Is er een naam voor telefoonangst? Dus de angst iemand te bellen of de telefoon op te nemen?

Ik bedoel dan zo'n "moeilijk" woord als "arachnofobie".

15 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_fobie%C3%ABn

Staat niet op de kaart, dus stel ik het volgende voor: telefobie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Telefoonfobie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sociale fobie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen idee, maar heb er zijdelings bij een relatie wel mee te maken. Inmiddels heb ik die persoon wel zover gekregen dat de angst voorbij is, maar dat koste me wel een hele week...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De sociale fobie is een soort extreme verlegenheid. Hierbij staat centraal de vrees door anderen te kunnen worden bekeken om vervolgens (kritisch) beoordeeld en veroordeeld te worden. Men is voortdurend bang flaters te slaan.

Bekende voorbeelden zijn angst voor spreken in het openbaar, angst om te blozen, angst om te gaan trillen. Maar ook bestaat angst om met onbekenden in contact te komen, het woord tot iemand te richten, te telefoneren, steeds vanuit de angst iets te doen wat andere mensen raar zullen vinden. De angst voor contacten met andere mensen kan zover gaan dat men in het dagelijks leven ernstig belemmerd wordt. Als men bij voorbeeld de telefoon niet meer durft te pakken of bang is bekenden tegen te komen op straat, kan de angst leiden tot ernstige eenzaamheid. Patiënten streven er voortdurend naar gevreesde situaties te vermijden. De contacten met de wereld om hen heen worden dan steeds schaarser en de angst wordt steeds groter. Doordat ze niemand last bezorgen - ook dat durven ze niet - kan een sociale fobie lang bestaan.