisme en daardoor angst om iets af te maken. Bang dat het toch niet perfect zal worden. Ook doorzettingsvermogen en dicipline spelen hierbij een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het ook kan samen hangen met het type mens, is het in combinatie met 'pietje precies' vaak onzekerheid/ faalangst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is een goede benaming hiervoor ëen faalangstige perfectionist.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan zijn dat je zo veeleisend bent, dat het afmaken haast onhaalbaar is. Dan is uitstellen een aantrekkelijke optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Faalangstige perfectionist??? Een perfectionist faalt altijd in zijn eigen beleving, want perfectie kan nooit bereikt worden: het kan altijd 'beter'. Ik ben er zelf een van (perfectionist).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Doet me denken aan procrastinatie (neiging tot uitstellen). Door iets ,waarvan je bang bent dat het je mogelijk niet zal lukken niet te doen, kun je in de waan blijven dat je het toch goed kan doen mits je er maar toe zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Floffertje, ik ken jouw beschreven "afwijking" maar al te goed... Of er een officiele benaming voor is (behalve perfectionisme misschien) weet ik niet, maar ik wil even inhaken op het volgende: ik zie in alle antwoorden, tot nu toe, 'faalangst' terugkomen... Maar zelfs als een perfectionist iets 'afmaakt' is het toch niet 'af' in zijn/haar beleving... het had altijd beter gekund, het is nog steeds niet 'goed genoeg', dus je 'faalt' per definitie gewoon altijd, daar is geen angst voor... Ik heb schoon genoeg van mijn "afwijking" want ik ben erachter dat ik mezelf vreselijk in de weg zit (en je wordt er doodmoe van). Neem momenteel deel aan een CBT (Cognitive Behaviour Therapy) programma om mijn denkwijzen hierin te veranderen. En daar komt faalangst niet in voor, maar... angst voor SUCCES! Wat gebeurt er als je iets ECHT afmaakt (het is goed genoeg, ik ben tevreden, ik laat het los)... Met 'succes' komt bv verantwoordelijkheid... Misschien een idee om hier eens naar te kijken als je last hebt van je "afwijking"? Veel SUCCES!

Toegevoegd na 10 minuten:
Aanvulling: "Met 'succes' komt bv verantwoordelijkheid..." nemen: iets is echt af, en daardoor kun je bv blootgesteld worden aan kritiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zijn hoogst kan er een stoornis in je gedrag of persoonlijkheid zitten die dit bewerkstelligt.
Dit is echter met discipline en wat coaching goed aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Floffertje, er zijn al heel wat antwoorden gegeven met juiste aanduidingen. In ieder geval kun je beter niet van een afwijking spreken, wel is het een hinderlijke reactie op 'eisen' die aan je gesteld worden door jezelf of anderen. De term procrastinatie is al gevallen, in het Nederlands wordt gesproken over uitstelgedrag, uitstellen uit angst om het niet goed genoeg te doen of misschien wel uit angst een volgende stap te moeten zetten of een grotere verantwoordelijkheid te krijgen. Het SUCCES waarover gesproken wordt.
het ligt ook wel aan de leeftijd die je hebt.Als je nog een adolescent tussen 16 en ongeveer 25 jaar bent komt jouw gedrag heel wat vaker voor en is het in feite heel normaal. Ben je ouder dan kan het echt erg storend worden bij studie of werk en kun je promoties missen. Inderdaad is het goed om er aan te werken via CGT (cognitieve gedragstherapie). Therapeuten kun je vinden bij de GGZ in de eerste lijn of via de VGCt (Vereniging voor Gedragstherapie).
Heb je deze vraag ook gesteld terwijl je eigenlijk ets anders moest doen? Probeer jezelf eens te belonen als je iets wel afmaakt, vaak zul je blij zijn dat je ergens een punt achter hebt durven zetten.
Succes, en ga je zelf niet als een gestoord iemand beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het misschien adhd?