Bestaat er zonder je ego, toch wel een goed leven?

Kan je leven zonder je ego, of is de mens dan geen mens meer, zoals we de mens kennen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste in ieder geval: we zullen die mensen niet meer kennen. Omdat we alleen nog maar mensen kennen met een ego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik markeer je vraag als goede vraag. Het heeft me weer eens bewust gemaakt van mijn pad. Me de kans gegeven te evalueren en onder woorden te brengen wat ik vindt, voel, ervaar en waar ik naar streef. Zou ik vaker moeten doen. Maar je holt zo snel mee met de rest he.. dus bedankt, en mooie reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt jullie allen, het is fijn iets voor elkaar te kunnen betekenen en jullie ook een mooie reis, neem wel op tijd de juiste afslag.

Het beste antwoord

Nee.

Leven & dood zijn onlosmakelijk verbonden met het 'hebben' van een ego.

Op aarde is alles duaal.
Dus alles wat hier op aarde kan worden gemanifesteerd is duaal.

De aarde heeft zo haar eigen energie. Haar eigen bewustzijn.
Aan haar energie dankt zij haar natuurwetten.

De eerste wet van haar natuur is dualiteit.

Op het moment dat bewustzijn (in welke vorm dan ook) zich met de aarde - energie wil verenigen zal het zich met deze wet van de aarde moeten verenigen!

Dus bij de geboorte van elk nieuw leven wordt het ene en onveranderlijke opgesplitst in Licht en schaduw.
De ziel en het ego.

Er valt dus heel goed te leven met een ego.
Hij zal er altijd zijn.
Je hoeft je er alleen maar 'van bewust te zijn'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kandalini, ik ben je antwoorden erg gaan waarderen, maar over dit onderwerp is zoveel tegenstrijdigheid!
Er zijn ineens zoveel ja's en nee's en allemaal van mensen die ik over dit onderwerp heel hoog acht.
Wat een verwarring!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Eddijst, dank je voor de waardering.
Had je zelf al een idee over je vraag?
Want dan kan ik mij voorstellen dat de grote verscheidenheid aan antwoorden jouw oorspronkelijke gevoel alleen maar meer aan het 'wankelen' heeft gebracht in plaats van (wat waarschijnlijk de bedoeling was) meer/dieper bevestigen!
Onthoud dan voor jezelf, dat alles waar is! Alleen niet alles kan waar zijn voor jou! Jij kunt de waarheid kiezen die jij het best bij jou vindt passen.
Het een hoeft het ander ook niet tegen te spreken.
Iedereen heeft al zo zijn eigen 'idee' over wat een ego eigenlijk is, de een vindt een ego iets negatiefs, de ander beschouwd het als een groot goed!
Op het moment dat het als negatief wordt ervaren, wil je er graag vanaf. Wanneer het ego juist wordt gewaardeerd, wil je het 'voeden'...
Wat Ik heb geleerd is ; Het EGO is er, zal er altijd zijn. Daar kom je niet vanaf, dan kun je het maar beter onder ogen komen en niet afwijzen. Licht is onvindbaar als er geen schaduw was!
Puur licht IS nl. niet te onderscheiden. Dankzij schaduw hebben we KLEUR!
En iedereen laat zijn eigen kleur zien!
Mooi toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot slot:
DAT we onze kleuren kunnen zien en onderscheiden en manifesteren, danken we aldus aan de schaduw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kundalini, mooi antwoord. Alleen dat van die dualiteit vind ik wat wazig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bijna niet mogelijk hier een beste antwoord te kiezen, zelf zeg je, alle antwoorden zijn goed, ik heb de jouwe gekozen voor je aanvullende reactie's.
Nu de vraag stellen* wat is je ego* vind ik wat te kort op deze vraag, maar misschien later, bedankt.

Andere antwoorden (18)

ego = zelf, zonder jezelf is het best saai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je leven zonder jezelf?
Niet dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ego is idd in het latijn gewoon Ik. In de psychologie betekent ego eigenwaarde. De waarde die je toekent aan jezelf.

Je vraag is dan kan je leven zonder dat je jezelf wat waard vindt.
In principe zijn we volgens het boedisme allemaal "leeg" daarmee bedoelt men dat je alleen maar bestaat bij de gratie van alle andere dingen in de wereld. En daarmee ben je zelf niets waard alleen.

Maar hoewel ik me dat terdege besef, vind ik het persoonlijk erg moeilijk geen waarde aan mezelf te hechten. Ik beoordeel de dingen die ik doe en denk en ben blij als ik iets heb kunnen betekenen.

Een verlicht mens in het boedisme heeft nauwelijks een ego en dat is volgens het boedisme dan weer het ultime zijn. Maar voor ons gewoon klootjesvolk lijkt me dit vrijwel ondoenlijk. Ik denk dat je dan in onze maatschappij niet kunt functioneren. Maar wie weet misschien zijn er uitzonderingen. Ga ervoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vast wel, maar er is geen ""ik"" om het te beseffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet echt, zonder je zelf is er geen goed leven. Het lijkt wel hetzelfde ofals je in een depressie zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt geen ego en je bent geen ego... Ego bestaat niet... En als je wel een ego hebt, kun je mij dat dan laten zien?

Je hebt het waanidee dat je afgescheiden bent, dat is niet zo...

Je kunt niet ontkennen dat je bent, maar wat je bent is zeker niet een ego...

Ik heb geen ego, ben ik daarom geen mens meer?...

.

Ik weet wel dat ik hier weer commentaar op krijg, maar ik zeg je: Het is de waarheid... En ik zal je ook zeggen dat er plusjes komen van die paar GV-gebruikers die het herkennen... Ik kan niet anders zeggen dan dat wat waar is... Waarvan akte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder levend wezen met een brein en dat wil eten, heeft een ego. Zonder ego kunnen ze niet overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van niet, want de ego van de mens bepaalt zo'n beetje alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zonder je ego, ben je niet bewust, Je zou dan een soort vegetatief leven leiden, want zelfs dieren hebben nog zoiets als een ego....(kijk maar eens wat een verschillende karaktertjes).

Dan zou je dit soort vragen ook niet meer kunnen bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de basis zijn wij allen aan elkaar verbonden, wij staan niet los van elkaar. Wij zijn liefde en een deeltje van God. Daarmee zijn wij eeuwig verbonden met elkaar.

Het deel van onze eeuwigheid dat we op aarde doorbrengen verwart ons: Wij voelen dan niet dat we onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, en denken afgescheiden te zijn van elkaar.
We proberen dan om ons beter, slimmer, mooier voor te doen, of we voelen ons juist minder, lelijker, dommer dan die ander.
En juist dat is hetgene dat we 'ego' noemen.

In feite bestaat het ego helemaal niet. Het is een waandenkbeeld.
Als het je lukt om dit in te zien, en dit waandenkbeeld overboord te zetten, ga je voelen dat we allen met elkaar verbonden zijn.
Alles wat dan overblijft is WAAR, en alles wat dan overblijft is liefde. En dat is alles wat er is.

Een cursus in wonderen kan je helpen om dit langzaamaan te gaan ervaren, en je tijd op deze aarde in vrede en liefde door te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben als meestvoorkomend denkend mens het verschijnsel nu eenmaal het ego genoemd, zonder er een naam aan te geven weet je ook niet waar er over gepraat wordt, dus weet je nu, als ze het over het ego hebben waar het over gaat.
Nu kan je stellen dat het ego van de mens totaal niet bestaat, maar dan zal je er een andere naam voor moeten geven, ook al zou het een waandenkbeeld zijn, als iemand hier op g.v. alleen maar voor de puntjes gaat en niets anders, dan is het makkelijk om het de naam ego strelen, te geven , maar bestaat het niet, dan moet er een andere verklaring voor in de oplaats komen.
Heel lang geleden had ik een verkeerde naam voor een plant geleerd, die naam was voor mij voor die plant heel normaal, pas na jaren ontdekte ik dat deze plant totaal anders heette, maar de plant bleef de zelfde.
Zo kan een verschijnsel wel blijven bestaan, maar hangen we er een ander labeltje aan, of denk ik nu te simpel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb ik antwoord gegeven op een andere vraag dan die je gesteld hebt.
Ik antwoordde eigenlijk op de vraag: Wat is ego?
En jij stelde een andere vraag.
Inderdaad: Het is maar net wat je hebt geleerd bij het woord 'ego'.
Voor mij is 'ego' iets anders dan 'ik'.
Maar...dat is iets dat ik heb geleerd bij de cursus in wonderen.
Ik denk dus dat daar het verschil zit. Alsnog een antwoord op je werkelijke vraag 'Bestaat er zonder ego toch nog wel een goed leven?':
Zonder het waandenkbeeld 'ego' IS je leven pas echt goed, volledig en werkelijk! Bedoel je met 'ego' echter je bewuste ik, dan denk ik dat het anders ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk onderwerp he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog al ja.
Maar ik ben het wel met skusme eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke plus skusme.. !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten elke verbinding met God mijden. De schepping is niet hetzelfde als de schepper. Wij zijn Gods schepping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een goeievraag ed?
Wat is ego?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk lijken onze antwoorden ontzettend op elkaar, terwijl er toch heel wat anders staat. En volgens mij bedoeld Xinx ook hetzelfde. Jouw uitleg vind ik wel wat makkelijker te volgen. Het komt in verschillende boeken en religies naar voren, het gezamelijke. Heel mooi verwoord+
Ik denk dat je heel goed zonder je ego kunt leven, maar ik vind het wel zonde. Zonde dat je iets niet gebruikt wat je wel hebt gekregen.

Ik heb na lang denken over het ego het idee gekregen dat we wellicht het ego moeten ontwikkelen, opvoeden. Als je het hebt over ego zaken zijn dat meestal een beetje kinderachtige trekjes. Vandaar dat ik het idee kreeg dat we het ego moeten opvoeden, volwassen laten worden. Omdat te kunnen doen heeft het leven allerlei moeilijke, nare, leuke, verrassende, enz. aspecten.

Ik denk dat we niets voor niets hebben.
Alles heeft zijn plaats, alles heeft zijn nut en functie om het geheel zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Om zijn plaats in het geheel goed in te kunnen nemen zal het ego volwassen moeten worden.

Sommige zeggen dat het ego niet bestaat maar ik denk dat er iets bestaat waar wij de naam ego aan geven. Wat dat iets precies is zijn we het lang niet altijd over eens. Als je zegt: 'het ego bestaat niet' gooi je de naam weg, maar het deel van je wat de naam gekregen had is er nog, dat kun je niet weggooien, onderdelen van jezelf kun je niet weggooien.

Het kan voor de ontwikkeling van je ego misschien wel nodig zijn dat je de naam ego loslaat, die kan namelijk wel wat kleinerend overkomen en zo de ontwikkeling van dat deel van je zijn remmen.

Als ik zeg dat je zonder je ego kunt leven bedoel ik niet dat het ego weg is, maar dat het onderdrukt is of eigenlijk meer genegeerd wordt. Het mag er niet zijn, zoals men vaak vindt dat woede, jaloezie, haat en dat soort negatieve gevoelens er niet mogen zijn. Men denkt vaak dat de wereld mooier/ beter is als er geen ego's zijn.

ik denk dat niet. Eigenlijk vind ik die ego'tjes met hun bloemen en stekeltjes heel mooi.

Het ego is als onkruid, het komt altijd wel weer ergens boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is afhankelijk van wat je onder ego verstaat. Zonder gevoel van ik kan je toch goed leven, denk ik. In een wij-cultuur bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het verlies van je ego wel een voorwaarde voor een werkelijk goed leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou wel eens best kunnen, maar dat red ik nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou... dan is dit "as good as it gets" ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddist... geduld, je komt er wel. Je stelt de juiste vragen. Je bent al op weg van alleen zijn naar AL EEN zijn..zodra jij beseft dat wij allen 1 zijn, het beseft en het daadwerkelijk voelt, verdwijnt "ego" vanzelf. Misschien is het tijd om gewoon te handelen alsof je het zo al ervaart. Laat het idee van afgescheiden zijn varen. Wij zijn allen 1. En om alle aspecten van 1 te kunnen ervaren hebben we ons " opgesplitst" die individualisatie hebben we te ver doorgevoerd. We voelen de eenheid niet meer, we hebben ons afgesneden van het geheel. De druppel is vergeten dat hij de oceaan is. Als de druppel gaat handelen vanuit het besef dat hij oceaan is valt hij terug in het geheel en is weer alles... in plaats van alleen een druppel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laatste regels vind ik erg mooi Gee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schippersdochter hier ;) eigenlijk was ik bezig die vergelijking verder voor je uit te werken. Een poging te wagen een vergelijkbaar alternatief te schrijven voor " de kleine ziel en de zon" Maar ik liep vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het verlies van je ego leidt tot een gelukkig leven, maar controle van je ego. Controleer je je ego niet dan wordt je slaaf van je ego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ego kun je niet kwijtraken! Je kunt hem alleen 'overwinnen'. je overwint je ego door hem te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ kundalini; mag ik zo brutaal zijn je reactie aan te vullen? " je overwint je ego door hem te zien VOOR WAT HIJ WERKELIJK IS " of.. je overwint je ego door hem te doorzien..
'Ego' is iets wat we nodig hebben om te "overleven".

Het zorgt ervoor dat we ons niet door anderen laten ondersneeuwen, voor onszelf opkomen; in zekere zin wil "het" ons beschermen voor de buitenwereld.
Ja, het wil ons zelf 'voorzeggen' hoe te handelen. Maar daar gaat het fout.

Het ego is er niet aan gelegen dat we ons innerlijk volgen maar 'hem'. 'Zijn' advies is niet gericht op evolutie maar op behoud (bescherming).

Maar waar komt 'het' nu vandaan en waaruit bestaat 'het'. Gaandeweg het leven worden we beschadigd en 'geïndoctrineerd' en worden onzeker. Ons 'ego', door onszelf in het 'leven' geroepen als een soort van levensgezel, geeft ons de mogelijkheid ons staande te houden door ons ahw voor te liegen. Om ons niet te veel pijn te laten lijden spiegelt 'het' de bestaande pijnlijke situatie minder pijnlijk voor. 'Het' verdraait dus de werkelijkheid.

Gaande de jaren leren we wie we werkelijk zijn en dat datgene wat ons voor waarheid is 'verkocht' niet klopt. We worden ons bewust. Het ego wordt steeds minder belangrijk. We gaan richting de verlichting waar voor 'ego' geen bestaansrecht meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA, je kunt leven zonder ego.
Sterker nog..we zouden er met z'n allen naar moeten streven.

De mens zonder ego is een gelukkiger mens.
De mens zonder ego, die snapt dat wij allen gelijk zijn, voelt zich immer gesteund door de kracht van het geheel.
De mens zonder ego weet zich gevoed, verzorgd en geliefd door de bron.

De wereld zonder ego isten zou een betere wereld zijn.

Zie je.. ego is het gevoel van afgescheiden zijn.
Ego is wat maakt dat je je beter of juist minder goed vindt dan “ de ander”
Ego is wat maakt dat je je gaat vergelijken met de ander, je gaat conformeren om er bij te horen, of je juist gaat afzetten.
Ego is wat maakt dat je tekorten ervaart of superioriteit.
Ego is de illusie dat wij in de kern van de aard verschillen.
Vervolgens hechten wij een waardeoordeel aan dat illusionair verschil en gaan er naar handelen.
Ego is de bron van competitie, jaloezie, moord en doodslag.

Ego is de ontkenning van het feit dat wij allen uitingsvormen van het een zijn.

Als wij het ego zouden opgeven dan zouden wij iedereen die het moeilijk heeft beschouwen als onszelf.
Dan zouden we iedereen die slechts een eerlijke kans nodig heeft beschouwen als onszelf. Dan zouden we iedereen die slechts iets anders ervaart, beschouwen als onszelf.

We zouden een maatschappij creeeren waarin iedereen ( lees, elke uitingsvorm van het een) zichzelf kan en mag ZIJN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk van niet. Je hebt in zekere zin je ego wel nodig om je te kunnen aarden.
Om apart te kunnen zijn, en toch ook de samenhang weer te voelen met andere mensen.
Wel is het van belang om een balans te vinden, zodat het ego ondergeschikt is aan je ziel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ego bestaat en mag je niet vernietigen, dan ga je namelijk dood. De kunst is om het ego te controleren. Doe je dat niet, dan controleert het ego jou en wordt je een slaaf van je ego.
Vergelijk je ego als een prachtig paard.. tem het, controleer het. Dit is onderdeel van het soefisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meester Seistsu of: De gever zou dankbaar moeten zijn.
Meester Seistsu verlangde een grote ruimte
aangezien het gebouw waarin hij onderwees
overvol was

Umezu, een koopman,
besloot vijfhonderd goedstukken
te schenken voor de bouw van een nieuw huis.

Umezu bracht het geld bij de meester
en Seistsu zei:
'Okee ik neem het aan.'

Umezu gaf de zak met goud aan Seistsu,
maar hij was erg ontevreden over de houding van de leraar-
aangezien het bedrag dat hij had gegeven erg groot was.

Men kon een jaar leven
van drie goudstukken
en de leraar had hem zelfs niet bedankt.

'In die zak zitten vijfhonderd goudstukken'
liet Umezu doorschemeren.
'Dat heb je me al verteld' zei Seistsu.

'Zelfs voor een rijk koopman als ik,
betekenen vijfhonderd goudstukken een hoop geld.'
zei Umezu.
'Wil je dat ik je ervoor bedank?' zei Seistsu.

'U hoort dat eigenlijk te doen.' zei Umezu

'Waarom zou ik?' zei Seistsu
'de gever zou dankbaar moeten zijn.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een geweldig antwoord!!
Ook al is het niet jouw tekst, maar zo toepasselijk voor deze vraag!
+1