Waarom droom ik altijd dat ik zwanger ben, beval of bevallen ben?

Ik ben er echt niet zo vaak mee bezig in mijn dagelijkse leven! Ik denk er zelden of nooit aan! Want dat is wat de mensen beweren als ik ze vraag hoe het komt dat ik er telkens van droom...
En alles ik wakker word voel ik mij heel eventjes moeder! En dan komt de realiteit...
Ik vind het nooit erg want ik wil geen kinderen maar ik zou willen weten waarom..
Ik heb al boeken gelezen over dromen maar ik vind er mijn dromen niet in terug.
Want ik heb ook andere dromen waar ik niets van begrijp.
Op internet vind ik mijn dromen ook nergens terug.

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn eigen vriend denkt dat mijn onderbewustzijn gewoon een aantal scenario's op een rijtje zet, zomaar...
Ik droom ook soms van familie ofzo, hij denkt dat het gewoon net hetzelfde is als die droom over zwangerschappen.
Gewoon wat probeersels van mijn eigen onderbewustzijn.
Voor hem is het allemaal eender, als ik kinderen wil dan is het geen probleem voor hem, als ik er geen wil, ook geen probleem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Bewust ben je er niet mee bezig, of eigenlijk wel natuurlijk, want je hebt voor jezelf al bewust duidelijk uitgemaakt dat je geen kinderen wilt. Toch is dat ondanks de moderne maatschappij die we zijn nog steeds een standpunt dat je blijkbaar moet verantwoorden (of in elk geval voor je eigen gevoel) , en onwillekeurig zal toch ook die 'biologische klok' (die strikt genomen niet bestaat ; moedergevoel is niet aangeboren, maar ook een soort cultuurverschijnsel is) stiekum aan het tikken gaan. De maximale leeftijd waarop het niet langer verstandig is om aan kinderen te beginnen is wel een zeer reeele trouwens, en ligt niet zo hoog als men ons soms wil doen denken).

Het heeft vermoedelijk toch een beetje te maken met de keuzestress waar veel dertigers mee kampen. Het gewoon maar dingen laten gebeuren is al jaren 'uit', je moet alles weloverwogen en gemotiveerd doen. Lijkt me vreselijk trouwens.
Maar waar je je hele leven nog kunt wisselen van baan, of van partner, of van woonomgeving, of van vriendenkring, alle facetten van je leven kun je beinvloeden met je eigen wil, gaat dat hier niet op. Als je die boot voorbij laat gaan komt er geen nieuwe. Al weet je nog zo goed dat je niet in wilt stappen, dan nog is de keuze definitief. Misschien wel de meest definitieve keuze in je leven. Onbewust houdt het je daarom toch bezig. Vergeet echter niet dat de keuze om wél in te stappen net zo definitef is.

Als je de keuze met je volledige verstand en gevoel gemaakt hebt, is dat voor jou de beste keuze. Kinderen zijn ook niet alles zaligmakend en sterker nog, er moet in je leven ook ruimte en plaats zijn voor een kind, en niet alleen letterlijk. Ik zie mensen om me heen die zo druk met hun beider carrieres bezig zijn dat ze eigenlijk nog geen hond zouden kunnen houden, maar die wel een kind hebben. Eentje he, voor de 'leuk'. Blijkbaar was de maatschappelijke druk of de biologische behoefte toch even te groot.

Het feit dat je er toch over droomt, is vermoedelijk toch een teken dat het issue je in elk geval bezig houdt, maar hoeft niet meteen te betekenen dat je 'eigenlijk' kinderen wilt. Alleen dat de keuze je wel aan het denken houdt, of dat nu uit jezelf komt of van buitenaf.

Toegevoegd na 26 seconden:
Zie reacties voor vervolg. Weer te weinig tekens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droomduiders - waar ik het niet zo mee op heb - zouden het (geboorte) natuurlijk bijvoorbeeld ook kunnen interpreteren als 'een nieuw begin' (project, baan, relatie, niet perse een kind) en daar dan liefst ook nog een voorspellende waarde aan hechten. Dat er dus 'iets nieuws' kan gaan gebeuren in de nabije toekomt. Ik denk dat dat voor iedereen wel geldt, dus doe er mee wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat jij niet probeert te beweren dat ik er stiekem wel wil... Wat heb ik eraan als ik erover lieg??
Ik wil mijn droom geanalyseerd zien..
Ik heb heel veel aan jouw antwoord.
Ik moet toegeven dat mijn beslissing vooral met mijn verstand gemaakt is, maar ik ben heel zeker van mijn stuk, echt waar.
De andere theorie kan heel misschien ook kloppen, ben net van job veranderd..

Andere antwoorden (14)

"de wens is de vader( of in dit geval: moeder) van de gedachte"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"En dan komt de realiteit…"
Deze zin duidt toch onmiskenbaar op een gemis dat je voelt.
Het lijkt erop dat je je verlangen wegdrukt met rationele argumenten, maar bedenk wel dat je verstand nooit je gevoel kan vervangen; je ratio is maar een handige rekenmachine, je gevoel is je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, misschien..
Ik wel eigenlijk vooral een poes. Maar dat gaat niet omdat ik in een appartementje woon.
Kinderen wil ik naar mijn weten toch echt niet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je ook niks aanpraten en ik zie me zelf ook niet als expert op het gebied van dromen; ik kan alleen maar goed lezen. En ik weet dat als je net wakker bent je gevoel nog niet wordt overstemd door je ratio, ik heb ooit dat moment van ontwaken gebruikt om gedichten te schrijven.
Je kunt jezelf bij het inslapen de opdracht geven om ergens over na te denken in je slaap en vaak krijg je bij het ontwaken dan een bruikbare aanwijzing.
Jammer dat je daar geen kat kan hebben. Heb er zelf drie, maar ik woon maar 1 hoog en zij kunnen met de brandtrap naar beneden als ze dat willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is echt geweldig (dat van de katten)
Ik ben opgegroeid met katten, nooit zonder geleefd. En nu ineens wel. Het is echt een leegte weet je. Dat er zo niets rondtrippelt thuis..
Maar ik leg er mij (voorlopig) bij neer.
Het geluk van de kat is belangrijker dan mijn geluk denk ik dan.
Ik heb het ook al is geprobeerd om mijzelf opdracht te geven iets te dromen of een andere droom te verduidelijken door em anders te dromen maar het is nog nooit gelukt.
Weet je echt zeker dat je geen kinderen wilt? Misschien wil je ze diep van binnen toch wél en droom je er daardoor steeds over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zou ik er over liegen? ik hoef mij niet te bewijzen ofzo. Mensen horen ook precies liever dat men er wel wil dus ik win er niks bij door erover te liegen..
Ik ben echt zeker dat ik er geen wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat je LIEGT! Ik bedoel; is het in je onderbewustzijn niet zo dat je ze toch wél wilt, ik ken iemand die dat ook had namelijk, is echt niet rot bedoeld ofzo!
Ik sluit me aan bij de voorgangers. Ondanks dat je geen kinderen wil, hou je jouw moedergevoelens niet tegen. Ik denk, dat het heel normaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dat mijn lichaam spelletjes speelt met mijn verstand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt raar over die zin, ik sta open voor die stelling want als je zwanger bent ga je door je hormonen ook heel anders denken en anders gedragen.. Dus ik geloof het ergens wel...
De droom is op zich al moeilijk uit te leggen. Laat staan te begrijpen. Het is een complex samenspel van de hersenen die de verwerking van de dag combineren met jouw angsten en verlangens uit je onbewuste...

In je onbewuste zit ergens vastgebakken dat je geen kinderwens hebt. En met hetgeen je dagelijks ziet word deze angst gevoed. Probeer je eens bewust af te vragen wat er zou gebeuren als je per ongeluk zwanger wordt. En probeer dan af te vragen hoe welkom het kind zou zijn. Het zal je verbazen hoe snel deze droom verdwijnt als je deze onbewuste angst bewust onder ogen ziet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik ook al over nagedacht.
Blijkbaar mag je niet zomaar een abortus plegen hier.
Je moet voldoen aan een aantal "regels".
Zoals "je moet verkracht geweest zijn".
Zo van die dingen.
Maar verder ben ik er niet op ingegaan want de andere regels ken ik zo niet.
Ik heb ook gelezen in zo'n dromenboek dat je het eigenlijk zelf moet kunnen "ontcijferen" je droom.
Omdat het je eigen onderbewustzijn is die de droom maakt.
Als je tegen de 30 aanloopt of misschien al ietsje ouder bent dan dat dan gaan toch je hormonen aan de slag en die gaan aangeven dat het tijd is. Uiteraard is het een rationele beslissing om geen kinderen te willen maar je lichaam zal toch iets anders aangeven. Dit zie je dan ook terug in je droom want geen vrouw ontkomt daaraan. Het zit als het ware in je lichaam geprogrammeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan; komt van zo'n droom woordenboek op internet.

To dream that you are pregnant, symbolizes an aspect of yourself or some aspect of your personal life that is growing and developing. You may not be ready to talk about it or act on it. This may also represent the birth of a new idea, direction, project or goal.

To dream that you are pregnant with the baby dying inside of you, suggests that a project you had put a lot of effort into is falling apart and slowly deteriorating. Nothing is working out the way you want it to.

If you are really pregnant and having this dream, then it represents your anxieties about the pregnancy. Women in the first trimester of their pregnancy tend to dream of tiny creatures, fuzzy animals, flowers, fruit and water. In the second trimester, dreams will reflect your anxieties about being a good mother and concerns about possible complications with the birth. Dreams of giving birth to a non-human baby are also common during this period of the pregnancy. Finally, in the third trimester, dreams consists of your own mother. As your body changes and grows, dreams of whales, elephants and dinosaurs and other larger animals may also start appearing at this stage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervan uitgaande dat je geen kinderwens hebt, betekent je droom het volgende:

Zoals de dood in de droom een afscheid voorstelt, duidt geboorte of zwangerschap een nieuw begin aan. Een verandering of creatie in wording. In een droom een bijna realistische zwangerschap of geboorte meemaken is voorbehouden voor vrouwen. Een man zal zich nooit een bolle buik gevoel hebben in zijn droom, simpelweg omdat het gevoel niet in zijn herinnering zit opgeslagen en hij het niet lichamelijk mee kan maken. Toch kunnen mannen ook zwanger zijn, maar dan eerder in hun hoofd.

De zwangerschap en geboorte wijzen op een nieuw idee, een nieuwe periode in het leven of een nieuw project, dat in gedachten eerst nog moet groeien en zich ontwikkelen zoals iets wat nog geboren moet worden voordat het kan worden omgezet.

Droom je over bevallen zijn, dan duidt dit erop dat je een stapje verder bent in het realiseren van een nieuwe periode in je leven. Het idee of project heeft dan zeg maar al 'handen en voeten gekregen' en is concreet uitvoerbaar. Nu of op zeer korte termijn.

Je zou de fase in je leven waarin je nu zit voor jezelf kunnen analyseren en wellicht zo aan deze droom een uitleg kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb deze droom ook al zo'n 25 jaar, en hij komt op gezette tijden steeds terug.
Als ik wakker wordt ben ik steevast heel verdrietig dat het maar een droom was, en dat rotgevoel kan de hele dag aanhouden.
Aan jouw verhaal te lezen is het verschil tussen jou en mij, dat ik ongewild kinderloos ben. Inmiddels is dat verdriet voorbij: Ik geniet van mijn vrijheid, en heb ook niet meer de leeftijd voor een kind.
Maar als ik dan weer eens wakker word uit zo'n droom besef ik maar al te goed dat het verdriet in het onderbewuste ligt opgeslagen en nooit meer verdwijnt.

De kans is groot dat dit bij jou toch ook zo is.
Je bent je er niet van bewust, hebt er geen last van kinderloos te zijn.
Maar op de een of andere manier zit er onbewust een verlangen, een verdriet dat met ongewilde kinderloosheid te maken heeft...
Misschien heeft het in jouw geval iets te maken met het gezin waar jij zelf uitkomt? Druk van je ouders?
Ga bij jezelf na waar de oorsprong ligt van dit onbewuste verdriet.
en...slaap lekker voortaan!

Toegevoegd na 3 minuten:
In het dromenboek staat dat dromen van een bevalling staat voor een nieuw begin van iets in je leven.
Dat kan kloppen als je zo'n droom een keer hebt.
Komen deze dromen van zwanger zijn en bevallen echter telkens weer terug, dan gaat de droomverklaring uit het boekje mijns insziens niet meer op.
Dan is er echt meer aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik heb toch wel vaker die droom..
Maar nooit na elkaar als je begrijpt wat ik bedoel.
Soms zit er een maand tussen, soms 2, 3...
Soms een jaar..
Ik vind gewoon dat je op deze wereld geen kind hoort te zetten... Dat is mijn verstand dat spreekt, niet mijn hart.
Mijn verstand heeft wel vaker een luidere stem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij mij zit er ook soms een maand, soms een half jaar tussen...
Je hart heeft op zulke nachten duidelijk de overhand ben ik bang.
Hoe oud ben je? Hard kans dat wanneer je biologische klok wat minder hard gaat tikken, je de dromen kwijtraakt.
zwanger zijn of bavallen staat voor nieuw leven.
mogelijkheid
1# je heb behoefde om zwanger te worden
2# je gaat een nieuwe fase van je leven in (nieuw stap)
3# je bent iets nieuws op je werk begonnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een droom verklaren is je op glad ijs wagen.
We weten er nog steeds te weinig van.
Op mijn gevoel probeer ik het te verklaren.
Ik heb twee antwoorden:

Waarschijnlijk komt het uit je onderbewustzijn en wel iets
waar je al heel lang mee bezig bent, het loopt als een
rode draad door je leven.
Telkens weer zeg je tegen je zelf
en anderen , ik wil geen kinderen, nu niet en nooit niet!
Hier door kweek je, je zelf angst aan , die alsmaar sterker
wordt, telkens als je er aan denkt of er aan je gevraagd
wordt of je nog kinderen wilt, groeit je angst. Deze zit
verstopt in je onderbewustzijn.
Als een bange droom, dat je toch nog zwanger bent ,
komt hij telkens weer bij je terug.
Het is dan dus je eigen angst

Mogelijkheid twee: ondanks alle ontkenningen dat je
kinderen wil, ondanks dat je telkens weer tegen iedereen
zegt, voor mij geen kinderen ,is er toch ergens diep in je
wezen een wens om toch kinderen te krijgen. En regelmatig borrelt deze wens weer naar boven om je er aan te herinneren dat ergens in je eigen ik ,er anders over denkt.
Als dat zo is zal het steeds weer terug komen, net zo
lang tot je het begrijpt.

Alleen met: dromen zijn bedrog komen we niet zo ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De baby vertegenwoordigt de onschuld , warmte en een nieuw begin. Babies kunnen iets uit je innerlijk symboliseren dat puur, kwetsbaar on onaangetast is. Als je droomt dat je op weg bent naar het ziekenhuis om te bevallen, dan verwijst deze droom naar je kwesties met betrekking tot afhankelijkheid en je behoefte om zelf verzorgd te worden. Mischien wil je liefst wat minder verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geboorte of ontluiken van iets en waardevols
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je onderbewustzijn komt datgene naar boven wat je in je dagelijkse bewustzijn onderdrukt.