Macht doet iets met je persoonlijkheid.
Als je niet uitkijkt doet het de verkeerde dingen met je.
Zo zie je ook dat veel politici zich niet echt bewust zijn dat de eigenlijke macht in een democratie bij het volk ( hoort te)
ligt/liggen en doen veel loze beloften om aan de MACHT te komen of te blijven.
Iedereen wil wat betekenen, mensen die veel macht gekend hebben , kunnen daar vreemd genoeg vaak gemakkelijker afstand van nemen , omdat ze de betrekkelijkheid daarvan hebben ingezien.
Mensen met echte macht zijn dan ook vaak innemend, ze hoeven zich niet (meer) te bewijzen en kunnen dus "normaal" doen terwijl de tussenlaag soms/vaak haast een machtsfrustratie laat zien, omdat ze eigenlijk niemand boven zich kunnen velen.
Deze laatste groep kan ook het moeilijkst macht opgeven,
mogelijk hebben ze hun eigenwaarde aan hun status (lees : macht) gekoppeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is zo verslavend. Daarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precie som dezelfde reden dat elk ding lastig op te geven is. We willen diep van binnen allemaal meer. Meer geld; groter huis; meer macht; . .etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn eenmaal aan gewend. En ze willen voor altijd zo verder gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht is geld en geld is macht. Doe daar maar eens afstand van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht zorgt ervoor dat je belangrijk bent, sexy bent, populair en aantrekkelijk bent. Als je de macht verliest moet je daar weer afscheid van nemen. En wat is er dan nog van je over? Wie vind jou dan nog leuk?

Dus het is moeilijk macht op te geven omdat mensen bang zijn voor de eenzaamheid en leegte waar je dan mee geconfronteerd wordt.
Je kan ook je eigen identiteit bewaren en heel erg bij jezelf blijven, en dan zul je daar misschien minder last van hebben. Maar ik gok dat dat maar heel weinig mensen lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze de macht opgeven voelen ze zich machteloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door de naam: ze hebben de macht.
als ze de macht zouden kunnen opgeven waren het wel machtgevers.
zo eenvoudig is dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een functie opgeven is natuurlijk altijd moeilijk. Veel mensen die met pensioen gaan ervaren hetzelfde.