Waarom gebruiken veel vrouwen woorden als "vreselijk", "verschrikkelijk" en "afschuwelijk", als ze iets vervelend, moeilijk of vies vinden?

Voorbeeld: Afgelopen zondag riep Karin de Groot op televisie, die het lastig vond een klas VMBO-scholieren les te geven, na afloop van de les: "Vreselijk!". Als iemand zo'n vergaande woorden gebruikt voor dingen die niet zo heel erg zijn, wat blijft er dan over voor ècht ellendige dingen of gebeurtenissen? Ik vraag niet om een lijstje met alternatieve woorden, maar om een antwoord op mijn vraag bovenaan.

Het lijkt me duidelijk: ik gebruik de genoemde woorden zelden en vind het raar en irritant dat veel vrouwen ze gebruiken voor dingen die (volgens mij) niet werkelijk "vreselijk", "verschrikkelijk", of "afschuwelijk" zijn.

15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik overdrijf op zo'n manier ook vaak als ik mijn punt wil bekrachtigen. Misschien hebben vrouwen dat van oudsher meer nodig gehad dan mannen omdat wat mannen zeiden al snel serieuzer werd gevonden. Zij gebruikten minder woorden, maar er werd meer waarde aan toegekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor mij (als vrouw zijnde) is dit een term om aan te geven hoe erg ik iets vind/vond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een klassiek voorbeeld van een stijlfiguur genaamd "hyperbool". Je overdrijft juist om je punt te maken. Als je oplet, zal je merken dat bijna iedereen zich van hyperbool bedient.

Ik bedoel natuurlijk niet de wiskundige hyperbool voor degenen die het woord niet vanuit de literatuur kent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ik als vrouw daar mee wil benadrukken dat ik het echt meen en daarmee aangeef dat mijn vermogen om te beredeneren tot het nulpunt gedaald is en dat mijn gevoel nu domineert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vrouwen zijn huilerds..(don't get me wrong..ik ben een vrouw, maar ik snap je point) XD
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrouwen praten drie keer meer dan mannen.

Een studie wees uit dat vrouwen gemiddeld tot 20.000 woorden per dag gebruiken. Mannen daarentegen hebben genoeg aan 7.000 woorden om zich uit te drukken.

'Vrouwen besteden meer 'hersenenergie' aan praten dan mannen. Het zijn verschillen in de hersenen van mannen en vrouwen die ervoor zorgen dat vrouwen meer praten.'

Praten op zich zou vrouwen zelfs een kick geven die te vergelijken is met high worden van drugs. Theoretisch beschikken vrouwen over een spreekwoordelijke snelweg met acht rijstroken als het gaat om het uiten van hun emoties. Mannen moeten het doen met een landwegje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vrouwen zijn sterker in de nonverbale communicatie en ontwikkelen daarom een minder grote woordenschat dan mannen. Een vrouw zal op jouw vraag dus antwoorden "je weet toch wat ik bedoel!", terwijl een man meer op de letterlijke definitie van woorden zit omdat hij die genuanceerde benaming nodig heeft om de juiste emotie te destilleren.