Is de basis/hoofdmoot van de relativeitstheorie in max. 250 woorden uit te leggen voor leken?

Indien ja: kan je een poging doen?
:)

Ik zet de vraag bij pschologie, want 't is voor de gemiddelde psyche denk ik moeilijk om de theorie te kunnen bevatten...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een uitdaging - ik zal eens kijken wat ik kan doen wanneer ik weer thuis ben. Wil je de algemene, of de speciale?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhip... Dat is ook zo, er zijn twee :).

Het beste antwoord

De basis gaat uit van het idee dat er geen absolute snelheid bestaat, omdat er geen vast referentie kader is: Als je twee objecten neemt, die ten opichte van elkaar bewegen, dan is het niet mogelijk om te zeggen: Object a beweegt met 5km per uur en object b beweegt niet. Hooguit kan je zeggen: Object a beweegt met 5 km per uur van object b. Oftewel: Beweging is altijd ten opzichte van iets, en nooit absoluut.

Einstein heeft daaraan toegevoegd dat de lichtsnelheid in een vacuum altijd gelijk is, en dat alle wetten van natuurkunde gelijk gelden in 2 verschillende systemen die met constante snelheid voort bewegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Materie , snelheid en tijd hebben een relatie met elkaar.
Bij lage snelheden zijn de verschillende invloeden op elkaar niet waarneembaar en spelen ze geen rol.
Als je de snelheid van het licht nadert, gaat de tijd voor jou tov. anderen die NIET die snelheid hebben, verschillen.
Snelheid buigt de tijd en op lichtsnelheid is je in je massa verpakte energie gelijk aan je kinetische energie.
Dat zegt de formule E=MC2.
Voor lagere snelheid geldt E=1/2 MV2.
Hieruit volgt dat het steeds meer energie kost de lichtsnelheid te benaderen omdat de tijdkromming je in de weg gaat zitten.
Misschien iets duidelijke zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In a Nutshell: Alles is relatief. Snelheid, Tijd, Beweging. Het is maar waar de kijker staat. Alles heeft ook met elkaar te maken (relatie); zo is massa=energie. Lichtsnelheid is echter altijd absoluut: sneller gaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is dat absolute niet slechts relatief - omdat, als er geen langzamere zaken waren, de snelheid nietszeggend zou zijn... Zijn er eigenlijk wel langzamere zaken? Want als je maar ver genoeg inzoomt, gaat alles idioot snel... Wellicht allemaal even snel als 't licht.