Is introvert / extravert zijn genetisch bepaald of is het gedrag? Is het mogelijk, extreem gesteld, van een extravert een introvert te worden?

Op internet worden vele woorden gebruikt zoals: instelling, gedrag, trekken, eigenschap, aangeboren, genetisch bepaald….

Mij is verteld, dat ik als kind zeer extravert was, maar uit testen blijkt, dat ik (zelfs extreem) introvert ben.
Het gaat mij er niet om een uitleg van extravert/introvert. Onderstaande bron geeft voor mij duidelijk aan wat het inhoudt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Introvert_en_extravert

Toegevoegd na 5 dagen:
Wat een moeilijke keuze om een beste antwoord te geven....
pffffffff....
Iedereen bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn die testen uit dezelfde tijd als dat je als kind extravert werd bevonden of veel later?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie: die testen heb ik als volwassene gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat een telkens 'betere' kennismaking met de (gevaarlijke en onbegrijpelijke) wereld je vrolijkheid, onbevangenheid en naive houding wat ingeperkt heeft en jou bedachtzamer te werk heeft willen stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Dat zou dan betekenen, dat het niet genetisch bepaald is, hoewel ik dus ook lees, dat dit wèl zo is.
Als het genetisch is bepaald, dan zou ik dus een groot wereldwonder zijn LOL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het vermogen om zó met die wereld om te gaan, dus een bedenkelijk type te worden kan wel genetisch bepaald zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen zijn, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het boek "“Het introverte type, een stille kracht" kan misschien antwoord op je vraag geven
Het is alweer en tijdje geleden dat ik het zelf gelezen heb.
In detail weet ik het niet meer precies. Maar volgens dat boek zijn er wel fysieke verschillen tussen extra- en intoverten.
O.a. de manier waarop iemand reageert op bepaalde stoffen (neurotransmitters); extraverten zouden zich prettiger voelen bij veel dopamine en introverten bij acetylcholine.
En extraverten doen meer een beroep op het kortetermijngeheugen (daarom zeggen ze sneller iets wat in ze opkomt) en introverten op het langetermijngeheugen (zijn bedachtzamer; duurt langer voor ze bij informatie kunnen). Maar dat is erg kort samengevat en het komt ergens uit een ver weg vakje in mijn hoofd; het boek zelf is waarschijnlijk duidelijker ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Marjol31n!

Het beste antwoord

Genetisch bepaald is een groot woord, maar het karakter is wel degelijk voor een deel aangeboren (nature) , echter niet per se erfelijk. Vermoedelijk zijn er tijdens de ontwikkeling van de hersenen in de baarmoeder al invloeden 'van buitenaf' (dus buiten de genen) die mede het karakter bepalen. Maar de invloeden van buitenaf die op een kind / mens inwerken (nurture) spelen daar ook een grote rol in.

Zo kan een kind dat van nature best extravert is, door voortdurend gebrek aan bevestiging / goedkeuring toch verlegen/terughoudend worden. Tot hij/zij zich op zijn gemakt voelt, en dan weer best extravert kan zijn. En op dezelfde manier kun je een van nature introvert persoon, best uit zijn/haar schulp laten kruipen. Pakweg de helft (maar dat is een gok uit de losse pols, en ook eigenlijk op geen enkele manier aan te tonen/testen/meten) is aangeboren, de andere helft aangeleerd.

Meestal worden kinderen normaliter redelijk gesterkt / bevestigd in wat hun natuurlijke gedrag is, maar in extreme gevallen zou je een extravert persoon best helemaal dicht kunnen laten klappen. Een van nature terughoudend / meer op zichzelf zijnd persoon 'naar buiten trekken' is lastiger maar niet onmogelijk.

Het gros van deze ontwikkeling vind natuurlijk wel in de (vroege) jeugd plaats, maar is in de puberteit en ook daarna nog best te sturen / oefenen. Maar van een bijzonder verlegen, introvert, wat schuw iemand een persoon te maken die op een feestje met allemaal wildvreemden op de tafel gaat dansen, nee, zulke grote veranderingen in de 'nature' kan 'nurture' niet veroorzaken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is introvert versus extravert vaak ook niet een kwestie van het een of het ander. De meeste mensen bevinden zich ergens op de schaal tussen die twee uitersten, en vaak is het ook nog afhankelijk van de situatie.

En ook bij de wat meer extremen is het niet altijd even zwart/wit. Zo ben ik een uitgesproken extravert persoon, voldoe aan alle kenmerken, behalve de belangrijkste : ik ben het liefst alleen, en in grote groepen, hoewel ik het wel overleef en ook meestal redelijk op de voorgrond sta, voel ik me allesbehalve op mijn gemak. Ik mijd ze zelfs als het kan.

En ook het omgekeerde ken ik van dichtbij : buitengewoon introverte, beschouwelijke, in zichzelf gekeerde mensen, die helemaal gek worden als ze alleen moeten zijn en altijd de steun / backup / hulp / feedback /bevestiging / gezelschap van anderen zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Je schrijft: "Maar van een bijzonder verlegen, introvert, wat schuw iemand een persoon te maken die op een feestje met allemaal wildvreemden op de tafel gaat dansen, nee, zulke grote veranderingen in de ‘nature’ kan ‘nurture’ niet veroorzaken."
Kan omgekeerd zo'n grote verandering dan wel plaatsvinden? Want zo schijnt mijn situatie dus te zijn. Niets is natuurlijk 100%, en de meeste mensen zitten op de schaal extravert-introvert ergens middenin, met een uitschieter hier en daar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een kleine opmerking bij het bovenstaande: introvert is niet hetzelfde als verlegen/schuw/terughoudend. (kan wel samengaan, maar hoeft niet). Verlegenheid heeft te maken met angst.
Een introvert is niet per definitie angstig in sociale situaties.
Wel kalm, bedachtzaam etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy : ja, het omgekeerde is helaas een stuk makkelijker, door elk initiatief van het kind van meet af aan dood te slaan, te negeren of af te keuren, zodat het vanzelf niks meer onderneemt en in zijn schulp kruipt. Dat valt niet echt binnen het normale natuurlijk. Maar ook later in het leven kan een kind of zelfs volwassene door voortdurende afkeuring door de omgeving (gepest worden bijvoorbeeld, of een paar desastreuze relaties) helemaal in zichzelf keren en alles voor zichzelf gaan houden. Dat is dan niet de aard van het beestje, maar wel het resultaat van langdurige negatieve invloeden. Ook echter 'eenvoudige' danwel minder ingrijpende dingen zoals gezondheid, handicaps, leeftijd en dergelijke hebben invloed op meer of minder extrovert gedrag. Zo is het bij mij absoluut mijn slechte gehoor dat me parten speelt in gezelschap. @Marjl : ja, dat weet ik, daarom heb ik de term maar één keer - en in combinatie met andere kenmerken - gebruikt. Het is een veel voorkomend kenmerk van introvertie, maar GEEN must. En ook extraverte mensen kunnen verlegen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je kunnen zeggen, dat meer of minder introvert / extravert in aanleg aanwezig is, maar dat het toch gedrag is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, uiteindelijk is het voor zeker de helft aangeleerd gedrag / aangeleerde (en afgeleerde) reacties en gedragspatronen. De invloed van buitenaf versterkt of verzwakt de aangeboren neiging, maar kan die alleen in extreme omstandigheden helemaal ombuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

In mijn optiek is het aangeleerd.

Je wordt namelijk geboren in een gezin en tussen ouders. Om te kunnen (over)leven moet je een bepaald gedrag aanleren zodat er binnen het gezin een balans blijft bestaan.
Introvert en extravert zijn hierin gedragseigenschappen.

Ik kan moeilijk een situatie als voorbeeld geven, omdat bij gedragsvorming vele variabelen meetellen. Zoals hoe je ouders zijn (introvert/extravert) als voorbeeld, of er in het gezin veel competitie plaatsvindt. Competitiedrang neigt meer naar extravert moeten zijn.
Als er binnen een gezin veel geweld is (verbaal/non verbaal), dan kan een slachtoffer meer introvert worden of gedwongen worden.
Zo zijn er nog vele variabelen waarmee gedrag wordt bepaald.

Nog niet gesproken over idealen. Want iemand die een ander voorlaat is doorgaans meer introvert.

Extraverte personen kunnen zeggen dat men best wel meer mondiger mogen zijn en laten horen wat men werkelijk vindt.
Introverte mensen promoten dat als je je iets rustiger houdt veel meer kunt bereiken. Zeker in de gemoedstoestand.

Toegevoegd na 11 minuten:
---

Je had nog een 2e vraag.

In mijn optiek is balans vinden in jezelf een methode om meer extravert te worden als je introvert bent, of visa versa.

Als introvert heb je vaak veel moeite met jezelf, niet erg veel vertrouwen in jezelf. Vaak bang, veel angsten en een wat laag zelfbeeld in je uiterlijk, doen of kunnen.
Als je werkt aan jezelf, leert je ware zelf kennen en van daaruit ook sterk in jezelf kunt staan, dan merk je ook dat je meer extravert(er) bent geworden.
Introvert is dus veel met je innerlijke bezig zijn, dan op een negatieve wijze).

Bij extravert ben je erg veel met anderen bezig en in mijn optiek veel met het (ver)oordelen van anderen.
Ook hier kan je met je innerlijke werken en jezelf leren kennen, zodat je meer compassie kunt krijgen met anderen. Het veroordelen, sterk moeten zijn, competitiedrang zal dan minderen en zal je meer een balans vinden.

Algemeen gesproken kan je ook zeggen: hoe meer je begrijp hoe en waarom je zo bent gevormd, hoe beter je dit kunt loslaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Het zal wel in zekere mate genetisch bepaald zijn, maar ik denk dat de basis in de opvoeding gelegd wordt.
Ik was zelf de oudste dochter in een gezin met 4 kinderen.
Mijn ouders waren goed katholieke mensen die de kerkelijke regels ook naleefden.
Je werd dus al opgevoed met de regel; blijf bescheiden, praat niet voor je beurt, als je iets aanbiedt, neem je zelf het kleinste stuk enz. kortom zo leer je het als kind en zo waren mijn ouders zelf ook opgevoed. Zij leefden zelf ook met die regels. Bescheidenheid siert was een van die spreuken die mijn moeder overal bij had!!
Ik kon erg extravert zijn als klein kind, wat weer een nadeel heeft; je hebt altijd anderen nodig en wordt op die manier ook niet snel zelfstandig. Doordat ik de oudste was, moest ik echter ook de wijste zijn en toen ik dan ook iets ouder werd, moest ik echt de oudste, wijze dochter zijn bij mijn kleinere broers en zusje. Werd er veel op gewezen dat dat drukke kinderachtige gedrag niet kon.
Zo krijg je al snel verantwoordelijkheidsbesef en wordt serieuzer. Op het laatst trok ik me ook meer terug, want je blijft toch gehoorzaam en ik hield van mijn ouders omdat zij gewoon goede lieve ouders waren. Mijn extravertie verdween dus gewoon en dit was voor mij aangeleerd gedrag. Als puber was ik een trendsetter qua mode, make-up enz. ondanks mijn eigenlijke verlegenheid.
Ik was op mijn manier best opstandig, maar werd nooit hysterisch, bleef beheerst. Kwam ook tot de ontdekking dat jezelf in de stress werken niet hielp en je had er alleen last van. Nog zijn er maar enkelen die ik het achterste van mijn tong laat zien. Er zijn zelfs dingen die ik echt met niemand deel. Die heb ik ver weg gestopt en weet echt ik alleen. Ik heb er geen moeite mee. Extravert ben ik gewoon niet en ergens ben ik er blij om. Lijkt me dat je er zo moe van wordt. Ik ben daardoor wel zelfstandig gworden en kan het goed met mezelf vinden.
Toch kan ik me goed aan anderen aanpassen als het gewenst is. (^-^)!

Ik denk dus dat het een deel genetisch, een deel opvoeding en een groot deel aangeleerd gedrag is. Misschien ter bescherming van je ziel.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Voor je antwoord, maar vooral voor je openhartigheid :-)
Er zou een verband kunnen zijn met hoogbegaafdheid, wat denk ik wel voor het grootste deel is aangeboren.
Stel je bent hoogbegaafd en je ziet haarscherp wat er allemaal mis is in deze wereld.
In het begin van je leven ben je vol goede moed en heb je de overtuiging dat mensen openstaan voor rationele argumenten en je visie weerklank zal vinden. Dan ben je extrovert.
Er komt een moment waarop je merkt dat mensen vastzitten in hun irrationele denkbeelden waardoor je steeds de klep op je neus krijgt.
Tegelijk blijf je allerlei wantoestanden in deze wereld identificeren, maar je merkt dat mensen die wantoestanden als vanzelfsprekend ervaren en er eigenlijk niets aan willen doen.
Er komt dan een moment dat je je afkeert van de mensheid, er eigenlijk niets meer mee te maken wil hebben en dan word je van extrovert introvert.
This is the story of my life.
Extroverte mensen zijn denk ik met name mensen die lekker meehobbelen met de massa, kijken naar showprogramma's en niet al te veel nadenken. Dus vaak niet hoogbegaafde, conventionele personen. Die eigenschappen zijn voor een belangrijk deel aangeboren.
Die mensen blijven ook extrovert omdat hun karakter goed past bij dat van de overgrote meerderheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je open en persoonlijke antwoord. Wat mij betreft: hoogbegaafd is teveel gezegd volgens testen, maar wel een lekker niveau LOL.
Ik heb een best moeilijke jeugd gehad met daarnaast een heftig en langdurig pestverleden. Verder ben ik een HSP (officieel getest). Alles bij elkaar en meer heeft geleid tot een ontwikkeling van zeer extravert tot zeer introvert.
Vandaar mijn vraag.
Ik denk, dat je, ook als je niet hoogbegaafd bent, de problemen in de wereld zeer scherp kunt zien en onbegrijpelijk kunt vinden.... waarmee ik niet wil zeggen, dat ik ze niet begrijp, maar vaak onvoorstelbaar vind. Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor mijn gevoel en het "in de wereld staan".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is hoogbegaafd niet het juiste woord, maar het gaat vooral om out of the box denken.
De meeste mensen slagen erin om alles wat op deze Aarde gebeurt vanzelfsprekend te vinden. Ze stellen geen vragen. Ze ervaren: "het hoort gewoon zo".
Stel dat hun religie (zoals vroeger bij de Azteken) het vereist om iedere ochtend honderden mensen te offeren dan zien ze dat als onderdeel van "hoe het hoort". Ze zullen zelfs bereid zijn om die bestaande orde te verdedigen.
Evolutie geeft niets om waarheid, maar slecht om overleven. Kritisch denken is slecht voor het overleven, zeker in tijden toen je op straffe van de dood gedwongen werd in iets te geloven.
Vandaar dat kritisch te denken te zien is als een genetische modificatie, een afwijking.
Deze afwijking kan je in conflict brengen met de rest van de mensheid. Je hoort er dan niet meer bij. Je bent een eenling. Op die manier kun je van extrovert introvert worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt.... op zich best "gevaarlijk" om te schrijven, maar dat dénk ik :-)
Dan heb je vele al dan niet bewuste keuze-mogelijkheden: bijvoorbeeld je terugtrekken, problemen ontwikkelen (beide mijn onbewuste(?) keuzes), op de bres springen en actie ondernemen. Om maar wat uitersten te noemen.
Naar mijn idee kan het dus ook mogelijk zijn, om juist heel extravert te worden, je te richten op die buitenwereld en er iets aan te gaan doen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Actie voeren heb ik in het verleden gedaan, maar het probleem is dat als je actie voert je meestal ook in een groepje terecht komt.
Ook een groepje van 'gelijkgestemden' is een groepje waarin dogma's en codes gelden.
In je eentje actie voeren en met een bord op de Dam staan om maar iets te noemen lijkt me niet zo geweldig.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms krijgt een Damschreeuwer jaren na dato nog steeds de aandacht.... maar da's weer iets geheel anders :-) Wat ik bedoelde te zeggen is meer, dat je ook kunt kiezen om je kwaliteiten in te zetten om de wereld te helpen. Bijvoorbeeld om mensen te leren op een andere manier om te gaan met de landbouw. Dus extravert, outgoing (om maar es een Engels woord erin te gooien, schijnt hartstikke "in "te zijn), richting de buitenwereld.
Ik heb laatst een zeer interessante film gezien op landbouwgebied, vandaar dat ik daaraan denk. Zal zo even kijken of ik die kan terugvinden. Dogma's en codes zijn inderdaad overal... vraag me eigenlijk af of er mensen zijn, die daar totaal vrij van zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=nhVWNwCRpKg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n Damschreeuwer wordt als een halve zool beschouwd en bereikt natuurlijk ook niet constructiefs.
Om mijn manier probeer ik eraan te doen wat ik er aan kan (uiteraard wil ik op deze site daarover niet al te zeer in details treden).
Landbouw is helaas niet mijn expertise......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Landbouw was ook maar als voorbeeld genoemd. Mijn expertise is het ook niet; ik vond de film wel erg indrukwekkend. Mijn tekst was ook absoluut niet bedoeld om jou aan te vallen danwel in de verdediging te drukken als je misschien dat gevoel had.
Het was een vervolg op mijn idee, dat je als mens keuzes hebt in hoe je reageert op de problemen in de wereld, het introvert/extravert zijn/worden en dus het zelf staan in de wereld.
Ik heb het totaal niet persoonlijk naar jou toe gericht bedoeld, sorry als het zo is aangekomen. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry als mijn reactie zo aankwam. De mogelijkheden van het geschreven woord zijn nu eenmaal beperkt. Ik vind de dingen die jij schrijft en hoe je met alles bezig bent erg bewonderenswaardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ergens voelde ik, dat die mogelijkheid er was, daarom schreef ik dat. Fijn dat het niet zo is!
Helemaal met je eens: woorden kunnen zeer beperkend zijn, maar ze zijn het enige wat we hier tot onze beschikking hebben. Dank je wel voor je compliment; vind ik heel lief van je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shiva - mooi en helder betoog (mijn complimenten!), maar is: "Stel je bent hoogbegaafd en je ziet haarscherp wat er allemaal mis is in deze wereld.
In het begin van je leven ben je vol goede moed en heb je de overtuiging dat mensen openstaan voor rationele argumenten en je visie weerklank zal vinden. Dan ben je extrovert.
Er komt een moment waarop je merkt dat mensen vastzitten in hun irrationele denkbeelden waardoor je steeds de klep op je neus krijgt. " - wat je hier zegt niet precies wat Marleen hier ook al over zei? "Zo kan een kind dat van nature best extravert is, door voortdurend gebrek aan bevestiging / goedkeuring toch verlegen/terughoudend worden. " Als je tenslotte keer op keer teleurgesteld wordt als kind omdat je verwacht dat mensen "openstaan voor rationele argumenten en je visie weerklank zal vinden" terwijl dit niet gebeurt, heb je op zulke momenten gebrek aan bevestiging. Of bedoelde je toch iets anders? Daarnaast ben ik het niet helemaal met je eens dat je als je hoogbegaafd bent (of in ieder geval een zekere mate van intelligentie bezit) bijna automatisch introvert wordt op latere leeftijd - dat is in ieder geval wat ik 'proef' uit je verhaal. Wel tegengewerkt door hoe je je verhaal opent (Er ZOU een verband kunnen zijn met hoogbegaafdheid). (vervolg in volgende reactie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden waarom ik het er niet mee eens ben is dat ik met eigen ogen heb gezien dat het wel degelijk anders kan:
Zowel mijn broer als ik zijn 'gezegend' met een 'zekere mate van intelligentie'. Beide waren vrij extrovert toen wij klein waren. Wij staan dicht genoeg bij elkaar wat betreft leeftijd om 'eenzelfde' jeugd gehad te hebben - en die was niet bepaald prettig. Beiden werden afgekraakt, niet goed genoeg bevonden, met enige regelmaat dom genoemd, etc. Je hebt vast het beeld dat ik wil scheppen. Nadat mijn ouders uit elkaar gingen verminderde dit gedrag naar ons beiden (van vaders kant, en wij bleven bij moeder en zagen vader 1x per 2 weken). Dus wederom min of meer een gelijk leven. Tot de voorliefde voor mijn broer bij mijn moeder naar boven kwam en ik min of meer gelaten werd met de woorden van mijn vader nog in mijn hoofd, terwijl mijn broer opbloeide dankzij mijn moeder. Mijn broer is uiteindelijk extrovert gebleven, terwijl ik introvert ben geworden. Ik kan niet stellen dat mijn broer minder intelligent is geworden, dat hij mee hobbelt met de massa of graag naar shownieuws kijkt. Ook is hij alles behalve conventioneel. Je hebt bepaalde woorden goed gekozen (zou, vaak) en ik denk dat het gebruik van deze woorden terecht is - het is simpelweg alles behalve een feit dat intelligentie er iets mee te maken heeft. Ik denk wel dat intelligente mensen sneller tegen een muur lopen omdat mensen om hen heen niet 'mee' kunnen komen in hun gedachten. Maar dan zijn we weer aangeland bij waar Marleen hier ook al over zei: dat het vooral te maken heeft met hoe de omgeving op een persoon reageert wanneer hij/zij kwetsbaar is. En ja, ook ik gebruik een voorzichtig woord (vooral) omdat ook ik de wijsheid niet in pacht heb (heb het tenslotte niet onderzocht) en slechts uit ervaring spreek, net als jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hyIeder levensverhaal is anders en iedere ontwikkeling is anders. Ik heb inderdaad geschreven vanuit mijn ervaring die zal verschillen met die van iemand anders.
Er zijn verschillende vormen van intelligentie. Er zijn ook mensen die hun intelligentie inzetten om optimaal binnen het systeem te kunnen functioneren. Voorbeelden zijn bijv. mensen die slimme apparaten ontwikkelen, mensen die werken voor banken e.d.
De intelligentie die je in de problemen kan brengen is wanneer je het systeem zelf ter discussie stelt. Als je dan ook nog dezelfde dingen die je in het systeem tegenstaat tegenkomt in z.g. alternatieve bewegingen of protest bewegingen dan heb je pas echt een probleem want dan kun je je bij geen enkel groepje aansluiten of weerklank vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is vind je inderdaad vooral intelligente mensen aan de top - maar ik geloof niet dat zij allemaal introverte mensen zijn. Ik denk eerder dat zij van nature een adaptief karakter hebben waardoor zij 'de boze buitenwereld' beter kunnen hanteren en proberen om van binnen uit ofwel het systeem te verbeteren, ofwel het systeem voor hun te laten werken. Het is natuurlijk ontzettend vervelend als je erachter komt dat waar je tegen wilt vechten zich ook voordoet binnen een groepering die zegt daar tegen te willen vechten. Zoals je zegt vind je dan geen weerklank, maar dat is dan toch weer precies waar het eerder ook al over ging? Niet gehoord worden? Neemt niet weg dat ik het goed vind dat je het in ieder geval hebt geprobeerd. Ik heb het lang geleden al 'opgegeven' en leef nu gewoon mijn eigen leventje en accepteer dat ik 'gewoon' anders denk dan de meesten, dat er altijd mensen zullen zijn die mij niet snappen en dat dat oke is. En toch: ik moet toegeven dat ik liever had gehad dat ik op deze aardbol was gekomen zonder te kunnen zien wat er mis is in deze wereld. Daarom schreef ik in mijn eerste reactie ook 'gezegend' want voor mij is het alles behalve dat. Toch denk ik dat dit onderwerp eerder gezocht moet worden in hoe de omgeving van een kind/jongere op hem/haar reageert dan de intelligentie van het kind op zich. Maar ik respecteer wel dat jij daar anders over denkt gezien je levenservaring. Fijne avond!